Kjapp og trygg hosting for Wordpress

registreringsbolaget.se - nordiskdomanhantering.com - Nordic DomainHosting - svindel?

hansson

Langveisfarende
Torstein, du har en php-feil på bloggen din i dag, du er kanskje klar over det. Innlegget om katalogsvindel.no finnes plutselig ikke. Godt tiltak med disse to sidene!

Ellers er jeg litt forbauset over at Trygg Handel som prøver å fremstå som prektige faktisk bryter loven ved å publisere opptak av noen som ikke har samtykket til at samtalen tas opp. Selv om de kanskje er svindlere hjemler ikke dette noe unntak fra loven. Lydopptak av samtaler - Datatilsynet - personvern og informasjonssikkerhet
 

zapotek

Medlem
Drakk kaffe igår med en som hadde fått telefon fra denne gjengen. Hehe, de sa omtrent dette til ham på tlf: "Et annet firma like ved der du holder til har forsøkt å registrere .com- .org- .netversjonene av ditt domene. Derfor har vi holdt igjen registreringsprosessen for å HJELPE deg". ;)
 
Torstein, du har en php-feil på bloggen din i dag, du er kanskje klar over det. Innlegget om katalogsvindel.no finnes plutselig ikke. Godt tiltak med disse to sidene!

Ellers er jeg litt forbauset over at Trygg Handel som prøver å fremstå som prektige faktisk bryter loven ved å publisere opptak av noen som ikke har samtykket til at samtalen tas opp. Selv om de kanskje er svindlere hjemler ikke dette noe unntak fra loven. Lydopptak av samtaler - Datatilsynet - personvern og informasjonssikkerhet

Hei,

Nei, vi gjør ikke noe lovbrudd ved å publisere dette lydopptaket offentlig. Du refererer til en side med regelverk som lydopptak gjeldende fysiske personer, dvs. vanlige privatpersoner. Vi har tatt lydopptak av en juridisk person, Nordic Domain Hosting. Om du lytter på lydfilen så hører du at vi har sensurert selgerens navn.

En innspilt samtale med en juridisk person er lovlig så lenge en av partene som deltar i samtalen har kjennskap om at den tas opp. Vi er en part i samtalen og vi har kjennskap om at den tas opp (hvis dette skulle være ulovlig skulle mange, mange media-innslag med skjult kamera/mikrofon være ulovlige). Derimot har du ikke tillatelse at som tredjepart ta opp en samtale mellom to parter der du selv ikke deltar.

Hvis du er usikker på om dette stemmer kan du spørre noen med juridisk kompetanse, jeg har dessverre ikke mulighet å finne frem korrekt lovverk for dette da jeg stoler på informasjon fra våre advokater i saken.

Mvh
Per Fredrik Svedlund
Adm. Direktør
Trygg Handel AS
 

TorsteinO

Art Director & grunder
zapotek: en liten detalj jeg lurer på bare - sa de at de hadde holdt igjen registreringsprosessen, eller sa de at de hadde "reservert domenet"?

Hmm... det er jo også en annen sak som er interessant der ang. den lovlighetsgreia Tonny. Hvis det er lovlig å ta opp samtalen slik trygg handel har gjort, så betyr vel det at det også er lovlig for NDH å ta opp samtalen uten å opplyse "ofrene" sine om det?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
zapotek: en liten detalj jeg lurer på bare - sa de at de hadde holdt igjen registreringsprosessen, eller sa de at de hadde "reservert domenet"?

Ikke sikker, han slo ihvertfall ikke til på det fantastiske tilbudet. Det er jo selvsagt bare svada fra selgeren, alle domenene kan registerers hos hvilken som helst registrar idag.
 
zapotek: en liten detalj jeg lurer på bare - sa de at de hadde holdt igjen registreringsprosessen, eller sa de at de hadde "reservert domenet"?

Hmm... det er jo også en annen sak som er interessant der ang. den lovlighetsgreia Tonny. Hvis det er lovlig å ta opp samtalen slik trygg handel har gjort, så betyr vel det at det også er lovlig for NDH å ta opp samtalen uten å opplyse "ofrene" sine om det?

@Tonny: Hvis du ønsker kan du gjerne klippe disse innleggene ut i en egen tråd hvis de tar fokus vekk fra trådens mening.

@Torstein: Det er ikke samme bestemmelser som regulerer "avtaleloven", dvs. hva som skal til for at en avtale skal være gyldig, som det vi diskuterte om lovligheten å ta opp samtaler. For at en oral avtale over telefon skal være gyldig ved et lydopptak, MÅ begge parter av avtalen informeres om at avtalen tas opp før (eller i starten av) opptaket. Med andre ord, to veldig forskjellige ting.
 

grønnogskjønn

New Member
Nordic Domain Hosting

Hei!
Jeg var så dum og sa ja til denne svenske selgeren! Tenkte rett etter at jeg la på at det hørtes veldig rart ut og googlet det. Fant jo da ut at dette ikke er bra!
Har skrevet at jeg ikke vil ha denne tjenesten, men fikk til svar at jeg hadde samtykket på lydbånd og måtte betale dem. Jeg skrev da at som norsk forbruker gjelder avtalen kun hvis den er skriftlig og jeg har 14 dagers angrefrist. Da fikk jeg til svar at det gjelder kun forbrukere, ikke bedrift til bedrift.
Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre?
Må jeg betale de?
 

hansson

Langveisfarende
Du kan hilse dem og si at de ikke har lov til å ta opp samtaler uten at du er informert, og langt mindre bruke dette mot deg i en evt. sak. Du kan evt. nevne at dette vil bli brukt mot dem av deg. Du har driti litt på draget her, for hvis du som bedrift har akseptert avtalen har de egentlig retten på sin side. Men hvis det er noe som tilsier at du ikke får det du har bestilt, eller det er feil og mangler på "varen", eller at de bryter avtalen på noe som helst vis, kan du skrive en formell innsigelse og be om at kravet dermed tas til Forliksrådet. De har ikke lov til å kjøre inkasso hvis du kommer med innsigelse. Les mer her: Egeninkasso med nettjenesten Conta Inkasso | FÃ¥ raskere betalt! |

Så får Forliksrådet avgjøre om firmaet har retten på sin side. Hvis de allerede er blitt dømt for lignende saker har de en dårlig sak.

Du bør også referere til god inkassoskikk hvis de presser deg: Egeninkasso med nettjenesten Conta Inkasso | FÃ¥ raskere betalt! |
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Hei!
Jeg var så dum og sa ja til denne svenske selgeren! Tenkte rett etter at jeg la på at det hørtes veldig rart ut og googlet det. Fant jo da ut at dette ikke er bra!
Har skrevet at jeg ikke vil ha denne tjenesten, men fikk til svar at jeg hadde samtykket på lydbånd og måtte betale dem. Jeg skrev da at som norsk forbruker gjelder avtalen kun hvis den er skriftlig og jeg har 14 dagers angrefrist. Da fikk jeg til svar at det gjelder kun forbrukere, ikke bedrift til bedrift.
Er det noen her som vet hva jeg kan gjøre?
Må jeg betale de?

Dersom du har inngått avtale på bedriften så har du ikke angrefrist, det gjelder kun for private forbrukere. Men kan de bevise at du kjøpte domenet på bedriften og ikke privat?

Hvis det er på bedriften så kan du reklamere dersom "produktet" du har kjøpt har mangler eller ikke lever opp til beskrivelse. Vet ikke om det finnes noen out i forhold til at de er kjente bedragere? Hør med Forbrukerrådet, de er hyggelige å snakke med.

Mvh Fredrik Näs
 
Topp