Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bring pakke i postkassen

Grooo

Medlem
Vi holder på å teste ut med PiP med Consignor. Du får ikke angitt en samlet vekt for alle sendingne til slutt. Du må angi vekt på hver enkelt pakke før du skriver ut etiketten. Litt tungvindt. Vi holder på å se hvordan vi kan innarbeide det i rutiner som ikke tar for lang tid.

Forøvrig så gikk første sedingne med Pip på forrige fredag. Sporingen ser ikke ut til å fungere, så driver nå å forsker på hvorfor. Er det skriveren, etikettene eller Consignor? o_O
Sendte du med RFID?
Hvis ikke er det ikke sporing, men strekkoden ligger der i tilfelle postkassen er full (eller budet ikke gidder prøve...) og den havner på Postkontoret. Da bruker de strekkoden som var på fra du sendte ut pakken.
 

Grooo

Medlem
Jeg brukte PiP første gang igår og fant ut at det var greit å bruke Zebra 420 skriver med 102x192 etiketter, dvs samme som jeg bruker for "vanlige" transportetiketter. Rull med 350 etiketter koster kr. 55-60 så det blir under 20 øre etiketten.

Vurderte å kjøpe inn en Brother QL 1050 pluss DK-22243 rull men da blir etikettprisen nesten kr.1,- og da er man nesten oppe i samme prisklasse som RFID etikettene.

Noen som vet hvordan PiP fungerer med EDI software som Consigner, Cargonizer etc? Brukte MyBring igår og det var tungvint. Det jeg lurer på er hvordan man melder inn pakkene pr. innlevering. I MyBring har PiP samme opplegg som Småpakker, dvs man veier alle pakkene og legger ved et følgebrev men det får man vel ikke gjort med EDI software?
Hvor kjøper du etikettene?
Jeg bruker samme printer som deg tror jeg, navnet lyder kjent. Kjøpte den via Proteria da vi startet å bruke dem for mange år siden.
 

HPF

Medlem
Hvor kjøper du etikettene? Jeg bruker samme printer som deg tror jeg, navnet lyder kjent. Kjøpte den via Proteria da vi startet å bruke dem for mange år siden.
Vi har avtale med antalis så vi kjøper det meste derfra. Hvis du ikke har avtale er det vel Døvigen som har den beste prisen.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
De veier hver pakke, meg bekjent.
Kjør gjennom en maskin som måler vekt og dimensjon - regn ut korrekt for de med avtale og etterfakturer, og sjekk det folk bak skranken gjør selv (finner du ut at han ene bak skranken tar 10% feil i året, tar man en prat).
Hvis det er for mye for maskinen så tar du stikkprøver (alt det der er statistikk).
 

Grooo

Medlem
Ordrebekreftelsen jeg fikk i går viser at de beregnet 200 g pr pakke. Henholdsvis ca 16, 20 og 36 kr pr sending avhengig av distanse, + at det ble lagt til "usentralt-tillegg" på faktisk ca halvparten av de jeg sendte. Dette var på 3,4 kr pr pakke.
Snittprisen for de 17 pakkene jeg sendte i går ble da 26,7 kr (inkl mva).
Nå vet jeg at minst to av dem nok er for store for en normal postkasse hvis det er noe annet post der samtidig, så det blir nok minst 23 kr to ganger i gebyr fordi den blir sendt til postkontoret. Men snittet vil da trolig bli rundt 30 kr allikevel, forhåpentligvis går de andre i folks postkasser.

Nå hadde jeg jo tenkt å kontrollveie her hjemme før jeg leverte, det glemte jeg. Men erfaringen tilsier at snittvekten min ligger på rundt 180-240 pr pakke på leveringene (altså hele leveringen delt på antall pakker) så at de regner 200 g automatisk er helt ok for meg. En god del veier ned mot 70 g og en del veier opp mot 400 gh
 

Sherpings

Member
Sendte du med RFID?
Hvis ikke er det ikke sporing, men strekkoden ligger der i tilfelle postkassen er full (eller budet ikke gidder prøve...) og den havner på Postkontoret. Da bruker de strekkoden som var på fra du sendte ut pakken.

Ja, vi sendte med RFID. Fant (selv) ut at det trolig var noe med oppsettet og kalibreringen på skriveren. Det fungerer i alle fall fint nå.

Det jeg kanskje er minst fornøyd med totalt sett er kundebehnadlingen hos Consignor. De fakturerer 1500+mva pr time du er i kontakt med dem og de regner en halvtime pr konsultasjon uansett om det tar 5 min eller 29min. Har heller ikke funnet en måte å gå rundt supporten for å få satt opp PiP, da de må få nummerserie fra Posten/Bring som må settes opp i Consignor. Med tanke på at Consignor i utgangspunktet er veldig dyrt, synest jeg dette er hårreisende dårlig.
 

HPF

Medlem
Det jeg kanskje er minst fornøyd med totalt sett er kundebehnadlingen hos Consignor.
Har i grunn de samme erfaringene med Consignor, svindyrt og de starter taxameteret for den minste henvendelse, minstepris kr. 750,-. Overskrider man avtalen tar de kr. 2 pr sending, godt mer enn det dobbelte av hva eksempelvis Axia tar, og de ha skal 3-400 i året for å lagre eldre sendingsdata. Årlig lisensavgift er 2-3 ganger så høy som konkurrentene.

Programvarene er dog stabil og i tillegg har den mulighet for å forsikre individuelle pakker. Et pluss er også at de tar ikke noe tillegg for ekstra EDI transportører.

Vi brukte Proteria i et år men var misfornøyd med den. Installerte Logistra Cargonizer Agent for et par uker siden, den så i grunn grei ut. Fikk dessverre ikke tid til å teste ut Axia før vi kom til enighet med Consignor ("dessverre" fordi jeg egentlig så litt frem til å hive ut Consignor).

Hvordan fungerer egentlig Consignor med PiP? Ser du skriver at dere oppgir vekt for hver enkelt pakke. Hvordan melder dere inn dagens forsendelse og hvordan får dere skrevet ut fraktbrevet som skal ligge ved hver innlevering?
 

HPF

Medlem
Snittprisen for de 17 pakkene jeg sendte i går ble da 26,7 kr (inkl mva).
Vi fikk regningen for de første 16 pakkene igår. 5 av dem fikk usentral tillegg. Fikk akkurat samme snittpris som deg. Ingen fikk hentegebyr men det kommer kanskje på en annen faktura.

Med Småpakker hadde vi en snittpris ca. kr. 35 inkl. mva. I tillegg kan vi sende større pakker med PiP så det ser i grunn greit ut så langt.
 

Pål

Medlem
noen som har erfaring med "max størrelse" for pakken her? slik at postbudet ikke bare tar den rett i butikk altså... er jo greit å tyne grensen max for hva man sender på denne måten ;)
 

Pål

Medlem
har også dårlig erfaring med consignor... men etter at jeg byttet til logistra / cargonizer for noen år siden har jeg vært strålende fornøyd, topp service på alle måter. (Nå har vi akkurat startet med pakke i postkassen så kan ikke uttale meg om det, men servicepakker etc funker helt topp)
 

ptomter

Medlem
Hei Pål, sånn i forhold til Max Størrelse.. etter å ha brukt PIP siden April, og over 3000 pip pakker. 90% av postbudene endrer ikke til at pakken ikke levert til postkasse pga. for stor, men bruker en generell feilkode Annet/Ukjent. Ofte så viser det seg at pakken også blir liggende på lokale fordelingstedet fordi postbudet ikke har plass på de små elbilene sine, og så har du jo de postbudene som forsøker flere ganger for å se om postkassen blir automatisk større dagen etter... og tilslutt kommer ikke pakken på postkontoret samme dag som de forsøker å levere selv om den skal det.. men kan både ta 2-og 4 dager... før den gjør det.. da det er jo ikke en selvfølge at postkontoret ligger der ruten til postmannen slutter.. Problemstillinger jeg har tatt opp med posten men får bare at "dette skjer ikke" selv om jeg kjenner flere i posten på ulike avdelinger rundt i norge som bekrefter dette desverre. . Maxstørrelse er ikke lett, da enkelte har større kasse, mindre kasse, og skal ikke mange aviser/reklame oppi før man ikke klarer å presse en makstørrelse pakke nedi. Også har vi jo alle de som har overlokket med hengelås og dermed selv med en stor tom postkasse, vil ikke budet få pakken igjennom sprekken. Jeg har ofte pakker på 10-30 gram (jepp småe pakker) fått levert på postkontor med begrunnelse at det ikke var plass i postkasse, og får dette tilegget. Posten kundeservice går det ikke ann å ta dette med i ettertid, her legger de all sin tro til postbudet, noe du må ta høyde for i forhold til pakke pris etc.
 

Britta

stoffdronning
Vi har kombi MyStore - Cargonizer - directprint og er ganske så fornøyd utover at hvert etikettutskrift fra nettbutikken beregnes med 3 kr pluss mva fra MyStore, samme om du skriver ut dobbelt eller bommer på en.

Om en Posten småpakke er for stor til postkassa er etter det jeg vet ikke postbuden som bestemmer, men det skjer allerede i sorteringen. Var i hvert fall det jeg som butikk fikk beskjed om da jeg måtte hente en liten pakke og var litt pissed for at de ikke gadd å stikke innom butikkdøra med det - som er ved siden av postkassene OG vi har åpent når posten kommer. Men vel...var da i fjor.

Til dere som er misfornøyd med Consignor - vi bruker Logistra/Cargonizer via Butikkpikene (en fellesavtale med andre butikker) og jeg betaler aldri noe for kundeservice - i tillegg fikk jeg alltid hjelp også etter kl 16 og på en hyggelig måte og via fjernstyring. Kanskje verdt å sjekke?

Småpakke til postkasse uten sporing forsvant overraskende nok allerede 30. desember, så vi slett litt med det den siste arbeidsdagen i året, hmpf.
Nå går alt via PostNord - en del uvante rutiner - og himmel, hvor ofte det etterlyses disse MyPack home small av kunder.
Etter min erfaring er det mest flate A5-konvolutter (med reparaturlapper til klær) som dem mister underveis i transporten. Har sendt en del dobbelt.

Vi vil egentlig vanvittig gjerne sende med Bring/Posten, men det er umulig å få bedre priser der og kundene kan i nettbutikken velge mellom PostNord med 150 kr fast pakkefrakt eller real-time-pris fra Posten - som ligger alltid høyere unntatt til Oslo (vi er i KRS). Jeg orker slett ikke å legge på på hver eneste pakke.

Er det noen her som har gjort sine erfaringer med HeltHjem fra Schibsted?

Ha en fin søndag, Britta
 
Topp