Kjapp og trygg hosting for Wordpress

200-kronersgrensa

HPF

Medlem
Men tror dere utenlandsk netthandel øker så mye med høyere mva grense? De fleste land fra feks asia merker jo varene under mva grensen.

Det kommer helt an på hvor høy "tollfrigrensen" blir, jeg så et eller annet sted at det var snakk om kr.400,-. Ikke så veldig høyt beløp, men det kan være nok til at nettbutikker som Dustin og Komplett (+ sikkert mange flere) får tilstrekkelig incitament til å implementere nye rutiner med hensyn til hvordan bestillinger under 400 eks. mva ekspederes.

En viktig bidrag til at folk vil foretrekke å handle fra utlandet er jo at staten ved Posten/Bring favoriserer utenlandske nettbutikker og logistikkselskaper ved å gi dem lave priser, tildels svært lave, samtidig som de opprettholder et høyt prisnivå i Norge.

Settes tollfrigrensen til kr. 1000,- så tror jeg det, i tillegg til nettbutikkene, fort kan bli veldig alvorlig for mange faste utsalgssteder også.

Norge må være det eneste landet i verden som gir utenlandske handelsbedrifter 20-25% konkurransefortrinn i forhold til innelandske. Det finnes lover og regler mot å gjøre det motsatte, men slik den norske staten opptrer finnes den ingen lover og regler mot, hele opplegget er vel for far-out til at EU byråkratene greide å forestille seg at noe slikt kunne skje.

Blir tollfrigrensen kr. 1000,- så flytter jeg sjappene mine til Svinesund.
 

HPF

Medlem
Så blir det allikevel økning av grensen.
Det gjenstår å se om den faktisk blir øket.

Departementsbyråkratene har tidligere kjempet hardt imot og skal Høyre/FrP gjøre dette går de rett i strupen på mange av sine kjernevelgere, deriblant Komplett-Hagen....men for alt jeg vet kan jo en heving av tollfrigrensen være unnskyldningen Hagen trenger for å flytte hovedlageret til Sverige der han uansett alt er etablert både med Komplett og de oppkjøpene Komplett har gjort (WEBHALLEN.com var vel den siste).

Jeg tror FrP/Høyre vil tape flere velgere enn de vinner på dette. Det som er sikkert er at staten kommer til å tape milliarder av kroner i momsinntekter.
 
Sist redigert:
Supert at den økes. Håper på 1000 kr.
Velgerne har vært holdt for narr tidligere, så dette var på tide.

Kjøper endel fra EU-land og det skulle jo være "fri flyt" av varer, men 200 kr. grensen har vært et stort hinder for dette.

Når jeg handler på eBay i Tyskland, så er det inkludert alle Tyske avgifter også mva. Når verdien overstiger 200 kr. og varen fortolles i Norge, så må jeg betale moms på Tysk moms, moms på Tysk porto, moms på vareverdien pluss avgifter til Posten for å fortolle varen. Ola Nordmann får ikke fradrag for Tyske avgifter, selv om det teoretisk er mulig.

Ja, jeg er lei av å betale dobbelt av alt.
 
Sist redigert:

nilsga

Medlem
Handler du fra en nettbutikk i utlandet skal den trekke fra landets MVA slik at dette ikke skal skje. Handler du fra privatperson så stiller det seg selvsagt annerledes. Hadde det vært slik at man betaler landet sin MVA hadde det vært greit med momsfri import. Problemet er at man skal få fratrekk for _både_ landet sin MVA og norsk MVA. Det gir en fordel på 25% i forhold til å selge tilsvarende fra norsk butikk. Regjeringen burde heller gå det avsindige tollbehandlingsgebyret til livs.
 
Handler du fra en nettbutikk i utlandet skal den trekke fra landets MVA slik at dette ikke skal skje. Handler du fra privatperson så stiller det seg selvsagt annerledes. Hadde det vært slik at man betaler landet sin MVA hadde det vært greit med momsfri import. Problemet er at man skal få fratrekk for _både_ landet sin MVA og norsk MVA. Det gir en fordel på 25% i forhold til å selge tilsvarende fra norsk butikk. Regjeringen burde heller gå det avsindige tollbehandlingsgebyret til livs.

Ja, det er riktig, men det skjer meget sjeldent. De gidder rett og slett ikke å administrere det å fratrekke mva.
Handler fra mange butikker, og de som trekker fra mva. kan telles på en hånd.

Så Ola Nordmann betaler moms i lange baner. Dobbelt opp, derfor bør grensen opp i 1000 kr. etter min mening.
 

nilsga

Medlem
Jeg har aldri opplevd at en butikk nekter å trekke fra MVA etter å ha sendt en forespørsel om det. Alle seriøse nettbutikker gjør det. De fleste gjør det sågar automatisk når du legger inn mottakeradresse. Så da har vi helt forskjellig opplevelse av det. Det er viktig å skille fri handel og momsfri handel. Førstnevnte er en reell konkurranse-situasjon. Sistnevnte er konkurransevridning der staten subsidierer utenlandske nettbutikker.
 
Nå har jeg handlet mye innenfor gartneri-bransjen. Muligens det er en større treghet der.

Så, derfor har jeg ofte tatt danskebåten, og hentet varene i Postbutikk i Hirtshals, Danmark.
Så slipper jeg alt tolltullet, og den tollfrie kvoten er da 3000/6000 kr.
 

HPF

Medlem
Litt på siden: Finnes det aktører som tilbyr lagertjenester for nettbutikker i f.eks. Sverige eller USA?
Jada, det finnes overalt i Sverige og jeg antar verden forøvrig. Denne ligger i Strømstad.

Det gjenstår å se hvordan dette utfolder seg. Normalt setter jo eksportør i utlandet som krav at sendingene innfortolles til Norge for at eksportøren selv skal få trekt fra moms, men hvis pakker under 400/1000/whatever ikke skal tollbehandles inn i Norge kan eksportørene i utlandet da trekke fra momsen?

Neste mulige problem blir da om EU og nettbutikken eventuellt vil godta at de ikke kan trekke fra momsen da det vil gi en fordel til land med lav eller ingen moms. Mest sannsynlig er det ingen som gidder å bry seg med hva vi roter med her opp.

Hever de tollfrigrensen og det kan sendes momsfritt fra Sverige også under den nye tollfrigrensen så håper jeg de likesågodt hever den til 1000 kroner, det blir enklere å ta avgjørelsen om å flytte da.
 
Topp