Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bedre forbrukervern på nettet fra 1. juli

Tonny Kluften

Administrator
"Dette forutsetter igjen at det finnes klar og tydelig informasjon tilgjengelig på det aktuelle nettstedet om hvilke informasjonskapsler som benyttes, hvilke opplysninger som behandles, formålet med behandlingen og hvem som behandler opplysningene."

Altså går det ikke å ha det bare i footer. Både fordi det ikke er tydelig der og det vil heller ikke få plass uten at det blir stygt.
 

Tony J

Alle skal få
Så lenge de kun trenger å vise det en gang til hver unike besøk så er det bare å slenge en fet popup i trynet på hver unike besøkende med informasjonen. Slenge inn en feit reklamebanner i tillegg. Smakk bam ferdig som Torstein skriver.
 

Tony J

Alle skal få
Men fra 1 Juli. Det er for liten tid til å møte disse kravene. Hvor søker en om utsetting? Hva skjer dersom jeg ikke er i mål innen denne fristen? Jeg trenger noe for å roe ned nervene. *løpe til apoteket*
 

xdex

Medlem
Tony J:
"Dette forutsetter igjen at det finnes klar og tydelig informasjon tilgjengelig på det aktuelle nettstedet" sitat fra NPT

Hva du legger i det, må bli din sak, men jeg vil jo tippe at en link til en underside i footer bør være nok, og den bør være der på alle sider.

Hvordan oppfylle krav til informasjon?

Kravet til klar og tydelig informasjon anses oppfylt når:

Informasjonen er lett synlig med en gang bruker kommer inn på nettstedet. Det vil si enten en lenke til informasjon i topptekst, tekstboks på forsiden eller som en «pop-up».
Informasjonen inneholder opplysninger om hvilke informasjonskapsler som brukes, hvilke opplysninger som behandles, formål og hvem som behandler opplysningene.

Tror ikke det er så enkelt nei.
 

hansson

Langveisfarende
Trodde cookies og sånt var noe man var opptatt av i 1999, når alt var nytt og sikkerhetsnerdene var ekstremt opptatt av detaljer som dette. Utrolig at staten bruker tid på dette her i 2013 når Facebook og Google likevel vet ALT om livene våre.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Trodde cookies og sånt var noe man var opptatt av i 1999, når alt var nytt og sikkerhetsnerdene var ekstremt opptatt av detaljer som dette. Utrolig at staten bruker tid på dette her i 2013 når Facebook og Google likevel vet ALT om livene våre.

Er vel EUs berømmelige cookie-direktiv som er grunnen hvis jeg ikke tar helt feil... altså nok en EU-greie vi har fått prakka på oss, og ikke noe regjeringen kan velge å droppe sånn helt uten videre.
 

picxx

Well-Known Member
Tror jeg gir bæng i hele loven, så får de heller komme å kaste meg i spjeldet når de ikke finner den uhyre viktige informasjonen på noen av mine nettsider.
 
Trodde cookies og sånt var noe man var opptatt av i 1999, når alt var nytt og sikkerhetsnerdene var ekstremt opptatt av detaljer som dette. Utrolig at staten bruker tid på dette her i 2013 når Facebook og Google likevel vet ALT om livene våre.

Det er fordi disse menneskene som sitter og bestemmer dette, fortsatt befinner seg på midten av 80-tallet en gang ... :D

Er vel EUs berømmelige cookie-direktiv som er grunnen hvis jeg ikke tar helt feil... altså nok en EU-greie vi har fått prakka på oss, og ikke noe regjeringen kan velge å droppe sånn helt uten videre.

... og det rare er, at hver gang EU kommer med et direktiv, innfører Norge det som en lovbestemmelse, selv om et direktig egentlig er ment å være veiledende(!) Selv her i Danmark, som tross alt er et EU-medlem, følges ikke alle direktiver slavisk. :p

Mvh Dan
 
Topp