Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bedre forbrukervern på nettet fra 1. juli

xdex

Medlem
Tror jeg kommer til å løse dette ved å velge en lignende modell som Elkjop.no benytter seg av. Gjorde litt undersøkelser i dag og det skal etter hva jeg har skjønt være ok og linke i footer. Link til elkjop sin Cookies (informasjonskapsler) p Elkjop.no - Elkjøp

Dem informerer da godt,

nCSoxlK.png
 

picxx

Well-Known Member
Det kan du jo gjøre. Men når folk flest venter at en seriøs nettside skal ha advarselen synlig så blir ikke nettsida di tatt seriøst lenger.

Den sjansen er jeg villig til å ta.
 

adeneo

Medlem
Den sjansen er jeg villig til å ta.

Menatte, menatte, hva med alle de besøkende som sitter febrilsk og leter etter "privatvern" lenken på siden din, de kommer aldri til å ta deg seriøst.

For egen del, who cares!
Kommer ikke til å endre på noe som helst, da dette er bare tull.

De fleste sider har allerede har en slik lenke ettersom det er et krav fra Google for å bruke AdSense at man har en "privacy policy" som opplyser om cookies, og at det brukes "Dart" cookies på siden osv.

At staten plutselig kommer med tullete lover de ikke klarer å håndheve er business as usual, og ikke noe å bekymre seg over, i det minste ikke i min verden.
 

picxx

Well-Known Member
Menatte, menatte, hva med alle de besøkende som sitter febrilsk og leter etter "privatvern" lenken på siden din, de kommer aldri til å ta deg seriøst.

De finner nok seriøse sider, bare de leter godt nok :rolleyes:
 
A

aabbcc

Guest
Orket ikke å lese alt som sto der, men er det slik at man 26 juni vedtok en lov som skal gjelde fra 1. juli om at alle norske sider som har cookies skal informere om dette? Det vil jo da gjelde så godt som alle norske selskaper og man har i praksis et par virkedager på seg midt i ferietida.

Nå ser jeg at regjeringen har løst det med en side med info så da må jo det holde for resten også:
Personvernpolicy - regjeringen.no

Til og med npt har gjemt infoen i en underside:
Cookies på PTs nettsteder - npt
 

Tony J

Alle skal få
Orket ikke å lese alt som sto der, men er det slik at man 26 juni vedtok en lov som skal gjelde fra 1. juli om at alle norske sider som har cookies skal informere om dette? Det vil jo da gjelde så godt som alle norske selskaper og man har i praksis et par virkedager på seg midt i ferietida.

Nå ser jeg at regjeringen har løst det med en side med info så da må jo det holde for resten også:
Personvernpolicy - regjeringen.no

Til og med npt har gjemt infoen i en underside:
Cookies på PTs nettsteder - npt

Lenge siden den siden er oppdatert, så det kommer nok endringer også her.
 

Pharax

Medlem
Det er altså greit å gjøre som regjeringen.no og bare gjemme vekk en side om personvern et eller annet sted på sida, uten å lenke til den i verken banner eller footer? Greit nok.
 

Tony J

Alle skal få
Pharax: Så det er altså greit å lese det man vil lese, få med seg det man selv ønsker, uten å bruke hjernen, så kan man ytre seg fritt uten å få spørsmål om sin sosiale intelligens?

Nederst på siden står det "Sist oppdatert: 06.11.2012", så de har vel ikke tilpasset siden sin etter den nye loven enda. Den trådde som sagt nettopp i kraft og da kan man ikke gå rundt og sammenligne egen side med hundrevis av andre store sider og rope "jeg mangler selvinnsikt!".

Uten å forøvrig ha tenkt så mye gjennom dette ønsker jeg at personvern, retningslinjer og betingelser for min side skal være godt synlig uavhengig av denne loven, men jeg avventer med å gjøre noe konkret i forhold til denne loven per i dag annet enn å vise linker mot disse sidene på forsiden.
 

hansson

Langveisfarende
I Tyskland er det ei lov som sier at alle nettsteder må ha ei side som heter Impressum med info om juridisk ansvarlig osv. For å skrive kontrakt med tyske firmaer på nettet kreves det ei slik "impressum"-side selv om nettstedet er norsk. Så da laget vi ei sånn side da, bare tull selvfølgelig. Ingen lenker til den, men tyskerne fikk de de trengte. Den norske loven er en formalitet på samme linje som dette, bare at den er enda mer unyttig. Hadde f.eks. vært mer nyttig om loven krevde at alle norske nettsteder skal oppgi orgnr. og kontaktinformasjon og fullt navn til en juridisk ansvarlig redaktør. Da hadde det jo hatt en praktisk nytteverdi.

Hadde jeg drevet alene med et lite firma à la Torstein hadde jeg også gitt bæng. Siden jeg driver et litt større firma som må være seriøse må vi gjøre det. Men kan ikke si at vi kaster oss rundt for å være først ute med å få dette på plass. Tror vi skal være fornøyde hvis vi får det inn til starten av 2014...
 
Topp