Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Goodleadz - svindel

GoodleXxx- imperiet

Jeg tok for moro skyld en kikk på de andre domenene i "GoodLeAdz"-systemet for å se om det var noe potensiale i verdiskapning i disse. Oppdaget at "goodlequiz.com" ikke en gang var registrert (så har noen lyst, så er det bare å ta det - i alle fall inntil noen fra GoodleAdz ser denne meldingen). Så her er en kjapp status for GoodleXxx- imperiet slik det fortoner seg søndag 25. september:
  • goodlequiz.com: I skrivende stund uregistrert.
  • goodlegiftz.com: Parkert.
  • goodleshopz.com: Parkert.
  • goodlegamez.com: Parkert.
  • goodlecity.com: Under konstruksjon.
  • goodlesitez.com Under vedlikehold
  • goodleworld.com: Har splash screen, men resten er under vedlikehold.
  • goodlez.com: Har forside, men ikke noe annet innhold.
  • goodlebiz.com: Redirect til www myxlmedia.com (uten fungerende DNS, eies av Phil Baildon i Australia).
  • goodlebookz.com: Forsiden fungerer, men det meste man klikker på gir 404.
  • goodlebookz.biz: Lenkefarm med affilate-lenker til Audible.com. Eies av Phil Baildon.
  • goodleworld-travel.com: Lenkefarm med affilate-lenker for reiser, etc.
  • goodletoolz.com: Fungerer. Forsøker å selge en videotjeneste man får gratis andre steder.
  • goodlenewz.com: Fungerer. Blogg med GoodleAdz-nyheter.
  • goodleadz1000.com: Fungerer. Markedsfører GoodleAdz premium-medlemsskap.
Listen over domener er med vilje lagt inn som tekst, ikke lenker. Disse er så spammy at å legge dem inn som lenker (uten "nofollow"-tag) sannsynligvis hadde vært negativt for PR for WebForumet.no.

Google PR for goodleadz.com er 2/10 (dvs. blant bunnslammet på nettet), men Alexa har den som nummer 25420 i verden og nummer 111(!) i Norge. Jeg tar de tallene fra Alexa som bevis på hvor enkelt det er å manipulere Alexa-statistikken. Men demografi-analysen til Alexa er interessant:
The site is relatively popular among users in the cities of Skaun (where it is ranked #1) and Løkken Verk (#1). Relative to the overall population of internet users, it appeals more to users who are over the age of 45; its visitors also tend to consist of less affluent, childless men browsing from school and home who have no postgraduate education. Search engines refer very few visits to the site. Visitors to Goodleadz.com view 15.4 unique pages each day on average.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tar de tallene fra Alexa som bevis på hvor enkelt det er å manipulere Alexa-statistikken. Men demografi-analysen til Alexa er interessant:

Ikke så veldig intressant når man vet at det sitter noen få individer i norge og trykker seg ihjel for å bli millionærer i dette goodlespam systemet.
Hadde man hatt heltidsansatte klikkere via en proxy her på WF hadde nok det også skutt i været som en rakett hos alexa.. :D
 
@pixx, les hva jeg skriver. Besøkstallene fra Alexa er selvsagt bare uttrykk for at det nå sitter en god del folk rundt om (særlig i Skaun og Løkken ser det ut til) som pliktskyldig ser på sine 20 annonse-sider om dagen i den såkalte "rotatoren".

Men demografi-anlysen er den teksten som står etter "Sitat" i mitt innlegg. Den forteller oss hvem disse folkene er. Nemlig: "less affluent, childless men browsing from school and home who have no postgraduate education".

Det triste med opplegg som GoodleAdz er ikke bare at det lurer folk, men at de som blir lurt sannsynligvis er folk som i utgangspunktet er ganske dårlig stilt økonomisk sett, og som kanskje bruker sparepengene eller låner penger av venner og kjente for å ha råd til å være med på dette.

Hadde man hatt heltidsansatte klikkere via en proxy her på WF hadde nok det også skutt i været som en rakett hos alexa.. :D
Kanskje man ikke trenger det :).

Har du sjekket: Webforumet.no Site Info . Ifølge Alexa er webforumet.no 19571 i verden og 62 i Norge.

Selv om dette er hyggelige tall, så er de neppe 100% korrekte. Og de er nok ikke en gang manipulert, men uttrykk for manglende representativitet i dataene Alexa henter inn. Jeg vil f.eks. tippe at Webforumet.no har en viss overvekt av Webmastere og SEO-eksperter blant sine faste brukere, og disse har nok oftere installert Alexa-toolbar enn gjennomsnittet blant nettbrukere.

Tar med demografi-analysen fra Alexa også jeg:
Compared with all internet users, Webforumet.no's audience tends to be male; they are also disproportionately people earning over $30,000 who browse from home. The site is relatively popular among users in the cities of Horten (where it is ranked #5), Skudeneshavn (#10), and Haugesund (#14).
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Compared with all internet users, Webforumet.no's audience tends to be male; they are also disproportionately people earning over $30,000 who browse from home. The site is relatively popular among users in the cities of Horten (where it is ranked #5), Skudeneshavn (#10), and Haugesund (#14).

Hmm, jeg har ikke Alexa toolbar så det betyr at det også er en annen gærning her i Horten som er masse på WF...
Han i Skudeneshavn vet jeg hvem er.. fy søren, verden er liten.
Men hvor henter Alexa data fra mon tro hvis det ikke er fra toolbaren sin?

goodlequiz.com: I skrivende stund uregistrert.

GoodleAdz - no thankz ... så lenge varte det haha.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Selv om dette er hyggelige tall, så er de neppe 100% korrekte. Og de er nok ikke en gang manipulert, men uttrykk for manglende representativitet i dataene Alexa henter inn. Jeg vil f.eks. tippe at Webforumet.no har en viss overvekt av Webmastere og SEO-eksperter blant sine faste brukere, og disse har nok oftere installert Alexa-toolbar enn gjennomsnittet blant nettbrukere.

Medmindre man er fryktelig opphengt i diagrammer, statistikker og 90 tallets internett ser jeg ikke helt hvorfor webmastere og seo eksperter skal ha en alexa toolbar innstallert.
Men, joda, du har helt rett, det viser seg at alle sider som er webrelaterte har en "overrepresentasjon" i alexastatistikken i forhold til andre mainstreamsider.
Det sagt så finnes det sikkert "webmastere" med IE6 også :D
 
M

Malimba

Guest
Heisann, der var eg tilbake igjen:D
Ikkje for å prøve å få folk med på denne galskapen, men for å si at de 60000 kr som eg satte inn på dette har eg for lengst fått igjen.
Goodleadz.com fungerer fint enda og eg tar også ut 100$ om dagen (så lenge det varer ). Hadde no bare dollarkursen vert litt bedre så hadde ting vert knall.

But but, dere får krangle videre folkens:):)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva? Bare $100 om dagen? Det er jo dritdårlig, det hadde jeg ikke giddet å pelle meg i nesa for engang, jeg drar inn 100.000 om dagen bare på å sitte på ræva i mitt eget superpyramidenettverksmarkedsføringsmlmpontischeme. Riktignok kan jeg ikke bevise det for dere, så det er jo en viss sjanse for at jeg bare snakker piss, akkurat som deg Malimba...

Moralen er: du kan si her i tråden at du tjener $1000 eller $10.000 om dagen på goodleadz, det spiller ingen rolle så lenge du ikke kan bevise det. Men for all del - jeg kan godt møte deg på en eller annen cafe i oslo, så kan du logge deg på nettbanken din og vise meg disse superutbetalingene, så skal jeg tro på deg. Dette ville jo også være veldig i din egen interesse, siden du hvis du kan bevise denne inntjeningen ville være garantert vanvittig mye bedre salg selv.

Men - så lenge du ikke gjør dette, enten med meg eller noen andre folk her inne stoler på og kjenner, vil alle regne det som bullshit, siden alt av verifiserbar informasjon tyder på at goodleadz bare er bullshit og vil være et garantert tapsprosjekt for alle som ikke er svært høyt oppe i systemet, akkurat som alle andre tilsvarende schemes.
 

kongen

kongemedlem
De må nok være fiktive personer fra folkene bak Googleadz svindelen ja, fordi folk som er dumme nok til å la seg bli med i Goodleadz er ikke smarte nok til å finne denne forumtråden via Google.
 
Det er langt fra sikkert at Malimba er fiktiv. I den tidlige fasen betaler de som organiserer en Ponzi-svindel gjerne ut opp til 70 % av det som "investeres" i form av skyhøy rente (ofte mer enn 1,2 % pr dag - dvs. 438 % pa). Renten må være skyhøy for å appellere nok til folks grådighet at fornuften forsvinner. Utbetalingene er nødvendige i svindelens ekspansjonsfase for å bygge den tillit som er nødvendig for at stadig nye folk skal være villig til å putte satdig mer penger inn i opplegget.

Så lenge folk er villig til å putte friske penger inn i potten (og ikke alt for mange får kalde føtter og trekker seg ut) er det nemlig nok penger i potten til at man kan gjøre utbetalinger til de av spillerene som ikke velger å "reinvestere" det de "tjener". Men siden det ikke skjer noen reell verdiskapning (bare en refordeling av penger mellom spillerene), er dette ikke noe man kan fortsette med i det uendelige. Når strømmen av friske penger begynner å tørke inn og det ikke lenger er økonomisk mulig å gjøre de utbetalinger som er lovet, inntreffer gjerne først en periode med "tekniske problemer" som forsinker eller forhindrer utbetalingene. Men noen drypp kommer fortsatt, for å hindre at panikken skal bre seg blant de troende. I neste fase stenger så bakmennene butikken, og sørger for at både de og alle pengene befinner seg et hyggelig sted som ikke har utleveringsavtale med Norge eller andre land hvor ofrene befinner seg (dvs. et land som ikke er å finne på denne listen: http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/ChercheSig.asp?NT=024&CM=8&DF=09/01/2006&CL=ENG ).

Det finnes drevne spillere som utmerket godt vet hva som foregår, og som er flinke til å tolke signaler som gjør at de kan "time" sin exit slik at de kommer seg unna med et overskudd. Jeg vet jo ikke om vår venn Malimba er en av disse, men parantesen "(så lenge det varer)" tyder på det. Drevne spillere skjønner matematikken bak en Ponzi-svindel, og vet utmerket godt at kollapsen må komme. Men da har de allerede forlatt spillebordet med sin andel av potten i lomma. Det er de mange som blir sittene for lenge ved spillebordet som må bære hele tapet. Ser man litt på diverse "historiske" Ponzi-svindler ser man at en slik svindel kan ha en levetid på alt fra bare noen måneder og opp til fem år. Så lenge tilstrekkelig mange nye "investorer" putter friske penger inn i systemet kan man fortsette å bygge tillit ved betale ut "renter".

Men selv om det altså er noen som klarer å tjene penger på denne formen for gambling, så er dette ikke noe for amatører. Det er ikke lett å forutsi når det hele kollapser. Og fordi ekspansjonen av en Ponzi-svindel er geometrisk involverer kollapsen veldig mange deltagere som til sammen har veldig store beløp "til gode" når det først smeller.
 
M

Malimba

Guest
Hei, dere kan godt kalle meg fiktiv og at eg jobber for Goodleadz for å rekruttere personer til å bli med på dette, men det er desverre feil.

Eg blei med på dette som mange andre i håp om å tjene noen ekstra penger, og det har gått bra til no.
Eg for min del setter ikkje inn "friske penger" tilbake i "spillet", men tar ut maks av det eg klarer hver dag slik at når "spillet er over"(Alla Game Over), så har eg tatt ut det eg investerte + en hyggelig sum ekstra. Til no har jo eg tatt ut den sum eg satt inn i begynnelsen, så for min del er alt annet ren fortjeneste hver dag.
Opp til dere å tru på dette, og til Oslo gidder eg ikkje å reise bare for å bevise til en 7 åring at dette faktisk fungerer og betaler meg ut penger.
 

picxx

Well-Known Member
Joda, er flott du har gått i null, men hva om du hadde brukt den tiden du frem til nå har brukt på dette på noe som hadde vært litt mere konstruktivt, f.eks. i kassa på rimi? Da hadde du jo allerede kunne vist til en ekstremt bedre fortjeneste. :D
 
Topp