Fun fact: NKI bruker jo gjerne "kreativitet kan læres" som slagord, og kjørte i fjor en kampanje der man kunne teste kreativiteten sin på en nettside, ved ord-assossiasjon. Husker jeg ikke helt feil, startet det ved at det stod ett ord der først, og deretter skulle man skrive så mange som mulig ord man assossierte med det første. Jo flere og "rarere" jo mer poeng fikk man. Totalt idiotisk, for det eneste som spilte noen som helst rolle, var at man skrev unike ord, jeg skrev f.ex. ned navnene på folk som var i rommet og ting fra skrivebordet mitt, og maxa den igjen og igjen. Koblingen til det første ordet var totalt uvesentlig for poengene. Så mye for kreativitet og NKF.
Men joda, kreativitet KAN læres/trenes opp, ihvertfall til en viss grad. Det du kan lære deg, er nemlig å slippe deg mer løs, bli mer selvsikker, lære gode verktøy/metoder for ideutvikling, osv. Man lærer masse sånt f.ex. på AD&TXT på Westerdals (noe også på de andre linjene der, men det er disse to som har mest fokus på det).
Og jada, man lærer sikkert også noe på f.ex. NKF, men samme hvor mye de kaller seg "kreativ fagskole" stiller de rett og slett ikke i samme klasse, det er en grunn til at WSoC og Berghs (søsterskole i sverige, samme konsept, drives av de samme, stort sett samme linjer) ble nr 10 og 6 på Young Guns' topp ti-liste over verdens kreative skoler.
Det er også veldig viktig å gjøre en skikkelig analyse av situasjonen for å finne problemer, styrker, svakheter (i bunn og grunn SWOT), før man hopper på det mer kreative, ellers ender man raskt opp med å lage noe som ikke løser det reelle "problemet"/oppgaven.
Men ja, det er veldig mye som egentlig er innovasjon, jeg vil vel si at grensen også er litt flytende for når man kan kalle noe innovasjon.