Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan kreativitet læres?

peterandrej

pensjonert moderator
Nja. Ikke uten veiledning. Kreativitet står gjerne i motsetning til analyse, slik at forskere gjerne framstår som lite kreative, mens kunstnere framstår som det motsatte. Alt handler om å tenke på en annen måte enn det mange vanligvis gjør.
 

Mortenxx

Medlem
Ja, men bruk uttrykket "trenes opp" istedenfor "læres"?
Når jeg lagde dataprogrammer på 90-tallet brukte jeg ofte tidspunkter på døgnet hvor logiske evner kjørte på lavgir, for å komme frem til løsninger som krevde "visuelle ideer" istedenfor logikk (evnen til å "se" løsninger fremfor å tenke seg til dem). Dette er en form for kreativitet.
 

looper

Medlem
Grunnen til at jeg lagde denne tråden er fordi jeg skal ha eksamen i innovasjon og entreprenørskap.

Innovasjon fornyelse gjennom forandring, det vil si videreutvikling av noe bestående men i en ny retning eller på en ny måte. Den tradisjonelle definisjonen av innovasjon er nye eller forbedrede produkter eller tjenester introdusert i markedet.

Så da er det jo egentlig jævela mye som er innovasjon;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Fun fact: NKI bruker jo gjerne "kreativitet kan læres" som slagord, og kjørte i fjor en kampanje der man kunne teste kreativiteten sin på en nettside, ved ord-assossiasjon. Husker jeg ikke helt feil, startet det ved at det stod ett ord der først, og deretter skulle man skrive så mange som mulig ord man assossierte med det første. Jo flere og "rarere" jo mer poeng fikk man. Totalt idiotisk, for det eneste som spilte noen som helst rolle, var at man skrev unike ord, jeg skrev f.ex. ned navnene på folk som var i rommet og ting fra skrivebordet mitt, og maxa den igjen og igjen. Koblingen til det første ordet var totalt uvesentlig for poengene. Så mye for kreativitet og NKF.

Men joda, kreativitet KAN læres/trenes opp, ihvertfall til en viss grad. Det du kan lære deg, er nemlig å slippe deg mer løs, bli mer selvsikker, lære gode verktøy/metoder for ideutvikling, osv. Man lærer masse sånt f.ex. på AD&TXT på Westerdals (noe også på de andre linjene der, men det er disse to som har mest fokus på det).

Og jada, man lærer sikkert også noe på f.ex. NKF, men samme hvor mye de kaller seg "kreativ fagskole" stiller de rett og slett ikke i samme klasse, det er en grunn til at WSoC og Berghs (søsterskole i sverige, samme konsept, drives av de samme, stort sett samme linjer) ble nr 10 og 6 på Young Guns' topp ti-liste over verdens kreative skoler.

Det er også veldig viktig å gjøre en skikkelig analyse av situasjonen for å finne problemer, styrker, svakheter (i bunn og grunn SWOT), før man hopper på det mer kreative, ellers ender man raskt opp med å lage noe som ikke løser det reelle "problemet"/oppgaven.

Men ja, det er veldig mye som egentlig er innovasjon, jeg vil vel si at grensen også er litt flytende for når man kan kalle noe innovasjon.
 
Sist redigert:

looper

Medlem
@Atomet
Sikter du til NKS?Går på Markedshøyskolen som er under CK som igjen eIr NKS :) De har ihvertfall det slagordet. Også er det å skille entreprenørskap og innovasjon.

Tror nå selv at man kan legge forholder til rette og motivere til innovasjon. Men jeg tror også det finnes folk som rett og slett er for analytiske til innovasjon. Akkurat som noen er for kreative for noen oppgaver.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Sorry, det skulle naturligvis være NKF, som den delen av "dere" tydeligvis kaller seg (og nei, jeg er ikke glad i den skolen i det hele tatt. Jeg har sett alt for mye møkk derfra, jeg mener de lover alt for mye de ikke holder til studentene - ut fra reklamene og hva jeg ser at de faktisk leverer, uten at jeg har gått der selv, og jeg er generelt skeptisk til skoler som slipper inn alle bare de betaler. De er hakket bedre enn Noroff, men ikke mye).

Men ja, mye kan (og bør) legges til rette for kreativitet, og noen er for analytiske til å klare å slippe seg løs som kreativitet krever, helt sant.
 
Sist redigert:

looper

Medlem
Jess, kjenner ikke til NKS da jeg går på Markedshøyskolen og er godt fornøyd. Men litt offtopic, mye er opp til studenten selv på hvordan man bruker studietiden;)
 

looper

Medlem
Enig der!
Og kan vel si at jeg selv begynte med ferie nisjen litt for å lære mer og utvide horisonten litt. Men Westerdals er vel den beste når det kommer til de kreative fag ;)
 

Mortenxx

Medlem
Hvordan definerer dere egentlig kreativitet?
Spørsmålet er rettet mot å sørge for at vi prater om omtrent de samme sakene.

Jeg regner f.eks. kreativitet til å foregå i den visuelle delen av hjernen, den delen hvor man kan "se" løsninger fremfor å tenke seg til dem - hvor man ikke er nødt til å følge logiske regler om "å jobbe fra A til Å", men kan hoppe frem og tilbake ettersom det faller en inn - hvor man kan se en slags "helhet" i temaet selv om man mangler noen av detaljene, (osv., uten å liste opp for konkret om saken).

Jeg regner det også som fullt mulig å bruke tanke-METODER som egentlig er kreative, uten at man behøver å VÆRE spesielt kreativ person. Det motsatte er også mulig - man kan VÆRE kreativ uten å bruke noen bestemte metoder. Enkelte har slike ting "innebygd" uten å være avhengig av noen metoder.

For de som er metode-orienterte regner jeg det som omtrent håpløst å være kreativ hvis man ikke har logisk innsikt i bunnen - man må ha en viss "minimums-innsikt" for å ha sjanse til å komme videre med kreative metoder. Innsikten kan godt være fra et område utenfor det man egentlig forsøker å løse. Jeg regner dette for å være en typisk kreativ metode - det at man "skanner hjernen" for relevant informasjon fra andre områder, og forsøker om den kan anvendes i oppgaven man forsøker å løse. I logikk er man ofte mer "bundet" til hva som kan godtas logisk.
 

Britta

stoffdronning
Mitt svar er *nei*. Du kan trene opp det som er der, men du kan ikke lære deg å være kreativ hvis du ikke er det fra før.

Den som tenker helt analytisk og strukturert og der alt må ha sin logikk, den personen vil ha det vanskelig å komme på noen absurde nye ideer.

Hilsen, Britta
 

Nutz

Med lem
Mener at dette også kan læres, men ikke så mye igjennom teori i en skoleklasse. Det bunner i glød og engasjement.
Bruker man logikken og analyserer finner evt. feil og mangler så kommer gjerne bedre løsninger, enten visuelle eller funksjonelle.
Husk mennesker er ikke så statiske som vi gjerne vil tro, hvis man ikke er født kreativ, så betyr ikke det at man ikke kan bli kreativ på sine gamle dager. Livserfaringer og inntrykk gjør noe med oss alle.

Kjenner meg godt igjen i det Morten sa om programmering. De mest "sprøeste" ideene kommer om natta, selv om de kanskje ikke er så matnyttige, så er "prosjektet" i seg selv og for en selv spennende. Føler at det nå er vanskeligere å prøve ut sprøe ideer når det gjelder programmering. Vi har på en måte "alt" i dag. Men da 8086 & 286 var nytt, var det en slags pionertid, vi var sultne på å se hva vi kunne klare.
 
Topp