Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan kreativitet læres?

Mortenxx

Medlem
"Streetsmart" handler vel kanskje om å kjenne sine sterke og svake sider? Det vil si at de tar beslutninger basert på egne erfaringer, men at de bruker haugevis av rådgivere for å komme frem til hvilken beslutning de bør ta (... eller noe i samme stilen).

Olav Thon holder seg fortrinnsvis til eiendomsmarkedet, med kjøpesentre og hoteller som spesialfelt. Han tapte betydelige beløp da han investerte i skipsfart på 70-tallet - og etter det har han stort sett holdt seg til eiendom (et område hvor han har peiling på hva som virker). Han følger 3 hovedregler = "beliggenhet", "beliggenhet" og "beliggenhet".

John Fredriksen holder seg stort sett til konsepter hvor en bestemt "oppskrift" kan anvendes, dvs. hvor det gir stor fordel å være størst i markedet. Markedsledere tjener vanligvis mer penger enn små selskaper, og de har kapasitet til å forhandle om kjempestore kontrakter. Han kjøper seg opp i selskaper og slår sammen disse for å kunne utnytte fordelen av å være markedsleder.

Jeg tror begge disse har høyt kvalifiserte og godt betalte rådgivere på lønningslista, folk som gjør det mulig for dem å ta gode beslutninger. Jeg tror ikke de blander seg inn i detalj-beslutninger på lavt nivå. "Streetsmart" består altså i å OMGI SEG med gode medarbeidere, og delegere ansvar nedover i rekkene til et kvalifisert nivå - ikke å være opptatt av hvilken posisjon man har i næringskjeden. "Wannabes" pleier å være opptatt av egen posisjon.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tror begge disse har høyt kvalifiserte og godt betalte rådgivere på lønningslista, folk som gjør det mulig for dem å ta gode beslutninger. Jeg tror ikke de blander seg inn i detalj-beslutninger på lavt nivå. "Streetsmart" består altså i å OMGI SEG med gode medarbeidere, og delegere ansvar nedover i rekkene til et kvalifisert nivå - ikke å være opptatt av hvilken posisjon man har i næringskjeden. "Wannabes" pleier å være opptatt av egen posisjon.

Det er jaggu meg rett og enhver burde lære av dem!
Skal eller skal ikke outsoursce i år?
Skal eller skal ikke ha nye arbeidere i bedriften?

Er du streetsmart eller booksmart?
Er du booksmart kan du jo få en jobb ;)
 

Mortenxx

Medlem
De smarte holder seg vel til områder de gjør det godt på, enten det er teoretiske kunnskaper eller streetsmart-erfaringer. Det er bedre å være en dyktig "nummer 2" i en bedrift enn å være mindre dyktig "nummer 1" - altså ikke være for opptatt av posisjonen.
Dumme folk tar utdanning for å få jobb
Smarte folk ansetter folk med utdanning
Utdanning kan være smart fordi den kan gi mange valgmuligheter i yrke, at man er istand til å mestre oppgaver man ellers ikke ville klart.

Mange gründere har hatt lav utdanning, noen har avbrutt utdanningen sin for å starte business, andre har fullført høyere utdannelse. Utdannelse er hverken dumt eller smart.

Det "smarte" med Thon, Røkke, Fredriksen og andre er vel at de
* bruker de kunnskapene og erfaringene de har (selv om de kan være begrenset)
* holder seg til velkjente konsepter hvor de har erfaring som kan være til fordel
* ansetter folk med kunnskaper de selv mangler
* kjøper kunnskaper eksternt hvis det er behov
* og alt det andre, f.eks. en viss fleksibilitet i om de skal låne penger, finansiere ting selv eller samarbeide med noen i finansiering av prosjekter.
 

kongen

kongemedlem
Smarte folk kaster ikke bort tiden sin på utdanning de kanskje har behov for i fremtiden. Smarte folk tar utdanning kun når de har behov for å løse en oppgave, og når de har nok kunnskap til å løse oppgaven så stopper de også utdanningen (men som regel hyrer man inn dumme folk som allerede har tatt utdanningen).

Papir fra skoler og vitnemål har kun verdi hvis du vil bli en annen manns bitch. Hvor smart er det å kaste bort flere år av livet sitt og flere hundre tusen kroner for å "utdanne seg" (les: temmes) til å bli en bitch?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@kongen: så du syns det er smartere å ta litt utdanning, så jobbe og oppdage at oi, jeg trengte visst litt mer, så må du vente på at riktig kurs starter, og ta den utdannelsen, så jobber du litt mer, osv. I stedet for å planlegge litt på forhånd, og heller ta en mer komplett utdannelse, som er satt sammen for at man skal klare å løse problemer i nettopp den typen jobb du sikter inn på, og at du dermed kan løse problemene med en gang du kommer til dem?

Og å leie inn folk i hytt og pine - joda, fint hvis du har stinn bankkonto allerede før du starter opp, men for de fleste av oss vil det være lurt å ha så lite utgifter som mulig i oppstartsfasen, og dermed kjekt om man har kunnskap nok til å løse problemer på egenhånd uten å måtte leie inn ekstern hjelp for alt mulig.

Papirene har egentlig ingen verdi, det de er beviser for derimot, kunnskapen, den er enda mer nyttig hvis du vil bli din egen sjef, enn hvis du vil jobbe for noen andre.
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Man trenger ikke kunnskap i å plukke blåbær for å tjene penger på blåbær, man kan hyre inn noen tullinger til å plukke blåbær for seg. Hvis jeg får 10 kroner kiloen fra Rema1000 og tullingene får 5 kroner kiloen fra meg, så vil jeg hyre inn alle som kan å plukke blåbær. Jeg ville hyret inn 1 milliard blåbærplukkere om det var mulig og jeg ser ikke noen grunn til å lære meg å plukke blåbær.
 

looper

Medlem
Jeg tror at hvis du hadde hatt kunnskap i å plukke blåbær så hadde du nok oppnådd ett bedre resultat enn om du kun hadde leid inn blåbærplukkere. Ofte så er det slik at gode ideer stammer i fra kunnskap. Om du får kunnskapen i fra skolegang eller erfaring er det samme. Men en utdannelse for deg til å se ting i større bilder, du får mer allsidig kunnskap og har kanskje lettere for å ta beslutninger som kan øke lønnsomheten din.

Kunnskap er og forblir makt. En sjef uten forståelse for hvordan ting foregår i bedriften er en dårlig sjef.
 

kongen

kongemedlem
Jeg tror at hvis du hadde hatt kunnskap i å plukke blåbær så hadde du nok oppnådd ett bedre resultat enn om du kun hadde leid inn blåbærplukkere.

Nå skal du få ditt livs største oppdagelse; Det er bedre å tjene 5 kroner kiloen fra 1 milliard blåbærplukkere, enn 10 kroner kiloen fra 1 blåbærplukker.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Man trenger ikke kunnskap i å plukke blåbær for å tjene penger på blåbær, man kan hyre inn noen tullinger til å plukke blåbær for seg. Hvis jeg får 10 kroner kiloen fra Rema1000 og tullingene får 5 kroner kiloen fra meg, så vil jeg hyre inn alle som kan å plukke blåbær. Jeg ville hyret inn 1 milliard blåbærplukkere om det var mulig og jeg ser ikke noen grunn til å lære meg å plukke blåbær.

Bortsett fra at du igjen er avhengig av å ha startkapital....

Så - som jeg sa over - hvis du er stinn av penger i utgangspunktet er det sikkert lurt å bare leie inn folk som kan alt mulig, bortsett fra at hvis du ikke har kunnskap nok til å vite hva du faktisk trenger, så ender du plutselig opp med å leie inn en regnskapsfører, når det du egentlig trengte var en sjåfør som kunne kjøre blåbærene dine til markedet. Og ooops, plutselig viste det seg at du ikke vil få solgt disse blåbærene til Rema 1000 fordi de ikke er hygienisk pakket, men du hadde ingen som hadde peil reglene fra næringstilsynet, og siden du selv helt har hoppet over å lære deg noe som helst, så hadde du ingen anelse om det.

Men, denne holdningen din til kunnskap kan jo forklare ganske mye av påstandene du har kommet med her i det siste... la meg gjette, du stemmer nok også FrP? De har jo også en tendens til å være allergisike mot kunnskap.
 

Nerden

Medlem
la meg gjette, du stemmer nok også FrP? De har jo også en tendens til å være allergisike mot kunnskap.

Og det inntrykket har du fra hvor? Noe du har sett i et annet kommentarfelt på f.eks DB?
Jeg har inntrykket av at de som stemmer AP, FRP og Høyre er temmelig like akademiske.

Anyhuuu.. Du kan ikke være kreativ uten å ha visse andre personlige egenskaper, f.eks det å ha lyst til å forandre på noe, tørre å feile og selvsikkerheten nok til å prøve/gjøre noe annerledes. Om dette kan læres? Nei, etter min erfaring.
Jeg vil se på meg selv som en kreativ person med en "JA" personlighet og de kompiser/venninner/familie som ikke er "JA" typen har aldri vært kreative og ser ikke ut til å forandre seg.
 

Mortenxx

Medlem
Anyhuuu.. Du kan ikke være kreativ uten å ha visse andre personlige egenskaper, f.eks det å ha lyst til å forandre på noe, tørre å feile og selvsikkerheten nok til å prøve/gjøre noe annerledes. Om dette kan læres? Nei, etter min erfaring.
Hvis kreativitet kan læres eller trenes opp kan vel også disse andre egenskapene trenes opp?
* Lysten til å forandre noe
* Det å feile/prøve igjen
* Selvtillit, selvsikkerhet
Det burde ikke være så mye verre å trene opp dette? Noen av disse egenskapene oppnås ikke direkte, de er mer et slags resultat av andre forhold. Man blir f.eks. ikke så veldig mye mer selvsikker om man trener seg opp med "diverse metoder" - f.eks. "OPPTRE selvsikkert og selvhevdende, så vil du også FØLE deg mer selvsikker". Å føle seg selvsikker er ikke det samme som å være det - man "faller igjennom" hvis man møter tilstrekkelig motstand.

Kreativitet kan trenes opp f.eks. gjennom vanemessig å inkludere metoder som stimulerer til kreativ tankegang - i motsetning til å "forelske seg" i rent logiske metoder. Man finner sikkert noen områder hvor slike metoder passer inn, dvs. at man ikke behøver å satse på alle områder samtidig. Det eneste man trenger er å lære seg noen metoder, finne noen egnede områder hvor de kan brukes, og starte med å bruke dem.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Og det inntrykket har du fra hvor? Noe du har sett i et annet kommentarfelt på f.eks DB?
Jeg har inntrykket av at de som stemmer AP, FRP og Høyre er temmelig like akademiske.

Anyhuuu.. Du kan ikke være kreativ uten å ha visse andre personlige egenskaper, f.eks det å ha lyst til å forandre på noe, tørre å feile og selvsikkerheten nok til å prøve/gjøre noe annerledes. Om dette kan læres? Nei, etter min erfaring.
Jeg vil se på meg selv som en kreativ person med en "JA" personlighet og de kompiser/venninner/familie som ikke er "JA" typen har aldri vært kreative og ser ikke ut til å forandre seg.

Haha, "sett i et kommentarfelt på DB" - du, faktisk pleier jeg ikke å lese så mye av de kommentarene, nettopp fordi det stort sett er så lite gjennomtenkt og så voldsomt frepperdominert at det er meningsløst å prøve seg på noen seriøs diskusjon.

Men hvor jeg har det fra? Tja, la oss se... FrP - har de begynt å godta at et voldsomt flertall - praktisk talt alle - av forskere på relevante områder verden over, er enige om at klimaendringene sannsynligvis er menneskeskapte, eller prøver de fremdeles å si at "nei, dette tror vi ikke noe på"? Du kan jo også prøve deg på en diskusjon med en frepper, der du presenterer noen forskningsrapporter/undersøkelser med konklusjoner/resultater som tilsier at frp's politikk er idioti. Da får du 100% garantert tilbake en eller annen variasjon av "nei, det tror de ikke noe på". Gjerne fordi de selv har sett et eller annet som kanskje ikke stemmer helt med dette. Kanskje det er at det har jo vært to veldig kalde vintre nå, så da tror de ikke noe på at det er en generell global oppvarming. Kanskje det er at de selv kjenner en som kjenner en som har en onkel som er forsker på XXXX og han sier at onkelen til han andre sier at det og det bare er tull.

Og forøvrig... ang hvem som stemmer hva - tror du bør sjekke fakta der, og ikke bare stole på magefølelsen din, for fakta er at jo lavere/mindre utdanning du har, desto større er sjansen for at du stemmer FrP. Her er f.ex. en artikkel om temaet: forskning.no > FrP ? ikke for professoren? og her er et utdrag som i bunn og grunn oppsummerer artikkelen (nb: artikkelen er fra september 2009, så "forrige valg" vil altså si valget i 05):
I følge Statistisk sentralbyrås statistikk fra forrige stortingsvalg, er FrP det partiet hvor velgerne hadde lavest utdanning. 26 prosent hadde utdanning fra høyskole eller universitet, mens hele 72 prosent av Venstres velgere, og 63 prosent av Sosialistisk Venstreparti hadde det samme.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Anyhuuu.. Du kan ikke være kreativ uten å ha visse andre personlige egenskaper, f.eks det å ha lyst til å forandre på noe, tørre å feile og selvsikkerheten nok til å prøve/gjøre noe annerledes. Om dette kan læres? Nei, etter min erfaring.
Jeg vil se på meg selv som en kreativ person med en "JA" personlighet og de kompiser/venninner/familie som ikke er "JA" typen har aldri vært kreative og ser ikke ut til å forandre seg.

Mye av dette kan definitivt trenes opp, altså læres:

1: Selvsikkerhet er utrolig viktig. Men - hvordan blir man egentlig selvsikker? Jo, f.ex. ved at man vet at sjansen er stor for at det man presenterer er bra/godtas, og at man føler seg trygg på de man presenterer det for, så man TØR å presentere selv de villeste og galeste forslagene. Så, hvis man f.ex. blir en flinkere designer, noe som definitivt kan trenes opp, kan man føle seg tryggere på at det man presenterer er bra. Og jo bedre man kjenner de man skal presentere noe for, jo "tryggere" er det selv hvis man skulle drite seg ut - og dette er jo igjen definitivt noe som "trenes" opp.

2: Noe av det du lærer på f.ex. westerdals og andre liknende skoler, er ideutviklingsmetoder. Dette er rene teknikker, som hjelper deg å være mer kreativ og å tenke annerledes. Det kan være så enkelt som dette: La oss si at vi jobber med å lage en ny bil. Så tar vi på oss to roller: Først er vi f.ex. småbarnspappaer, og deretter brannmenn. Hvilke ønsker har vi DA for denne bilen, i hver av disse rollene? Dette er en av flere mye brukte teknikker, en av de enkleste å lære, men for å få den til å funke er det viktig å ha evne til empati, altså det å sette seg i en annens posisjon, og DET er det veldig varierende hvor gode folk er på.

osv. Kreativitet kan altså helt klart trenes opp, men det er veldig nyttig å ha endel egenskaper i bunn.
 

Nerden

Medlem
Vel spørsmålet om klimaendringene er definitivt ikke avgjort enda, noen mener de er menneskeskapte, andre mener naturlige variasjoner/sola/jordens indre/havstrømmer mens andre mener noe midt imellom.
Klimaforskningen preges av en rekke forskjellige forskere som strides om spalteplass og oppmerksomhet, jeg tror det er mye av dette som folk reagerer på.

I 2000 erklærte en gruppe forskere ved et universitet at det nå var slutt på snø i england og at unger heretter bare ville oppleve snø i tvspill.
Nå er det en forsker som foreslår at alle skal få klimapenger i tillegg til vanlig lønn, klimapengene kan brukes på flyreiser/bensin etc, når disse er brukt opp kan man fortsatt kjøpe disse tingene, men med en tilleggsavgift.

Uansett så jeg mener det er for tidlig å trekke konklusjoner.
Men å stoppe forurensing og ta vare på jorden/havene er viktig uansett tror jeg vi sikkert enes om.

Det å være skeptisk er i mitt syn bare en god ting, slik du er skeptisk mot "freppere" :)

Prosentvis er det forskjeller men i antall personer er det ganske likt mellom alle 3.
gjorde regnestykket tidligere idag men ca slik jeg husker det.
FRP: 150k
SV: 140K
V: 111K
Så er spørsmålet hvorfor ikke SV og V appellerer i større grad til andre?

Fryktelig til avsporing...
 
Topp