Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

zapotek

Medlem
Har vi ikke ca 5000 milliarder oljepenger da? Burde klare å dekke inn de tapte inntektene tror du ikke? ;)

Eller enda bedre løsning. Vi endrer norske lønninger til Kinanivå med kinesiske arbeidsvilkår! Da blir jo alt råbillig slik at vi slipper å handle billig i utlandet! Hva norske forbrukere? Vil dere ikke det?!?!?! ;-)
 

zenhagen

Medlem
Vi har fryktet at dette ville komme og har vurdert å flytte butikken utenlands. Dessverre så fant jeg denne artikkelen som gjør det hele en del vanskeligere: http://www.ehandel.se/Bring-graever-gaerna-guld-men-inte-i-tullfria-graensen,4445.html

Nå jobber vi med en egen smykkeserie som snart kommer på markedet, og vi håper at egen merkevare kan hjelpe oss i denne situasjonen. Jeg vil tro at også fysiske butikker vil være mer åpne for Norske merkevarer når skjevheten i konkurransevilkårene blir såpass stor på utenlandske merker.

Så kanskje det er en mulighet og ikke et hinder ;-)

Mvh Tommy Johansen
www.zendesign.no
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Lurer på hvor mange av dem som klager på forslaget om å heve tollgrensen selv bestiller varer fra Kina og selger dem med høy avanse her hjemme?

Sikkert en god del! :)
Men til gjengjeld: disse må stå for CE, ROHS, IP-krav, produktansvarsloven, 5 års reklamasjon.. det følger med en del ansvar og risiko med - selv om jeg ikke alltid er overbevist at selgere er klar over det ;-)
 
Nei, det var kun for produktet. Eksempelvis; vare kr 199,- + frakt 101,- = ingen avgift. Mens derimot vare kr 201,- + frakt kr 99,- = avgift av kr 300,- ...

Kilde: http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/200-kronersgrensen/

Det der var nytt for meg. Jeg har flere ganger betalt avgift for varer der frakt og verdi til sammen har vært like over 200 kr. Verdi på varen på kanskje 170 kr, og så en 50-lapp i frakt. Åpenbart ikke konsekvent hvordan de behandler slike pakker..
 
Nå er det vel Posten som står for denne innkrevingen, og jeg kan tenke meg at dersom det ikke står spesifikt utenpå pakken hva som er verdi og hva som er frakt/forsikring, så vurderer de ut fra totalsummen. Dette blir jo mye lettere nå som det er den sammenlagte verdien man bruker som utgangspunkt ...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang - inkonsekvent behandling - det er såvidt jeg husker et krav om at det står spesifisert frakt og vareverdi på pakka, hvis det ikke gjør det, bare totalen, og denne er over 200kr (etter tollvesenets satser), så blir det mva og den pakka der på hele beløpet.

Noe som derimot er litt irriterende er det med tollvesenets valutasatser og den delen der. Hvis du f.ex. har betalt 190kr + frakt da du bestilte varen, og valutaen du betalte i har gått opp i mellomtiden, så du på tidspunktet da pakka ankommer norge ville ha gått over 200kr, så er det DET det regnes etter. Det er litt koko. Men personlig syns jeg heller de kunne ha fjerna mva-grensa helt, altså så det ikke var noen frigrense, og heller kanskje satt gebyret for tollbehandling endel ned.
 
Det er jeg ganske sikker på at jeg har også...

Dette skjedde med meg en gang og, totalsummen for varen var under 200kr, men med frakt ble den over 200kr. Jeg tok kontakt med postens kundesenter, la ved kvittering for kjøp og kvitering for betalt avgift. Gikk et par uker så fikk jeg refundert avgiftsbeløpet.
 
Topp