Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

xdex

Medlem
Vi risikerer ikke bare å miste norske arbeidsplasser. Problemet er at disse pengene forsvinner ut av landet. Tapte inntekter til staten i form av moms og skatt, betyr nødvendigvis mindre penger til skole, politi, eldreomsorg osv osv. Penger som må hentes et annet sted...

Da foreslår jeg heller at vi blir bedre på å fokusere hvor vi plasserer pengene våre. Det har i mange år vært spart på kroner og ører til norske skoler, opprustning av svømmebasseng and you name it. Slutt å gi subsidier til elbil-markedet, så har vi allerede en knallstart. Vi har jo aldri øremerket veiavgift, eller andre "motor" avgifter, så disse pengene blir jo bare endel av felleskassen. Det at vi nå også skal "straffe de fattigste, ved å gi mer til de rike" er jo ett godt eksempel på en utvikling som er negativ. Det finnes langt flere muligheter, at disse lederne sutrer over tapt inntekt, er noe dem burde har sett for seg i lang tid allerede. Det blir som å gråte over universell utforming, den dagen det trådde i kraft, i stede for å planlegge ett år i forveien.
 
Dere må huske at selv om noen kommer til å utnytte dette til å selge varer fra utlandet rettet mot Norske kunder er pliktig til å betale mva til Norge uavhengig av denne grensen.

Nå vil også arbeidsmengden hos tollerne minske slik at de kan fokusere på det som FAKTISK er skadelig for Norske bedrifter og det er pakker som er merket med lavere verdi for å slippe unna mva.
En pakke med deksler for 600,- som er merket for lav verdi er ikke fryktelig farlig men en pakke med varer for 2500,- som er merket for lavt er verre.

Kanskje leveringstiden forbedres?

Økningen av grensen vil også gjøre det lettere å drive svart, da du vil få kjøpt mer varer i utlandet uten å betale mva.

Dette vil jo også gi Norske bedrifter lavere kostnader ved små bestillinger fra utlandet. Nyoppstartede bedrifter vil kunne gjøre mindre innkjøp uten fortolling.
Jeg bestiller mye småtteri fra en leverandør i Danmark, økt grense vil si at det blir mindre utgifter/tidsbruk til fortolling. Små nettbutikker som ikke er momsregistrert vil kunne utnytte dette for å få en liten fordel i oppstarten.

Å øke utenlandshandelen av småting vil bare bety gjennomsnittlig lavere kvalitet og service, slik at de norske bedriftene kan tjene på dette i lengden. Jeg er også redd for den store andelen falske og direkte farlige produkter som er å få tak i. Vi vil nok se mer til giftige barneleker og ladere som setter fyr i stikkontakten.

Flere av medlemmene jeg har sett her på WF de siste årene har solgt direkte farlige og ulovlige varer importert fra Kina med falske CE sertifikater o.l

Når jeg bestiller ladere til iPhone kan jeg som regel velge i prisklasser fra 1$ til 10$, hva skjer med disse private importørene som får selge helt fritt i grupper som Kjøp og salg på facebook nå som de kan importere over dobbel verdi om gangen? Kvalitet vil ofte måtte vike for pris.
 
Tor Andre Rosander:

Hvorfor må utenlandske selskaper betale moms til Norge på sendinger under 500 kr ?

Norske bedrifter må vel fortsatt betale moms enten sendingen er på 200 kr, 500 kr eller 10000 kr.

Pakker som før hadde en verdi på 500 kr og som ble merket under 200 kr vil nå bli til pakker med en verdi på 1000 kr + merket til 500 kr.
 

HPF

Medlem
Jeg ser ikke problemet her,...
Det burde egentlig ikke være noe problem.

Posten setter ned fortollingsgebyret til kr. 50,- og momsgrensen til kr. 0,-. Forenklet tollbehandling er en 5-10 minutters jobb og 50 kroner for den jobben der gir en bedre timesbetaling enn logistikkarbeidet med å effekturere < 200-400 kroners bestillinger. Mener staten vi tjener for mye får de se på sin egen statseide bedrift Posten/Bring først.

Greier svenskene å ha en 0 krones grense og Importdeklarationsavgift på SEK 100 uten for mye skrik og gnål så burde nordmenne greier 0 kroners grense og 50 kroner i fortollingsgebyr. Hvis ikke så er kanskje ikke selvimporten så viktig likevel.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville trodd at du og jeg ikke kan avgjøre om et CE sertifikat er falsk. CE-merkingen er en erklæring fra produsenten at produktet følger EU-lover, og dette skjer i god tro. Det er kun den som produserer varen som kan erklære det; den som importerer har ikke anledning å utstede slikt. Veldig vanskelig å bevise at det ikke er skjedd i god tro - som er noe annet enn å påvise at en vare ikke møter EU-krav. Selv om vi kan mene hva vi vil om visse CE-merkinger, såklart. Faktisk er det den som importerer sitt ansvar, og den skal kunne vise til at den har undersøkt kvaliteten.

Om bedrifter skal eller ikke skal betale mva over det de importerer har absolutt ingenting å si, siden de også skal kreve mva.
Ved kjøp av en USB kabel til 10 kroner må bedriften ut med 2,5 krone i mva ved import; selges kabelen for kr 37,50 (inkl kr 7,50 mva) så har de innkrevd 7,50 kroner i mva, som er statens penger. De hadde allerede betalt 2,5 kroner ved import, så ved oppgjøret må de betale de siste kr 5. Totalt betaler de 2,5 +5 = 7,5 kroner til staten i mva.
Hvis bedriften glemmer å betale mva ved import har de ikke noe å trekke fra, dermed 7,5 kroner til staten i mva.
 
Jeg ville trodd at du og jeg ikke kan avgjøre om et CE sertifikat er falsk. CE-merkingen er en erklæring fra produsenten at produktet følger EU-lover, og dette skjer i god tro. Det er kun den som produserer varen som kan erklære det; den som importerer har ikke anledning å utstede slikt. Veldig vanskelig å bevise at det ikke er skjedd i god tro - som er noe annet enn å påvise at en vare ikke møter EU-krav. Selv om vi kan mene hva vi vil om visse CE-merkinger, såklart. Faktisk er det den som importerer sitt ansvar, og den skal kunne vise til at den har undersøkt kvaliteten.

Om bedrifter skal eller ikke skal betale mva over det de importerer har absolutt ingenting å si, siden de også skal kreve mva.
Ved kjøp av en USB kabel til 10 kroner må bedriften ut med 2,5 krone i mva ved import; selges kabelen for kr 37,50 (inkl kr 7,50 mva) så har de innkrevd 7,50 kroner i mva, som er statens penger. De hadde allerede betalt 2,5 kroner ved import, så ved oppgjøret må de betale de siste kr 5. Totalt betaler de 2,5 +5 = 7,5 kroner til staten i mva.
Hvis bedriften glemmer å betale mva ved import har de ikke noe å trekke fra, dermed 7,5 kroner til staten i mva.
Hadde vært supert om du siterte så det blir lettere å se hvem og hva du svarer.

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener. Flere jeg vet om som driver (både seriøst og svart) selger varer med falske CE merker, dette kan du se med egne øyne ved at logoen er en kopi (google it). Har feks noen av dere som driver nettbtuikker her en stabel med CE sertifikater på produkter som krever det?

"Distributører må kontrollere at varen har CE-merking og at nødvendig dokumentasjon er i orden. Hvis en vare blir importert fra land utenfor EØS, må importøren verifisere at produsenten har foretatt de nødvendige skritt og at dokumentasjon er tilgjengelig på forespørsel."
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/about-ce-marking/index_no.htm

Det jeg mener er at når import av småting (ladere, kabler, deksler, leker osv) overlates til privatpersoner som har pris som en avgjørende faktor så vil man se at skader relatert til feks mobiler som eksploderer o.l vil øke. Derfor tok jeg opp CE merkingen, dette er bla noe som gjør en Norsk bedrift sikrere å benytte da vi har krav til å sjekke opp i slikt.
Spørsmålet er om det følges?

Bedrifter som ikke er momsregistrert betaler ikke moms og skal heller ikke kreve inn moms. Da jeg startet en av mine nettbutikker bestillte jeg små bolker med produkter. Uten registrering i mvaregisteret måtte jeg betale moms på varene ved fortolling uten å kunne kreve dette inn (utenom høyere utsalgspris). Med en økt grense ville jeg betalt mindre moms og kunne solgt produktene billigere for å få en liten dytt i starten.

Ta feks dropshipping, dykker du inn i lovverket så ser du at du kan operere som en agent når du driver dropshipping. Da blir det helt nye lover og regler som gjelder, jeg vil tro at du som en agent kan importere varer i kundens navn momsfritt (under 500,- kroners grensen)
Da vil du kunne få dropshippingbutikker som ikke er pålagt å betale mva (siden de ikke handler med innkjøpte varer)
Og som kan sende varer med opptil 500,- (i innkjøpspris!) fra utlandet momsfritt til norge.
 

xdex

Medlem
Hadde vært supert om du siterte så det blir lettere å se hvem og hva du svarer.

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener. Flere jeg vet om som driver (både seriøst og svart) selger varer med falske CE merker, dette kan du se med egne øyne ved at logoen er en kopi (google it). Har feks noen av dere som driver nettbtuikker her en stabel med CE sertifikater på produkter som krever det?

"Distributører må kontrollere at varen har CE-merking og at nødvendig dokumentasjon er i orden. Hvis en vare blir importert fra land utenfor EØS, må importøren verifisere at produsenten har foretatt de nødvendige skritt og at dokumentasjon er tilgjengelig på forespørsel."
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/about-ce-marking/index_no.htm

Det jeg mener er at når import av småting (ladere, kabler, deksler, leker osv) overlates til privatpersoner som har pris som en avgjørende faktor så vil man se at skader relatert til feks mobiler som eksploderer o.l vil øke. Derfor tok jeg opp CE merkingen, dette er bla noe som gjør en Norsk bedrift sikrere å benytte da vi har krav til å sjekke opp i slikt.
Spørsmålet er om det følges?

Bedrifter som ikke er momsregistrert betaler ikke moms og skal heller ikke kreve inn moms. Da jeg startet en av mine nettbutikker bestillte jeg små bolker med produkter. Uten registrering i mvaregisteret måtte jeg betale moms på varene ved fortolling uten å kunne kreve dette inn (utenom høyere utsalgspris). Med en økt grense ville jeg betalt mindre moms og kunne solgt produktene billigere for å få en liten dytt i starten.

Ta feks dropshipping, dykker du inn i lovverket så ser du at du kan operere som en agent når du driver dropshipping. Da blir det helt nye lover og regler som gjelder, jeg vil tro at du som en agent kan importere varer i kundens navn momsfritt (under 500,- kroners grensen)
Da vil du kunne få dropshippingbutikker som ikke er pålagt å betale mva (siden de ikke handler med innkjøpte varer)
Og som kan sende varer med opptil 500,- (i innkjøpspris!) fra utlandet momsfritt til norge.

Nå havner jeg litt utenfor emnet, men må nesten spørre av nysgjerrighet. Hvis jeg kjøper ett produkt, fra en norsk nettbutikk, som da selger falsk CE-merking, hvilken form for krav har jeg da? Mobilen eksploderte, og laptoppen satt hele huset i brann. Vil ansvaret da hvile på den norske importøren? Dersom nettbutikken ikke kan stilles til ansvar, er man jo likelangt? Hvis dette skal gå under "trygg handel hos norske nettbutikker".
 
Tor Andre Rosander:

Hvorfor må utenlandske selskaper betale moms til Norge på sendinger under 500 kr ?

Norske bedrifter må vel fortsatt betale moms enten sendingen er på 200 kr, 500 kr eller 10000 kr.

Pakker som før hadde en verdi på 500 kr og som ble merket under 200 kr vil nå bli til pakker med en verdi på 1000 kr + merket til 500 kr.

Fordi utenlandske selskaper som er rettet mot Norske kunder (feks ved å ha norsk support, norsk språk o.l) skal betale mva. Dette er jo for å hindre at utenlandske bedrifter skal sende momsfritt til norge og utkonkurrere norske nettbutikker.
Kort fortalt: Dansk selskap, utvider sin .dk butikk med en .no butikk (pluss søsterselskap) varene sendes fra danmark under 200,- grensen momsfritt.
"Selskapets planlagte omsetning til norske kunder anses som innenlandsk norsk omsetning, og Selskapet vil bli registrerings- og avgiftspliktig når denne omsetningen overstiger kr 50 000 i løpet av en periode på 12 måneder, jf. merverdiavgiftsloven §§ 10 og 28."
http://www.skatteetaten.no/no/radgi...norske-forbrukere-via-landkodetoppdomenet-no/

Om ebay for en Norsk versjon med .no adresse vil ebay måtte betale mva til Norge for produkter solgt til Nordmenn. Det eksisterer noe rettspraksis på dette og flere utenlandske selskap kommer til å måtte punge ut.

Pakker som før hadde en verdi på 500 kr og som ble merket under 200 kr vil nå bli til pakker med en verdi på 1000 kr + merket til 500 kr.
Det er dette jeg mener er det virkelige problemet!
 
Sist redigert:
Nå havner jeg litt utenfor emnet, men må nesten spørre av nysgjerrighet. Hvis jeg kjøper ett produkt, fra en norsk nettbutikk, som da selger falsk CE-merking, hvilken form for krav har jeg da? Mobilen eksploderte, og laptoppen satt hele huset i brann. Vil ansvaret da hvile på den norske importøren? Dersom nettbutikken ikke kan stilles til ansvar, er man jo likelangt? Hvis dette skal gå under "trygg handel hos norske nettbutikker".
Om du kjøper i min nettbutikk er det jeg selv som har importert varene fra utlandet. Da er det min plikt å sørge for at papirene stemmer og er tilgjengelig for gjennomsyn.
Hva slags konsekvenser jeg som importør får kommer nok litt ann på produkt, type feil som forårsaket skaden, kommunikasjon med produsent og interne rutiner. Det er mange forskjellige CE produktkategorier og regler, noen produktgrupper krever gjennomgang og sertifisering av en 3. part mens andre kan produsenten godkjenne selv.
 

xdex

Medlem
Om du kjøper i min nettbutikk er det jeg selv som har importert varene fra utlandet. Da er det min plikt å sørge for at papirene stemmer og er tilgjengelig for gjennomsyn.
Hva slags konsekvenser jeg som importør får kommer nok litt ann på produkt, type feil som forårsaket skaden, kommunikasjon med produsent og interne rutiner. Det er mange forskjellige CE produktkategorier og regler, noen produktgrupper krever gjennomgang og sertifisering av en 3. part mens andre kan produsenten godkjenne selv.

Det er godt at du har papirene i orden, og det håper jeg alle norske nettbutikker har. Spørsmålet mitt står litt ubesvart, da jeg som forbruker ikke bryr meg om hvilken CE merking som gjelder, og hvilken produktgruppe dette havner innenfor. Jeg tenker bare at, dersom noe skjer, og disse papirene ikke er OK, hvem står skylden på? En forbruker kan jo ikke pålegges å måtte kontakte produsent? Mener at man skal forholde seg til selger. Må jo være noe regelverk for dette ett sted, dersom det faktisk er så alvorlig som at alle må ha dokumentasjon på CE merkingen.
 
Det skal jo følge kjeden hele veien til produsent. Men det jeg tenker på er jo alvorlighetsgraden.
Altså, om en produsent har forfalsket CE merking for pacemakere vil det få større konsekvenser enn ved forfalskning av CE merker for LED leselys.
Men det skal jo litt til å avdekke ett falsk sertifikat såfremt det ikke er av typen som må sertifiseres eller at de bruker kopi-merker.
Fikk noen falske usb-kabler for en tid tilbake, så det med en gang på CE merket. De var kjøpt via wholesale avdelingen til en av de større asiatiske nettbutikkene.

Men så fremt man hvertfall gjør en innsats i å sjekke papirer og kan svare for seg om det skulle dukke opp spørsmål så går vel det under godkjent.

Men til du som nettopp har mistet huset så har jo du en sak mot selger, som må ta dette videre til sin leverandør som igjen må ta dette med produsent. Da dette er ett eksempel stor materiell ødeleggelse vil ett falskt CE merke få konsekvenser hvertfall for produsent og importør.
Hadde jeg vært selger i denne saken og det gjaldt ett forfalsket sertifikat ville jeg bistått kunden og gått til sak mot importør/produsent.

Jeg fant dette: "Det er de som importerer maskinen som er ansvarlig for CE-merkingen. Problemet med falske godkjenninger og ikke godkjente maskiner, er at importøren lett kommer til ansvar om det skjer et uhell."
http://www.nrk.no/livsstil/pass-opp-for-falsk-ce-merking-1.11762838

Jeg selger bla ikke veggadaptere i noen av mine nettbutikker (utenom noen få modeller fra europa) grunnet risikoen for skader.

EDIT: Når du bestiller fra asia som privatperson så er det du selv som er importør og ansvarlig for skader og feil som måtte oppstå.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
CE er en form for selv-sertifisering, og imo verdiløst.

NRK er ikke akkurat noe pålitelig kilde: De som importerer er ikke ansvarlig for CE-merking, men de som importerer er ansvarlig for at produsenten har CE-merket produktene importøren importerer. Husk: CE-merking er en påstand fra produsenten som sier "jeg påstår at produktet er ifølge de aktuelle direktivene". Det har de lov å påstå sålenge de ikke vet annet (god tro, ond tro) - etter at de har undersøkt etc.

Basert på det kan det ikke/er det vanskelig å hevdes at et sertifikat er falskt. Det er bare falskt hvis:
* andre enn produsenten har merket produktene med et CE merke,
* produsenten har handlet i ond tro.

Men det var CE-merking, og vi har kommet oss en lang vei fra den opprinnelige diskusjonen ;-)
 
CE er en form for selv-sertifisering, og imo verdiløst.

NRK er ikke akkurat noe pålitelig kilde: De som importerer er ikke ansvarlig for CE-merking, men de som importerer er ansvarlig for at produsenten har CE-merket produktene importøren importerer. Husk: CE-merking er en påstand fra produsenten som sier "jeg påstår at produktet er ifølge de aktuelle direktivene". Det har de lov å påstå sålenge de ikke vet annet (god tro, ond tro) - etter at de har undersøkt etc.

Basert på det kan det ikke/er det vanskelig å hevdes at et sertifikat er falskt. Det er bare falskt hvis:
* andre enn produsenten har merket produktene med et CE merke,
* produsenten har handlet i ond tro.

Men det var CE-merking, og vi har kommet oss en lang vei fra den opprinnelige diskusjonen ;-)
Det er jo direkte feil, det er ikke en påstand men en erklæring som garanterer at en vare oppfyller gitte vilkår (stor forskjell). Ett CE merke er falsk om det ikke oppfyller kravene til den aktuelle produktgruppen. De har ikke lov å bare påstå dette og om du importerer en vare som er spesifisert til å følge gitte standarder og mottar ett CE sertifikat fra produsent hvor kravene ikke samsvarer med varens egenskaper så er jo det ditt ansvar da det er du som skal selge det på det Norske markedet. Det står lite om hvem som har ansvar for hva, men iom at ansvaret gikk fra en statlig avdeling til importør må man jo bare anta at en importør er pliktig til å sjekke at en vare oppfyller de vilkår som er satt. Det er så klart en grense for hvor langt man skal gå i å verifisere papirene, men enkle kontroller bør være vanlig rutine ved import.

Det er riktig at CE merkingen kan settes av produsentene selv, og i mange varegrupper har ikke dette noe å si. Jeg tenker mer på varer som kan få litt mer alvorlige følger.
Det sporet litt av, men jeg synes det er ett viktig emne iom at flere nå sannsynligvis blir "privat-importører" og en av de negative sidene for forbrukeren ved å handle mer fra asia er jo nettopp kvalitetskontroller som skal gjennomføres av importører og statlige tilsyn..
 

NilsF

Medlem
Det er jo direkte feil, det er ikke en påstand men en erklæring som garanterer at en vare oppfyller gitte vilkår (stor forskjell).

Nja... En erklæring er i dette tilfellet ikke så mye mer enn en påstand, så lenge det ikke følger med full dokumentasjon for at påstanden er riktig. Og hvis produsenten mot bedre vitende, eller uten å ha gjort nødvendige undersøkelser, erklærer at produktet oppfyller gjeldende krav, så er vi inne på det Pong skriver om ond tro:

Husk: CE-merking er en påstand fra produsenten som sier "jeg påstår at produktet er ifølge de aktuelle direktivene". Det har de lov å påstå sålenge de ikke vet annet (god tro, ond tro) - etter at de har undersøkt etc.
 
Hadde man tolket lover og regler slik som dere gjør så ville jo alt vært lov.
Med en CE merking menes en Erklæring (en garanti, lovnad) fra produsent om at en vare oppfyller visse vilkår som gjør den lovlig å selge. Om du noen gang har sett ett CE sertifikat fra en 3. part som står for kontrollen så vil du fort se forskjell på en kopi sertifisering og en ekte/forfalsket.

Om du som produsent har solgt hårfønere hvor det i papirene står at den skal varme til maks 40 grader for å overholde lover om hårføner sikkerhet, mens på pakken til produktet står det en maks temp på 100 grader.
Da vil selger og importør være ansvarlige, da disse papirene ikke kan ha blitt sjekket. Dette er viktige lover som bør følges så godt som mulig.
Men er det snakk om forfalskede signaturer og stempler fra en avdeling i kjelleren på bygg 672 i hong kong vil ikke importør og selger ha like stort ansvar.

Det er en setning i retten som heter "påstand mot påstand", da er det som regel udokumenterte påstander fra 1 eller flere parter, jeg tolker en erklæring som en garanti/avtale mens en påstand ikke stiller så mye krav til kilden bak påstanden.
Men vi får jo ta dette i en ny tråd.
 
Topp