Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

Dette med forfalskning av CE ligger vel på merkingen. De har jo den finurlige logoen til China Export som ligner veldig http://www.nrk.no/livsstil/pass-opp-for-falsk-ce-merking-1.11762838
zenhagen, om du behøver å sertifisere CE merket av en 3. part pleier mange bare å legge ved CE papirer på andre produkter da produsentene vet at dette som oftest aldri blir sjekket.
De China export merkene er vel egentlig ikke ment som en forfalskning men de er like med vilje.

Men uansett, dette vil nok norske nettbutikker tjene på (de som har rutinene i orden). Butikker som baserer mesteparten av omsetningen på mobildeksler som har 10,- i innkjøpspris og selges videre for 149,- kommer garantert til å tape på dette, men da må jo butikkene finne en løsning. Alle sa at mobiltilbehørmarkedet var mettet når jeg lanserte den ene nettbutikken min men det er faktisk ikke mobildeksler som selger mest. Det er små elektriske dingser som ladere, handsfree o.l nettopp fordi kundene i Norge føler seg trygge på at kvaliteten blir kontrollert og at varen er trygg. Ett mobildeksel fra ebay kan ikke eksplodere, men batterier kan.

Ett annet moment som hele tiden blir tatt opp er jo priser. Når feks netthandelen.no tjener hundrevis av millioner på å selge fjernstyrte hellikoptere for 2-300,- som koster 50,- i innkjøp så skjønner jeg at kundene vil importere selv, hvertfall når det er så lett.

Noen vil tape på dette, men jeg tror ikke det blir noe dramatikk. Om Norske forbrukere sparer 600,- på å kjøpe mobildeksel 5 ganger i året fra ebay så vil de jo sannsynligvis legge pengene igjen en annen plass i Norge.

Hva med tollgrensene som ikke overholdes når man er ute å reiser? Jeg bruker mer penger på varer i utlandet når jeg er på ferie enn jeg bestiller fra nettet.

Jeg har kun sett en undersøkelse fra nettbutikkene selv, hva sier forbrukerne? Kommer de til å handle mer fra utlandet? Ser de kun etter pris? Hvor mye handles fra utlandet i dag? Er dette produkter de ville kjøpt i Norge eller kjøper de kun fordi det er billig?
 

zapotek

Medlem
Jeg har kun sett en undersøkelse fra nettbutikkene selv, hva sier forbrukerne? Kommer de til å handle mer fra utlandet? Ser de kun etter pris?

Tror service og seriøsitet er viktigere for forbruker jo dyrere varen er. Spiller det f.eks. noen rolle om nettbutikken har "god service" når du handler en DVD til 200 kroner eller en parfymeflaske til 300 kroner?
 
Tror service og seriøsitet er viktigere for forbruker jo dyrere varen er. Spiller det f.eks. noen rolle om nettbutikken har "god service" når du handler en DVD til 200 kroner eller en parfymeflaske til 300 kroner?
Godt poeng, men hva med alt det andre? Returer, reklamasjon, kommunikasjon, bruksanvisninger, kvalitet, leveringstid osv osv. Jeg tror at handelen fra utlandet vil øke i starten helt til folk oppdager hvor mye lettere det er å handle hjemme, man sparer tross alt ikke SÅ mye på å handle fra utlandet.
Hadde grensen økt til 1000,- eller enda verre 2000,- kr så hadde vi fått problemer.

Og som jeg skrev tidligere så finnes det lovverk som både har vært og er aktivt i bruk for å stoppe utenlandske bedrifter som prøver å utnytte vårt momsfritak.
 
Tror service og seriøsitet er viktigere for forbruker jo dyrere varen er. Spiller det f.eks. noen rolle om nettbutikken har "god service" når du handler en DVD til 200 kroner eller en parfymeflaske til 300 kroner?

Der har du et godt poeng. Om ting er billige gir folk blaffen i og klage, når de blir ødelagt. Kjøper noen en billig lader, og det bare lukter svidd av den. Gidder de ikke gjøre noe med det. De kaster den, og kjøper ny. Og det fører til at "falske" produkter fortsatt får florere. For det skjer jo ingenting.
 
Nja, er du sikker på det?
Mange vil kanskje kjøpe en skikkelig lader etter at den billige fra asia luktet svidd.

De kjøper seg kanskje en skikkelig lader, men de gidder ikke gjøre noe med den andre.
Litt på siden i forhold til sikkerhet. En kamerat kjøpte noen sd kort for noen år siden. Fikk kort som ikke fungerte. Siden det var så billig gadd han ikke klage. Summen var ikke mange kronene, men viss mange ikke gidder og klage og få pengene igjen. Så blir det bra med cash på selgeren etterhvert.
 

advanced22

New Member
Det der var nytt for meg. Jeg har flere ganger betalt avgift for varer der frakt og verdi til sammen har vært like over 200 kr. Verdi på varen på kanskje 170 kr, og så en 50-lapp i frakt. Åpenbart ikke konsekvent hvordan de behandler slike pakker..

Mener at hvis du kommer over 200 kr, så må du betale mva og evt toll for produktpris+fraktpris :)
 

xdex

Medlem
Dette har jo vært klart hele tiden, Tore, så dette er ingenting nytt. Men som jeg har nevnt tidligere, det er bare å be sender om å ikke oppgi fraktpris, som da går under "free shipping", blir det samme som at folk har bedt sender om å justere prisene ved salg. Du kan bli bedt om å vise frem kvittering, dersom tollere er i tvil.

Alle på ebay opererer med dette, dersom du ønsker å ikke få oppgitt pris, da får du det som du vil, lenge leve positiv feedback. Når det gjelder store varehus, er nok ikke dette like enkelt, men svært mange mellomstore og små bedrifter, har null problemer med å endre pris, eller unngå og oppgi frakt kostnader. Det er til å med ett valg på flere sider, "check to hide shipping costs".

Når det er sagt, kommer jeg aldri i mitt liv til å kjøpe ting som USB gadets, deksler, cd-er, filmer, spill osv i Norge, det er det lengesiden jeg sluttet med.
 

kongen

kongemedlem
Stormberg flytter ikke ut, dette er bare skremselspropaganda. Stormberg har eget varemerke, og ingen utenlandsk nettbutikk kommer til å konkurrere om å selge Stormberg-flis-gensere billigere enn Stormberg gjør selv, fordi Stormberg eier alle rettigheter til Stormbergprodukter.

Dette er også noe alle burde gjøre, lage eget varemerke. Så slipper dere å konkurrere på pris.
 
Topp