Nettavisen, mengder med affiliatelenker

En tråd i 'Affiliate-programmer' startet av Tonny Kluften, 13 Mar 2012.

  1. Msites Ltd

    Msites Ltd Livsnyter

    Innlegg:
    3.196
    Uten tvil - "vanlige" annonseavtaler!
     
  2. peterandrej pensjonert moderator

    Innlegg:
    2.568
    Det er det. Og grunnen er enkel; reklamemarkedet ser i dag noe annerledes ut det gjorde tidligere. Annonseprisene faller hele tiden og de riktig store annonsørene vrir i stadig større grad budsjettene over på andre kanaler. Det har sammenheng med at effekten av reklame har falt dramatisk grunnet overeksponering. Da jeg vokste opp var TV2 ennå ikke oppfunnet, og hovedvekten av reklametrykket traff oss gjennom lokalavisen. Jeg leste tall fra 2002 som sa at vi i den vestlige verden ble eksponert for rundt en million reklamebudskap i året. I dag har nok dette økt en del, slik at det samlede reklametrykket er så stort at vi som forbrukere ganske enkelt helt har sluttet å høre etter.

    Konsekvensen er at reklame som virkemiddel fortsatt er effektivt - men ikke i nærheten like effektivt som tidligere. Det gjør at avisene ikke kan ta like mye for reklameplassene som de gjorde før, og vi har sett en bølge av nedskjæringer i en hel rekke aviser de siste årene.

    Jeg tror ikke at avisene "bytter" til affiliatelenker fordi de er mer effektive enn mer tradisjonelt solgte annonseplasser. Jeg tror de gjør det fordi de ikke klarer å selge ut alle annonseplassene de har tilgjengelig. Overskuddsplassen må brukes til noe liksom, og da er affiliatebannere eller lenker i artikler veldig enkle erstatninger.

    Dette er selvfølgelig bare noe som funker en liten stund. Vi blir nok blinde for affiliatenettsteder også dersom det blir for heftig :)
     
  3. Msites Ltd

    Msites Ltd Livsnyter

    Innlegg:
    3.196
    Her var det mye udokumenterte sterke påstander!?!

    [1] Store aktører vrir pengene over på nye kanaler...... Hvilke kanaler tenker du da? Web er vel fremdeles den mest økende kanalen!?!

    [2] Effekten av reklame har falt? Dette er vel ikke helt sant.... God reklame har fremdeles den gode effekten. Det er bare mye mer dårlig reklame, og dermed mindre effekt.

    [3] At prisene på web har blitt "korrigert" litt siden oppstarten er ikke noe merkelig. Å kalle det et fall i priser synes jeg blir å overdrive da prisene aldri hadde satt seg i dette fortsatt relativt ferske markedet.

    [4] Nedskjæringene du snakker om er kommet i papiraviser - ikke web. Eksempelet er f.eks Aftenposten som i disse dager søker etter 17 digitale hoder. Så, jeg vil vel heller si at nettavisene er i en vekst.

    Utfordringen til nettavisene er at de ikke tar betalt for avisene og dermed på hente inn ekstra kroner på andre måter. Å lage kommersielle artikler med aff.lenker i kan være en ekstra måte å gjør dette på.

    Noen av de store avisene jobber aktivt med å se på hvordan de igjen kan ta betalt for produktet sitt, ved siden av å annonsefinansiere det. For det er vel ikke noen tvil om at skal man levere kvalitet, så koster det litt ekstra og det må man ta betalt for.
     
  4. Travellingman

    Travellingman Nettgrunder

    Innlegg:
    2.110
    Helst sikkert mer afflinker nå, men personlig gjør det ikke meg noe så lenge jeg slipper å betale for å lese innhold/nyheter på nettavisene....
     
  5. picxx Well-Known Member

    Innlegg:
    8.801
    Det er jo ikke i dag mulig aa se om det er en aff.link eller ikke ved aa sjekke en url paa en nettside. Vil nok derfor tro at alle ''artikler'' som tydelig viser at det er aff.linker i virkeligheten er solgte annonser solgt inn til en eller annen affiliatemarkedsfoerer. Ingen stoerre publikasjoner er saa dumme at de selv bruker affiliatelinker som ikke er rene linker (t.ex. kan man godt linke til cdon.com og det er fremdeles en affiliatelink).
     
  6. peterandrej pensjonert moderator

    Innlegg:
    2.568
    Tja. Du kan jo f.eks gå inn på Kampanje og gjøre et par enkle søk så ser du at omsetningen for reklame stadig vekk går nedover. Dette har naturligvis ikke BARE sammenheng med at effekten av reklame har falt, men tendensen er ganske klar - selv om du selvfølgelig kan finne enkeltmåneder eller enkeltår der det er vekst i omsetningen.


    Ja, men webben består da vitterlig av ganske mange ulike kanaler? Aviser, søkemotorer, sosiale medier, osv. Eller tenker du web som en enkelt kanal, kanskje?

    Ja, det var jo dette med dokumentasjon da :)

    Jeg sa forøvrig ikke at reklame som virkemiddel fullstendig har gått ut på dato. Jeg tror som deg at det fortsatt er slik at virkelig "god" reklame har god effekt. Poenget var at siden MENGDEN reklame har blitt så enorm - så er det naturlig at den samlede effekten av all reklame faller. Det er ganske logisk, synes du ikke?

    Kan anbefale bøkene til Seth Godin dersom du er interessert i emnet.
     
  7. hansson

    hansson Langveisfarende

    Innlegg:
    2.305
    At Nettavisen tyr til disse desperate greiene her tyder jo bare på at de ikke greier å hanke inn skikkelige annonsører på tradisjonelt vis. Tipper mange seriøse aktører velger bort useriøse Nettavisen til fordel for mer seriøse medier.

    Og en annen ting. Hvem i alle dager er det som greier å sitte og skrive sånne ting som dette?

     
  8. pleb

    pleb Medlem

    Innlegg:
    1.060
    De med dårligst karakterer fra journalisthøgskulen i Volda endte opp som affiliateskribenter for Nettavisen.no . ;)
     
  9. hansson

    hansson Langveisfarende

    Innlegg:
    2.305
    Er harde tider for journalistene for tida, men disse nekene kan vel neppe ha vært innom Volda en gang...
     
  10. Msites Ltd

    Msites Ltd Livsnyter

    Innlegg:
    3.196
    Vi snakket om nettannonsering/affiliate her, og jeg antar du tenker på papir med dine uttalelser.
    Nettannonsering faller ikke, noe du gjerne må lese om her: INMA - IAB Norway - Nettannonseringen fortsetter å øke

    Web er da én kanal, med mange nisjer. På lik linje som avismarkedet, magasinmarkedet etc. Men, nå skal vi jo ikke snakke om definisjonen av en kanal.

    [/QUOTE]
    Ja, det var jo dette med dokumentasjon da :)

    Jeg sa forøvrig ikke at reklame som virkemiddel fullstendig har gått ut på dato. Jeg tror som deg at det fortsatt er slik at virkelig "god" reklame har god effekt. Poenget var at siden MENGDEN reklame har blitt så enorm - så er det naturlig at den samlede effekten av all reklame faller. Det er ganske logisk, synes du ikke?

    Kan anbefale bøkene til Seth Godin dersom du er interessert i emnet.[/QUOTE]

    Så da er vi enige om at reklame fortsatt fungerer godt!?!
     
  11. TorsteinO

    TorsteinO Art Director & grunder

    Innlegg:
    4.642
  12. Tony J

    Tony J Alle skal få

    Innlegg:
    1.509
    Jeg personlig syns dette skulle vært lov :)
     
  13. Erlend Medlem

    Innlegg:
    1.967
    Det er jo lov
     
  14. TorsteinO

    TorsteinO Art Director & grunder

    Innlegg:
    4.642
    yep, den siste der er helt fin, med klar og tydelig merking. Det er de som har blitt vist til tidligere i tråden her som er sketchy.
     
  15. metallian

    metallian Medlem

    Innlegg:
    1.620

Del denne siden