Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettavisen, mengder med affiliatelenker

Santo

Active Member
Vil stanse skjult reklame på nettet - DinSide

Uforstående Nettavisen

Nettavisen.no blir dratt frem som en versting av Forbrukerombudet. For å se hva de snakker om, kan du gjøre følgende eksperiment: Gå inn på Nettavisen.no og let på siden etter ordet "innstikk". Alle "artikler" som har dette ordet over seg, er annonser. De ser til forveksling ut som redaksjonelle artikler – det eneste som skiller dem er det lille stikkordet over overskriften, og en markering med at det er en annonse som blir synlig når du har klikket deg inn på innstikket.

– Hvor mange tror du får med seg dette stikkordet?

– Hva skal jeg svare på det? Hvor mange får med seg at det går reklamesending på TV? Jeg tror de fleste får det med seg, sier ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen til DinSide.

– Vi markerer konsekvent alle henvisninger på forsiden for det de er, for eksempel kommersielle tjenester og innstikk. Det er ryddig og klart, og vi har ikke fått noen klager på dette.
 

hansson

Langveisfarende
Eh neida, de har ikke fått noen klager på dette. Denne tråden er vel et bevis på at mange reagerer.

INNSTIKK? Hva betyr det? Ingenting. På nett betyr innstikk en "plugin" i enkelte sammenhenger. Det har aldri referert til noe som har med reklame å gjøre.
 

Santo

Active Member
Eh neida, de har ikke fått noen klager på dette. Denne tråden er vel et bevis på at mange reagerer.

INNSTIKK? Hva betyr det? Ingenting. På nett betyr innstikk en "plugin" i enkelte sammenhenger. Det har aldri referert til noe som har med reklame å gjøre.

Reklamebrosjyrer lagt inn i vanlige papiraviser kalles vel innstikk. Det er kanskje der de har det fra...

De er kreative med å finne på andre og alternative navn for ordet reklame ihvertfall... ;)
 

zapotek

Medlem
Hehe! Nå har de virkelig fått vann på mølla med affilatebusinessen! Sjekk horisontalmenyen hvor siste skudd på stammen er bl.a. menyvalg for "kontaktlinser" og "forbrukertips (lån og kredittkort)".

Hadde vært morsomt å visst hvor mange salg de utløser pr. dag med den trafikken de rår over.
 

Santo

Active Member
Nettavisen blir verre og verre...

Jeg skjønner ikke hvorfor de hele tiden kommer unna med dette... Enkeltbloggere som ikke overholder retningslinjene blir sjekket opp og får påpakninger, men store aktører som Nettavisen kan tydeligvis gjøre akkurat som det passer dem...

Link:
Reisetips

Det finnes ingen informasjon på denne siden om at den er full av betalte tekstlenker...

Og alle som er kommet inn på artikkelen er selvfølgelig lurt inn dit ved at det så ut som en helt vanlig redaksjonell artikkel på forsiden av Nettavisen...

Nettavisen sutrer over at de ikke får pressestøtte... Men støtte får de, for de får jo uhindret bryte norske lover og regler... Jeg er forøvrig sikker på at denne praksisen hvor man lurer brukerne med å pakke inn reklame som redaksjonelt innhold er svært inntektsgivende.

Pressestøtte | Gunnar Stavrum
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Ja det er selvfølgelig markedsføringsloven som slår inn her, det tenkte jeg ikke på. Pressens egen tekstreklameplakat burde vel egentlig være overflødig da markedsføringsloven dekker dette også. Siden Nettavisen sikter mot vanlige folk som er leserne deres, bør dette helt klart være en sak for Forbrukerombudet.
 
Topp