Nettavisen, mengder med affiliatelenker

En tråd i 'Affiliate-programmer' startet av Tonny Kluften, 13 Mar 2012.

1. picxx Well-Known Member

Tror en slik paris body purple må være rimelig knotete å drive med om man skal komme noen veg rimelig kjapt ;)

2. zapotek

zapotek Medlem

Sikkert hyggelig for Nettavisen med all den SEOhjelpen de får herfra :D

3. metallian

metallian Medlem

Haha, neste gang skal jeg legge inn kortversjonen av linken ;-)

4. Santo

Santo Active Member

Vil stanse skjult reklame på nettet - DinSide

5. hansson

hansson Langveisfarende

Eh neida, de har ikke fått noen klager på dette. Denne tråden er vel et bevis på at mange reagerer.

INNSTIKK? Hva betyr det? Ingenting. På nett betyr innstikk en "plugin" i enkelte sammenhenger. Det har aldri referert til noe som har med reklame å gjøre.

6. Santo

Santo Active Member

Reklamebrosjyrer lagt inn i vanlige papiraviser kalles vel innstikk. Det er kanskje der de har det fra...

De er kreative med å finne på andre og alternative navn for ordet reklame ihvertfall... ;)

7. hansson

hansson Langveisfarende

Ja, i papirsammenheng kalles det gjerne for reklameinnstikk, men de to mediene kan ikke sammenlignes etter mitt syn. "Innstikk" er så kreativt at det tipper over til det uærlige.

8. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Innstikk er jo bare et tulleord i forhold til nettsider.

Haha, Stavrum er "uforstående" til kritikken på Vil stanse skjult reklame på nettet - DinSide ...

Sikkert "uforstående" til dette også:
    "I 2009 ble Nettavisen dømt i PFU, pressens etiske "domstol", for brudd på Tekstreklameplakaten, som regulerer nettopp reklame i pressen."

9. metallian

metallian Medlem

Drygere og drygere- finner noen merkingen?

24.no/10-anbefalte-kroppsprodukter-for-menn/

10. zapotek

zapotek Medlem

Hehe! Nå har de virkelig fått vann på mølla med affilatebusinessen! Sjekk horisontalmenyen hvor siste skudd på stammen er bl.a. menyvalg for "kontaktlinser" og "forbrukertips (lån og kredittkort)".

Hadde vært morsomt å visst hvor mange salg de utløser pr. dag med den trafikken de rår over.

11. Santo

Santo Active Member

Nettavisen blir verre og verre...

Jeg skjønner ikke hvorfor de hele tiden kommer unna med dette... Enkeltbloggere som ikke overholder retningslinjene blir sjekket opp og får påpakninger, men store aktører som Nettavisen kan tydeligvis gjøre akkurat som det passer dem...

Link:
    Reisetips

Det finnes ingen informasjon på denne siden om at den er full av betalte tekstlenker...

Og alle som er kommet inn på artikkelen er selvfølgelig lurt inn dit ved at det så ut som en helt vanlig redaksjonell artikkel på forsiden av Nettavisen...

Nettavisen sutrer over at de ikke får pressestøtte... Men støtte får de, for de får jo uhindret bryte norske lover og regler... Jeg er forøvrig sikker på at denne praksisen hvor man lurer brukerne med å pakke inn reklame som redaksjonelt innhold er svært inntektsgivende.

Pressestøtte | Gunnar Stavrum

Sist redigert: 8 Mai 2013
  12. hansson

hansson Langveisfarende

Det er ikke bra i det hele tatt. Men jeg visste ikke at noen sjekker opp om vanlige bloggere merker affiliatelenkene sine? Hvem gir påpakninger om sånt?

13. Santo

Santo Active Member

Forbrukerombudet er ihvertfall på saken:
    Forbrukerombudet vil stanse skjult reklame p blogger -

Og de store bloggerne, f.eks. Ida Wulff og VOE, er jo blitt ganske flinke til å merke reklame.

14. hansson

hansson Langveisfarende

Ja det er selvfølgelig markedsføringsloven som slår inn her, det tenkte jeg ikke på. Pressens egen tekstreklameplakat burde vel egentlig være overflødig da markedsføringsloven dekker dette også. Siden Nettavisen sikter mot vanlige folk som er leserne deres, bør dette helt klart være en sak for Forbrukerombudet.

15. TorsteinO

TorsteinO Art Director & grunder

Vil nok tro det ja, siden de tydeligvis gjør bare mer og mer av det

Del denne siden