Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nyhetsside

Demilio

Medlem
Du bruker kanskje 2-3 timer på et ok design, men du må jo ikke glemme tiden du brukte på å lære rutinen for dette.

Om jeg skal bruke et eksempel: Om jeg setter opp en enkel WP side som jeg planlegger å selge til flere bedrifter vil denne siden gjør det enklere for meg å selge hjemmeside pga at jeg behøver bare å sette inn ny logo, endre noen farger og flytte bokser for å selge det til flere. Dette gjør at jeg kan selge en "unik" side til flere bedrifter uten å gjøre stort..... sant?? Tar man da betalt for å jobbe kun 1 time på grunn av at det er enkelt å sette opp fra start av? nei, man må jo nesten regne med tiden man brukte på å lage systemet fra førstningen av. Om man ikke gjør det får man ikke betalt for tiden man brukte på å lage selve siden.

Det er det samme som at man utdanner seg høyt. Man tjener også høyt på grunn av en kompetanse man har brukt mange år på å lære seg! En advokat sitter mange år på skolebenken uten lønn.. når han går ut i arbeidslivet får han igjen for alt strevet!

Det samme gjelder en webmaster.. du bruker kanskje 6-12 måneder på å utvikle et bulletproof system for nyhetsaviser.. deretter selger du dette systemet til flere aviser meg forskjellig design for en pris som dekker dine 6-12 måneder arbeid + arbeid under en salgsprosess!

Jeg mener webmastere må begynne å ta litt mer betalt for det de gjør! det er ikke rart man ikke overlever lenge i bransjen. Jeg misstenker at årsaken til de lave prisene i denne bransjen er at mange er selvlært og derfor har de ikke kompetanse i å selge eller organisere et større salg på en måte som gir fremtidig profitt.

Jeg kan også nevne det at større bedrifter betaler ofte villig mer for et godt system. Dette gir bedriften som utvikler deres systemer en større kapital til å evt gjøre forbedringer for nettopp deres sider i fremtiden. Man kan se på det som en donering av penger (som er vell kjent i bransjen).
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Mulig jeg har missforklart meg ang prisen her. Det er koden som ligger under som jeg mener er verdt dette. Koden er satt opp ganske custom slik at den former seg både i fht kategori og custom felter som man velger.

Koden som ligger under er vel wordpress?
Sist jeg sjekket var WP utgitt på GPL lisens.. :rolleyes:
 

Bjørnar

Gründer
du har egentlig ikke gjort noe som helst, mao? bortsett fra å tilpasse design? hva er det som er så automatisk da?
 

picxx

Well-Known Member
Du bruker kanskje 2-3 timer på et ok design, men du må jo ikke glemme tiden du brukte på å lære rutinen for dette.

Ja, jeg tror også Peter bruker ett par timer på å smekke opp ett design gitt.
Eller, kanskje han bare bruker 15 minutter? Er jo enkelt å bare ta et annet design å sette inn egen header...TADAAAA! nytt design!...

Gidder egentlig ikke svare, da jeg vil anta Peter greier å svare for seg selv..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Syns designet er helt ok jeg som mange andre sier, men at dette designet med kodingen bak har noen spesielt høy verdi vil jeg ikke være enig i. Slik jeg ser det har du jo ikke gjort annet enn og utnytte funksjoner som allerede finnes i Wordpress, som jo, helt klart er bra og utnytte. Du har jo strengt tatt ikke kodet noe selv.

Det meste av funksjoner som du har i themet er jo også funksjoner en "litt-over-gjennomsnittet-blogg-geek" har liggende programmert i bloggdesignet sitt enda vedkommende aldri bruker dem.
 
Sist redigert:

Demilio

Medlem
Til Picxx: Ja, koden er WP :) det har du riktig i, men man selger ikke WP. Man selger et oppsett av WP av en spesiell form. I tillegg selger man support, kurs, design og planlegging! Dette er de kostbare delene. Som nevnt tidligere skal man ikke bare selge en hjemmeside ehlt uten videre. Man må ha en plan bak det hele, om ikke kommer de løpende tilbake med fraser som "det er jo ingen på siden min jo!", "Jeg forstår ikke en dritt her", "Hvordan var det jeg skulle endre teksten igjen?", "Jeg vil ikke ha den fargen likevell! kan du endre?". U see? Det er her kursing og gooooood planlegging kommer inn i bildet
 
Sist redigert:

Demilio

Medlem
ja Atle, men en "litt-over-gjennomsnittet-blogg-geek" burde da ta litt mer betalt etter å ha satt sammen det hele til en salgspakke.

Dette handler ikke bare om koden eller WP, men også totalpakken
 

zapotek

Medlem
Jeg er enig i mye av det Demilio skriver her (selv om 800k nok er for dyrt). Veldig mange små aktører selger seg altfor altfor ALTFOR billig.

Ta en titt på noen av de store aktørene på web i Norge, de er flinke til å bruke store ord ovenfor kunden og selger ofte inn veldig enkle sider til små firma til ågerpris. Kanskje har en webdesigner ansatt i det webfirmaet brukt bare 1 dag på siden. Likevel ender kunden opp med en uhorvelig stor faktura, og dyre løpende hosting/oppfølgingsavtaler år etter år.

Hvorfor skal da webdesignere som driver enk.foretak ta 1/10 del av prisen om de er like dyktige (og kanskje dyktigere)?
 

Tonny Kluften

Administrator
Og så snakker vi om hva et slikt system er verdt for kjøper, ikke om hvor lang tid det tar å designe/konfigurere det.
Hvis kjøper sparer 2 årsverk (1 million kroner) på å ha et perfekt publiseringssystem så er systemet logisk nok verdt mange penger for den bedriften. Og ja, man kan spare to årsverk i en stor bedrift på å ha skreddersydde og optimale publiseringsløsninger.
 

Demilio

Medlem
zapotek: AKKURAT!!!

Større firma som f.eks. VG, Dagbladet eller andre aviser nøyer seg ikke med en liten webmaster pga at de vet han ikke har kapasitet til å rette opp evt feil som akutt kan oppstå! og de tilbyr heller ikke support på tjenestene!

Har man en høy pris er det bare et tegn på at man også har mannskap og utstyr til å ordne opp for de om det skulle skje noe eller videreutvikle en vare! Det er som å donere penger til en open source script du syns er godt. Donerer du vil det bli bedre. Litt sånn som wikipedia.com fungerer i dag. De behøver penger for å videreutvikle seg. Man ge store aktører er avhengi av en tjeneste som wikipedia, derfor donerer de for at de ikke ska gå under!

noen som henger med bortsett fra zapotek, tonny og meg her???
 

zapotek

Medlem
Kan nevne et eksempel en som fikk tilbud fra en av de store webbyråene her i landet. Han skulle ha en helt enkelt bedriftspresentasjonsside med 3-4 undersider. Pris som ble fremlagt: 55k + 10k i året i "vedlikehold og hosting". Hadde et lite firma tatt en slik jobb ville han blitt hengt ut her på forumet asap som svindel.
 

picxx

Well-Known Member
U see? Det er her kursing og gooooood planlegging kommer inn i bildet

Ok, mulig jeg ikke leste godt nok til å skjønne totalbildet til å begynne med, men en slik pakke, hvor du også reiser rundt og kurser bedriften evt. avdelingen i tillegg til å planlegge det hele for dem er jo fort verdt ganske mye om man ikke vet noe om dette på forhånd.
Om en god support også er inkludert blir det fort en god og salgbar pakke.
Prisen ønsker jeg ikke uttale meg om.

Det er helt klart ett potensiale i noe slikt, ihvertfall om man tar en titt på mange av disse publiseringsløsningene norske lokalaviser bruker, som faktisk er helt crappy. Så vil nok tro at om du er en god selger vil du ihvertfall ha et godt marked der.

Lykke til :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, altså, over til verdi ja. 800,000 norske kroner er for mye penger. Nå er jeg litt usikker da TS i en post her i tråden skrev at det var "koden" som var verdt mye, mens i en annen post kom det frem at det var support, kurs, design og planlegging.

Support, kurs, og planlegging er jeg helt enig i at vil være det kostbare / verdifulle, ikke design. Jeg tror at en fastpris på slikt ikke er aktuelt for de fleste bedrifter, men hvem vet. Verdien vil jeg ikke påstå er mer enn din timepris x antall timer du bruker på det hele, og nei, du skal ikke da ta betalt for den tiden du lærte deg og lage et bloggdesign. Det blir jo omtrent det samme som at en snekker skal fakturere kundene han bygger hus for de timene han gikk på skole.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, jeg tror også Peter bruker ett par timer på å smekke opp ett design gitt.
Eller, kanskje han bare bruker 15 minutter? Er jo enkelt å bare ta et annet design å sette inn egen header...TADAAAA! nytt design!...

Gidder egentlig ikke svare, da jeg vil anta Peter greier å svare for seg selv..

nja. 2 timer var kanskje litt lite. Men nå er det ikke akkurat design jeg er best på heller. Jeg er vel ikke best på noe som helst når jeg tenker meg om, men jeg er ganske brukbar på visse sider ved bruk av wp. Du kan si, etter å ha skrevet 1000 bloggposter, laget hundrevis av wp-themes og egentlig fordypet meg litt i dette med webpublisering, så har jeg jo en kompetanse som kan være verdt en del for noen.

Denne kompetansen deler jeg villig vekk til alle som vil ha. I morgen skal jeg holde et foredrag for ungdomshuset i byen, og uken etter flyr det opp 7 stykker til Tromsø for å høre på meg over et par dager. Og ja, sånne ting tar jeg meg betalt for.

Men jeg ville aldri tatt opp mot 800.000 for "support og planlegging og koding av et wp-theme". For det blir faktisk for drøyt, selv for Høyrefolk :)
 
Topp