Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Om å tjene til livets opphold ved hjelp av en blogg

slemtiger

Medlem
Du er nok ikke den eneste som drømmer om å kunne leve av en blogg eller nettside, men man kan vel ganske sikkert si at de færreste klarer det :)
 

Sindre

Medlem
Bra topic, ønsker deg lykke til Sindre :)

Tusen takk, Daniel!

Dette må være webforumet's lengste og mest fyldige tråd til nå!?!

Jeg er faktisk imponert over hvor flinke vi alle har vært til å svare med gode råd og fyldige svar i denne tråden!

Det tenkte jeg også på. Hadde aldri forventet så sinnsyk respons. Det er tydelig at folk har mange meninger når det kommer til det å lage en vellykket nettside. Jeg må takke samtlige for så sinnsykt god støtte og råd :) Selv om en del har vært skeptiske, så har dette igrunn bare hjulpet meg å komme nærmere målet mitt. (Og målet akkurat nå, er å i det hele tatt begynne). Det gjenstår liksom bare å få folkene i Brønnøysund til å gi lyd fra seg. Så, takk til webforumet!

Du er nok ikke den eneste som drømmer om å kunne leve av en blogg eller nettside, men man kan vel ganske sikkert si at de færreste klarer det :)

At jeg ikke er den eneste er jeg fullstendig klar over :)
 

Strobist

Medlem
Damn så pirkete vi skulle være da :p Jeg regner med du skjønte hva jeg egentlig mente, så gidder ikke skrive det engang ;)

Takk for servertips. Bitene begynner å falle på plass her nå. Men venter fortsatt på å få enkeltpersonforetaket (her må vi være kjønnsnøytrale vettu, det er derfor ingenting som heter enkeltmannsforetak lenger) (det er fakta) (leste det på brreg) ..øøh hvor var jeg? Jo, jeg må bare få det godkjent. Så jeg kan ha .no-domene... :D

Mange gode tips i tråden her.

Vil bare si at du ikke trenger å vente på å bli registrert, det viktigste er at du faktisk begynner å tjene penger. Når det begynner å trille inn litt kroner kan du kontakte en regnskapsfører som kan hjelpe deg med økonomien og gi deg gode tips og råd, det kan høres ut som det er dyrt å betale en regnskapsfører oppimot 1000 spenn i timen men har du orden i papirene (arkiverer fakturaer, kvitteringer og slikt) gjør de jobben kjapt + at du sparer deg for mange bekymringer. Det som er viktig er at du prøver å sette av så mye som mulig av det du får inn slik at du kan bruke dette til å utgifter som kommer etterhvert (til markedsføring, innkjøp av nødvendige ting og slikt). Husk at alle utgifter du har i forbindelse med foretaket ditt skatter du ikke for. Har du tjent 10 000 kroner og kjøper en ny pc til 8000 kroner skal du bare skatte for 2000 kroner, så du må få mest mulig av forbruket ditt til å se ut som noe du trenger i forbindelse med det du driver med. Du kan også ha hjemmekontor og få fradrag for det (er noen regler på dette, men om du har en regnskapsfører så hjelper de deg med alle fradragene).

Mitt tips er at du konsentrerer deg om det du skal drive med i første omgang.

Om prosjektet går i dass er det viktigste å ikke miste motivasjonen. Det aller viktigste for å oppnå det man ønsker er å takle motgang. Om det går skeis en gang er det ikke forgjeves, man har jo lært mye underveis. :).

Lykke til med prosjektet ditt.
 

Christian

Medlem
Heisann Sindre! :)
La meg qoute dette til deg tre ganger.

Bruk mye tid på å lage en god og gjennomarbeidet forretningsplan. Det er en gørrkjedelig jobb, men det tvinger deg til å tenke igjennom en del viktige aspekter ved ditt prosjekt, noe som er veldig verdifullt. En forretningsplan blir ofte ikke prioritert, det vet jeg av bitter erfaring. Det tok lang tid før jeg tok meg sammen og faktisk skrev en grundig forretningsplan selv. Hadde jeg gjort denne jobben tidligere hadde jeg spart meg selv for mye jobbing og unødig bruk av penger.

Bruk mye tid på å lage en god og gjennomarbeidet forretningsplan. Det er en gørrkjedelig jobb, men det tvinger deg til å tenke igjennom en del viktige aspekter ved ditt prosjekt, noe som er veldig verdifullt. En forretningsplan blir ofte ikke prioritert, det vet jeg av bitter erfaring. Det tok lang tid før jeg tok meg sammen og faktisk skrev en grundig forretningsplan selv. Hadde jeg gjort denne jobben tidligere hadde jeg spart meg selv for mye jobbing og unødig bruk av penger.

Bruk mye tid på å lage en god og gjennomarbeidet forretningsplan. Det er en gørrkjedelig jobb, men det tvinger deg til å tenke igjennom en del viktige aspekter ved ditt prosjekt, noe som er veldig verdifullt. En forretningsplan blir ofte ikke prioritert, det vet jeg av bitter erfaring. Det tok lang tid før jeg tok meg sammen og faktisk skrev en grundig forretningsplan selv. Hadde jeg gjort denne jobben tidligere hadde jeg spart meg selv for mye jobbing og unødig bruk av penger.

Sånn.

Dette er det absolutt viktigste du må gjøre. Dette tvinger deg til å tenke gjennom mange (ikke alle, man er aldri HELT forbredt når man hopper ut i noe nytt) detaljer, både om virksomheten og deg selv. Er ideen din levedyktig? Har du en personlighet som vil kunne skaffe engasjement hos andre, og til syvende og sist penger i kassen din?

Drit i hvor du kan få den beste hostingen, eller hvor det er enklest å tak i et .no domene eller hvordan man implementerer et kult domene i WP. I en startfase må du finne ut av om dette er noe det går an å leve av. Du har forsåvidt funnet ut at andre har gjort det og konkludert med dette. Men det er bare en start. For det første må du finne ut hvorfor folk skal interessere seg for akkurat ditt produkt (dine artikler). Hva skal du skrive om, hva liker folk å lese om, hvem er det som skal lese artiklene, og ikke minst HVORFOR skal de lese artiklene dine? Også må du gjøre noen kalkyler på ting. Hvor mange brukere må du ha for å greie å leve av dette. Hvem skal disse brukerne være? Det er jo sånn at Ole på 35 ofte er mer kjøpesterk enn lille Turid på 11 år, ergo annonsørene betaler mer for å få vist frem sine annonser for Ole.



Hvordan skal folk finne ut av siden din? Bare SEO og søkemotorer eller skal du ha et markedsføringsbudsjett? Hvis man skal leve av dette er man ofte avhengig av salg kjappest mulig. Så å leve kun av søkemotorer og ikke bruke en krone på markedsføring kan by på en seig start, som igjen betyr lite penger i kassa og en god tålmodighetsprøve både for deg og din samboer.

Du kan ikke så alt for mye om utvikling av nettsteder, og det er helt lov. Men da må du huske på at sannsynligvis må du bruke noen kroner på å få andre til å utvikle ting til deg (som sagt, det kommer alltid uforutsette utgifter).

Du må finne ut så mye du kan om tall og kostnader, inntektspotensiale, brukermasse og slikt som du bare kan. Også gjøre deg opp en mening om hvor vidt dette er hensiktsmessig eller ikke. Husk, jobber du 6 mnd med dette, finner ut at det ikke går og taper 20 000 på det, vil det reelle tapet kontra en med fast jobb være opp mot 150 000.

For all del, stå på! Det er ikke meningen å være negativ, men du MÅ, MÅ, MÅ ha en god plan før du legger ut på reisen :)
 

picxx

Well-Known Member
For all del, stå på! Det er ikke meningen å være negativ, men du MÅ, MÅ, MÅ ha en god plan før du legger ut på reisen :)

Begynte å bruke google calendar for et par mnd. siden jeg, før den tid hadde jeg ikke annen plan enn det som satt inne i skallebarken.
Det aller, aller, viktigste er at man er arbeidsom, standhaftig og har satt seg noen mål. Har man ikke dette, hjelper ikke 1000 planer ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hva skal forretningsplanen inneholde?
En forretningsplan bør inneholde beskrivelse av:


Forretningsidéen
Personopplysninger
Produkt/tjeneste og produksjon
Markedet
Markeds- og salgsaktiviteter
Økonomi
Kapitalbehov og finansiering
Organisering og administrasjon av virksomheten
Det viktigste er økonomi-, markeds- og kundevurderingene. En systematisk gjennomgang av forretningsplanen kan klargjøre om det er sannsynlig at du kan tjene penger på virksomheten din.

Forretningsplanen er ditt viktigste styringsverktøy. Har du gjort denne oppgaven skikkelig, er den blitt mer enn en øvingsoppgave, den er blitt grunnlaget for din etablering. Den vil være en rettesnor som du kan jobbe etter, bearbeide og tilpasse ettersom forholdene rundt virksomheten endrer seg.

Forretningsplan

Jo mer unik en forretningsplan er jo bedre gjennomtenkt er den sier jeg.... Jo mer man kan definere ig få ned på papiret, jo enklere er det å måle om man er på rett vei eller ei!
Lag en god forretningsplan - følg den slavisk det hele første året - ta den da opp til revisjon, gjerne med en utenforstående som du kan gi litt innsyn i ting - revider og følge den et nytt år!

Er du grundig nok i arbeidet med forretningsplanen og klarer å følge den så er du nærmere en suksess enn du aner!

Og - til slutt vil jeg bare si at det er lov å bruke hue selv om man har en forretningsplan ;-)
 

picxx

Well-Known Member
Forretningsidéen

Tjene mest mulig på minst mulig tid...?? :D

Er det ikke slik da? ;)
(resten driter jeg i....)...lol

edit:
de som bor i norge, skatter til norge og driver sin forretning fra norge bør kanskje ikke gjøre det samme :)
 
Sist redigert:

Christian

Medlem
Begynte å bruke google calendar for et par mnd. siden jeg, før den tid hadde jeg ikke annen plan enn det som satt inne i skallebarken.
Det aller, aller, viktigste er at man er arbeidsom, standhaftig og har satt seg noen mål. Har man ikke dette, hjelper ikke 1000 planer ;)


Tja, har man et mål så har man vel ofte en plan også. Hvis ikke blir det litt som "jeg skal bli millionær." "jaså, hvordan da?" "jeg vet ikke, men hysj, nå begynner hotell Cæsar." Men helt klart, veldig mange sitter med en god plan som bare koker bort i kålen pga latskap.

Men jeg er helt enig med deg, leste faktisk om en undersøkelse som konkluderte med at en av 3 gründere har dysleksi. Så det er ikke det jeg sier at man er nødt til å lage en mest mulig fansy pansy forretningsplan for å lykkes. MEN man er nødt til å sette seg ned med prosjektet sitt, analysere det i flest mulig ledd og ikke minst analysere seg selv. Noen gjør det best på papiret og noen gjør dette best med å la tankene flyte et par timer etter man har lagt seg for kvelden.

Kalender fungerer bra for noen, for meg som er veldig distre fungerer det veldig godt. Mens andre igjen glemmer aldri avtaler og gjøremål. Nå bruker jeg office/mobil kalenderen. Hadde en fæl uvane med å glemme avtaleboken min :D
 

Christian

Medlem
Du vet en del om dette, da har du kanskje en mal til en god forretningsplan også ?

Hmm, har jeg sikkert en plass. Jeg har prøvd å bruke mal, men for meg så har det ikke fungert så bra. Jeg har følt meg litt for hemmet av malen, og blitt litt for opptatt av det formelle og ikke det viktigste, nemlig det å få med alt relevant.

Det jeg gjorde var å se over noen maler og lese i noen øk.bøker om hvordan en forretningsplan burde se ut, notere ned punktene som var viktige for meg, også skrive en forretningsplan fra scratch.

Men jeg skal på kontoret i morra, da skal jeg se om jeg finner noen maler jeg kan legge ut, hvis noen er interessert :)
 

picxx

Well-Known Member
MEN man er nødt til å sette seg ned med prosjektet sitt, analysere det i flest mulig ledd og ikke minst analysere seg selv. Noen gjør det best på papiret og noen gjør dette best med å la tankene flyte et par timer etter man har lagt seg for kvelden.

Vel, jeg sier at det er bullshit :)
Start å bygg sider, ikke i morgen, ikke neste uke, men NÅ!
Bygg sider, gå opp læringskurven, og innimellom alt dette...joda, d er det fint om man setter opp en plan også.
Mulig jeg er vel mye amerikansk, men jeg digger bare ikke denne norske plan----struktur----tenke----bygge ideologien. det er for dumt.
 

basicus

SEO Eggspert
Det er neppe umulig å klare å få til det du ser for deg Sindre, men lett er det nok heller ikke.

Det viktigste er å velge seg en nisje med potensiale i forhold til annonsører. En generell blog som skriver om alt og ingenting kan nok for såvidt gi brukbart med trafikk, men skal du kunne leve av dette er du nødt til å velge deg ut NISJEN som du satser alt på.

Jeg ville tenkt i banene "hva er det som annonsører er villige til å betale MYE penger for?"

Shoemoney.com er et godt eksempel på en som har klart det stort i USA. Han tjener på bloggen sin alene rundt 30K USD i mnd.

Han driver ikke med affiliate markedsføring der i det hele tatt. All annonseplass selger han direkte selv. Dermed må han ikke dele med seg av annonseinntektene.

Selv har jeg en liten blogg gående på Digge.no
Denne saken genererer ikke stort i uka. Jeg tipper på rundt en femtilapp kanskje.
Den har en trafikk på rundt 150 unike besøkende i døgnet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo sånn at Ole på 35 ofte er mer kjøpesterk enn lille Turid på 11 år, ergo annonsørene betaler mer for å få vist frem sine annonser for Ole.

Joa, men Randi på 14 kan på mange måter være en ENDA mer interessant målgruppe, hvis man har mye produkter innen de rette målgruppene, f.ex. mobil... for kombinasjonen fjortis og mobil, DEN (har jeg ihvertfall inntrykk av at) er virkelig GULL!
 

Sindre

Medlem
Sinnsykt utrolig bra tips som var kommet her siden sist! Gotta love you guys (hjelpen deres, vel å merke:p) *kremt*... Har nettopp sett Boat Trip og syns det var mer en skrekkfilm enn komedie. De av dere som har sett den vet hva jeg snakker om.

Ang. businessplan: Ja! Det kan absolutt være lurt å få det ned på papiret. Men.. Jeg er ikke nødvendigvis enig, som picxx også sa, i den typiske norske alt-skal-være-så-gjennomtenkt-måten å tenke på. Jeg skrev ned en rask businessplan for noen dager siden.. tok meg kanskje en time.. har skrevet utrolig mange artikler de siste dagene, så jeg husker ikke hvor mye tid de individuelle tok. Men planen min ble rablet ned ganske fort. Den inneholder mine økonomiske mål for et helt år fremover, samt hvordan jeg planlegger å oppnå dem. En stor del av planen min er å ikke bruke mye penger på markedsføring, kanskje ingen. Jeg skal heller satse på å skrive kvalitetsartikler som folk leser, snakker om og linker til. Klart denne fremgangsmåten vil ta litt lenger tid, men jeg kan leve med det. Jeg planlegger å lansere siden 1. februar (hvis alt går etter planen).

Ang. nisjèen: Hmmm... Jeg har hele tiden hatt idèen ganske klar i tankene. Jeg håper bare ikke jeg går tom for ting å skrive om. De seneste dagene mens tastaturet har gått varmt her, har jeg noen ganger følt at jeg gjentar meg selv en smule. Har hatt utrolig lite søvn og vært mye trøtt de siste dagene, pga. fokuset på siden min.. det har muligens gått utover skriveevnen. Sånn som det jeg skriver nå, dette er jo helt ustrukturert og rotete spør du meg. Men jeg er dautrøtt..

By the way, jeg har skrevet en artikkel om "Hvordan unngå økonomisk konkurs og kjærlighetssorg" :D Så Kenneth.. gled deg, her er det mange tips å plukke opp... :p
 

Sindre

Medlem
Husk, jobber du 6 mnd med dette, finner ut at det ikke går og taper 20 000 på det, vil det reelle tapet kontra en med fast jobb være opp mot 150 000.

For all del, stå på! Det er ikke meningen å være negativ, men du MÅ, MÅ, MÅ ha en god plan før du legger ut på reisen :)

Hei Christian! Takk for gode råd. Ville bare si at jeg har en sterk viljestyrke på å få gjennomført akkurat dette prosjektet nå. Hvorfor? Fordi å måtte ta en jobb igjen er nesten det aller verste jeg kan tenke meg ;) Høres kanskje drøyt ut.. men det er sant. Jeg ser for meg en fremtidig livsstil der jeg kan jobbe hjemmefra, når det passer meg, og være i stand til å kunne tjene penger mens jeg sover og er på ferie og den slags. Fordi jeg har innhold på siden min som folk setter pris på. Dette er ambisiøse mål selvsagt, men om det etter 6 måneder ikke skulle se ut til å gå noen særlig vei, kommer tanken på alternativet (en jobb) til å keep me going. Jeg håper og tror virkelig at innen 6 måneder ser jeg en positiv økning i inntekten. Om det stiger med noen småkroner i måneden, en hundrelapp, eller flere, er ikke så viktig. Så lenge det går oppover, ikke nedover, så tar jeg det som et bra tegn. Ting som SEO, som jeg overhodet ikke har peiling på, vil jeg lære mer om i løpet av disse neste månedene, og da har jeg mulighet til å få fler treff i søkemotorer også. Men inntil videre baserer planen min i stor grad seg på at folk skriver om, og linker til siden min. Jeg har allerede en del mennesker som sannsynligvis kommer til å stikke innom i starten, og det er dere, her på forumet :p Så - det kan gjerne begynne i det små, men i et lenger perspektiv håper og tror jeg at jeg kan bygge meg opp en trafikk som gir en inntekt som overgår det jeg ville fått i en "vanlig" jobb.
 
Sist redigert:
Topp