Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skylapper og overformynderi

peterandrej

pensjonert moderator
Å si at man forvalter alkoholskjenking på verst mulig måte forstår jeg ikke helt.... Hva er det du tenker på i så tilfelle Peter Andre?

Mangler du bevis, så kan du jo gå en tur på Karl Johan natt til søndag rundt klokken 03. Det er ikke "litt" fyll for å si det sånn. Som jo egentlig ikke er et problem i seg selv, men som dessverre fører til vold og vanvittig ressursbruk hos politiet og sykehusene.

Her i Tromsø skjer 70% av ALLE voldstilfeller natt til enten lørdag eller søndag, og 90% av disse skjer i tidsrommet 00 til 04 på natten. Så kan du jo lese hva du vil ut av det.

Angående forvaltning så har Tromsø idag drøye 200 skjenkesteder, som er sinnsykt i en by med 60.000 innbyggere. Oslo har drøye 1300 skjenkesteder til sammenligning. Veksten i skjenkesteder har kommet etter frislippet i skjenkeloven, som gav kommunene mer makt. Det er dette som er uansvarlig forvaltning. Samtidig driter kommunen i skjenkekontroller, og det skal svææææært mye til for å miste en bevilling. Visste du at man i Tromsø kommune må bryte skjenkeloven på en GROV måte 6 (!!!) ganger i løpet av samme periode før man mister bevillingen. Det skjer da i praksis heller aldri.

Juvente har avslørt flere ganger at 15-åringer uten problemer får kjøpt alkohol fra dagligvarebutikker.
 

picxx

Well-Known Member
Her i Tromsø skjer 70% av ALLE voldstilfeller natt til enten lørdag eller søndag, og 90% av disse skjer i tidsrommet 00 til 04 på natten. Så kan du jo lese hva du vil ut av det.

Ja, hvorfor er ikke alkohol forbudt i norge?
(sammen med tobakk?)

Det enkle svaret er at det bringer så altfor mye penger inn i statskassa.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, hvorfor er ikke alkohol forbudt i norge?
(sammen med tobakk?)

Det enkle svaret er at det bringer så altfor mye penger inn i statskassa.

Alkohol er vanskelig å forby, det er ikke sikkert et forbud er det mest effektive for å få det bort heller, med tanke på hjemmebrenning, smugling, etc. Alkohol, på linje med heroin - blir man nok aldri 100% kvitt. Men man bør jo begrense inntaket så mye som mulig, og strenge restriksjoner er påkrevd.

Man vet at unge mellom 18 og 24 år drikke mest, og at det drikkes mest i helgene. da kan man:
  • øke aldersgrensen på øl til 23 år, sprit til 25 år
  • sette et makstak på antall skjenkesteder i kommunene
  • redusere skjenketidene fra 03 til 01 i helgene
  • gjeninnføre ølmonopolet
  • etc etc etc

Forøvrig, Picxx, alkohol koster samfunnet 18 milliarder kroner årlig - hvor tapt arbeidstid (fyllesjuke-fravær) utgjør 12 milliarder, ressurser til politiet 5 milliarder, pluss litt ymse. Og dette er tall som tar høyde for avgiftene som jo gir en "inntekt".

(tall litt fra hukommelsen, en stund siden jeg leste rapporten..)

Summa summarum kunne Norge arrangert et Tromsø OL (hvor kostanden ble vurdert til ca 18 milliarder) hvert år hvis INGEN drakk... det er noe å tenke på..
 

onlyme

New Member
Selv om jeg røyker, mener jeg at et så til de grader helseskadelig produkt bør være forbudt.

De fleste som dør av alvorlig sykdom gjør det fordi de har hatt uflaks.

Alkohol har vel de fleste et naturlig forhold til, og det har ikke noe for seg med forbud mot noe folk enkelt kan lage selv.

Byen jeg bor er det et forferdelig fyllekalas hver eneste helg. På tide å gjøre noe med dette, og i tillegg ser det ut som en svinesti. Vi skulle ha singapore lover mot forsøpling.

Den største gamblingen foregår på børsen av spillegale folk.
 

picxx

Well-Known Member
Forøvrig, Picxx, alkohol koster samfunnet 18 milliarder kroner årlig - hvor tapt arbeidstid (fyllesjuke-fravær) utgjør 12 milliarder, ressurser til politiet 5 milliarder, pluss litt ymse. Og dette er tall som tar høyde for avgiftene som jo gir en "inntekt".

(tall litt fra hukommelsen, en stund siden jeg leste rapporten..)

Summa summarum kunne Norge arrangert et Tromsø OL (hvor kostanden ble vurdert til ca 18 milliarder) hvert år hvis INGEN drakk... det er noe å tenke på..

Joda, og ord som "kommunisme", "totalitær kontroll" og "storebror kontrollerer deg" renner meg i hu.

Om kommunale og statlige ansette koster norge 12 milliarder i året i tapt arbeidsfortjeneste bør man kanskje fokusere mere på aktivitet, istedet for "etterutdanning" et par helger på gol høyfjellshotell, på skattebetalernes regning?

I privat næringsliv er dette neppe målbart, da disse uansett vil gå for effektivisering og økt fortjeneste i frimaet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Joda, og ord som "kommunisme", "totalitær kontroll" og "storebror kontrollerer deg" renner meg i hu.

At du bruker disse ordene i denne sammenhengen forteller meg at du hverken vet hva de betyr eller hva de har ført til. Det er ikke kommunisme å stenge en pub klokka 01 isteden for klokka 03 natt til søndag.

Trist at du trekker inn slike negativt ladede ord i en ellers ryddig debatt.
 

onlyme

New Member
Kommunisme betyr alle pengene til pampene, og store ressurser til å beskytte sin egen makt.

Smulene fordeles så til resten av folket.
 

picxx

Well-Known Member
At du bruker disse ordene i denne sammenhengen forteller meg at du hverken vet hva de betyr eller hva de har ført til. Det er ikke kommunisme å stenge en pub klokka 01 isteden for klokka 03 natt til søndag.

Loven om at det ikke er lov å pisse offentig i norge har faktisk ført til drap, men det er ikke det som er viktig.
Regner med du vet grunnideologien til kommunismen ettersom du uttaler deg så bombastisk, og da bør det vel ikke være vanskelig å trekke linjer til kapitalsosialismen som utøves med totalitær makt i norge.

Men mulig du er helt uenig....
 

picxx

Well-Known Member
Kommunisme betyr alle pengene til pampene, og store ressurser til å beskytte sin egen makt.

Smulene fordeles så til resten av folket.

Norge i et nøtteskall, men mulig du ikke har sett det?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Regner med du vet grunnideologien til kommunismen ettersom du uttaler deg så bombastisk, og da bør det vel ikke være vanskelig å trekke linjer til kapitalsosialismen som utøves med totalitær makt i norge.

1. kommunisme er ingen ideologi. Det er en politisk retning.
2. Jeg har 20 vekttall i statsvitenskap, så ja - jeg vet mye om dette.
3. kapitalsosialisme? Er det sosialdemokratiet du tenker på, så er jo dette "sosialisme med demokrati" der man bruker blandingsøkonomi som et virkemiddel for å nå sine mål.
4. "totalitær makt" tror jeg ikke du forstår betydningen av. Mitt tips: Velg ord du forstår før du tar dem i bruk.

For å lese deg litt opp på dette kan du gjøre et wikipedia-søk på følgende nøkkelord:
"lenin", "stalin", "den store terroren", "NKVD", "GULag", "Berija" (ta med "himmler" for sammenligning).

For å utvide horisonten ytterligere innen feltet kan du søke på:
"mao", "maoisme", "pol pot", kambodsja", "50 millioner drepte".

---

En digresjon, men likevel: Mange plasserer nazistene ytterst på høyresiden, mens man plasserer kommunistene ytterst på venstresiden. Sannheten er at nazismen lignet så mye på kommunismen at man nesten kunne satt et likhetstegn mellom dem. For eksempel ble jødene forsøkt utryddet under krigen utifra et syn på at enkelte raser (nazistene definerte jødene som en egen rase) måtte fjernes. Stalin på sin side bedrev "klassedrap" i millionklassen. Hva er forskjellen på å skyte en mann for at han er jøde, sammenlignet med å skyte samme mann fordi han er lærer?

Forøvrig var begge regimer totalitære og morderiske. Forskjellen på Hitler og Stalin var i grunnen at Stalin fikk holde på mye lenger. Begge var fullstendig fanatiske og hensynsløse. Begge opprettet store mengder konstrasjonsleire (i Sovjet var Gulag (konsentrasjonsleirene) landets største "arbeidsgiver"). Og begge kan ikke kalles noe annet djevler.

Forskjellen på nazismen og kommunismen kan i bunn og grunn skilles ut på ett enkelt punkt: det er tøft å kalle seg kommunist, mens ingen vil gå rundt å kalle seg nazist med mindre de er fullstendig på villspor innabords.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kommunisme betyr alle pengene til pampene, og store ressurser til å beskytte sin egen makt.

Smulene fordeles så til resten av folket.

Ja forsåvidt riktig dette. Men det bør tas med at kommunistene (og da særlig under stalin) skapte et morderisk angivermiljø som tok livet av millioner. I 1939 rapportere folketellerne om at 17 millioner mennesker var "savnet". Dagen etter ble folketellerne selv en del av statistikken. Store folkegrupper ble forvist til sibir, andre (som i Ukraina) ble utsatt for villet hungersnød.

For å ta et par syke eksempler fra systemet:

- millioner av soldater som kjempet under krigen fikk ikke komme hjem til familien etter at krigen i europa var over. De ble sendt til konstrasjonsleire i et par år for å "glemme" det de hadde sett i vesten.

- angiveri og redsel holdt befolkningen under kontroll. NKVD (sovjets svar på gestapo og SS) henrettet 200.000 soldater for "feighet" i 1941 alene - for å sette en støkk i de øvrige. Sovjets selvpåførte tap under krigen var større enn de samlede tapene til Storbrittania og USA til sammen.

I bunn og grunn var den totalitære Sovjetstaten et kammer for frykt og kontroll. Hadde ikke Stalin vært et offer for sin egen paranoia hadde han vært den eneste frie mann i hele systemet.
 

picxx

Well-Known Member
For å utvide horisonten ytterligere innen feltet kan du søke på:
"mao", "maoisme", "pol pot", kambodsja", "50 millioner drepte".

Det som for meg er skremmende er at alle disse førte en retning tilnæmet lik, eller lik den politiske retning i norge. Kall det gjerne sosialistisk.
 

Atlas

Medlem
Det er færre ulykker på autostradaen i tyskland med fri fartsgrense enn hva det er på norske veier med 50 kilomters fartsgrense.
(selvsagt, skjer det først en ulykke i 220km/t er det lite håp om gjenopplivning, men det er jo et valg føreren tar, noe man ikke har mulighet til i norge....omtrent uansett hva man foretar seg)

Nå er det vel også litt forskjel på en tysk autostrasse (med 4 sporet enveisbane) og en liten norsk vei med motgående trafikk, dårlig veikvalitet osv
 
Topp