Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skylapper og overformynderi

onlyme

New Member
Nå er vel alkohol i moderate mengder svært bra for helsen til mange. Særlig innen hjerte, karsystemet, for ikke glemme at det er stressdempende. Gir også folk mange festlige kosekvelder, og bra i sosiale sammenhenger.

En kan godt argumentere med at så mange dør av alkohol, men kanskje en da også skal ha tallene på hvor mange som overlever på grunn av alkohol. Eller dør fordi de ikke bruker alkohol.

Total avholdsfolk har en kortere levealder enn brukere av alkohol.
 

Keanu

Geek
Min motstand mot alkohol hører sammen med volden, uroen og bråket - ikke de helsemessige konskvensene som jo alkohol også fører til. Fordelen med at man utvikler sykdommer av alkohol er at dette faktum kan brukes til å vinne debatter - men jeg bryr meg lite om du drikker deg ihjel hjemme alene. Det jeg bryr meg om er når du raver rundt i sentrum og slår til gamle damer og knuser biler.

Ah, da blir det noe annet. Selv tror jeg ikke lovverket kan løse disse problemene. Det er nok norsk kultur som gjør at vi har det sånn. Alt for mange nordmenn drikker alkohol for å bli fulle, ikke fordi det er godt. Sånn sett kan vi vel si at det er en nasjon av alkoholmisbrukere, litt avhengig av hvordan man definerer misbruker. I andre land er det langt mer vanlig å ta en glass vin eller øl til lunsj og middag, mens nordmenn samler opp hele ukekvota og bruker den på lørdagskvelden.

Og ja, jeg misliker også drikkekulturen vi har i Norge, selv om jeg absolutt ikke er noen avholdsmann. Langt bedre å ta seg to pils til en fotballkamp eller en god film i midtuken, enn å ta med to ekstra flasker med på vorspiel, som man bobledrikker for å slippe å bruke så mye penger på pils i byen.

Fylla blir jo generelt opphøyet også i mediene etter min mening, med realityserier hvor sprutfulle nordmenn på ferie til Syden blir kjendiser. Ikke rart at ungdommen som skal på fest første gang får et litt feil inntrykk av hvordan alkohol skal nytes.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg er for fredelige individers rett til å forsvare seg selv. Jeg tillater meg å sitere Vegard Martinsen i Det Liberale Folkepartiet: "Man må legge vekt på essensen til det man skal vurdere: dynamitt, brødkniver og biler er ikke våpen, men kan brukes som våpen. Disse skal da ikke forbys, selsvagt. Våpen til selvforsvar, jakt og sport er tillatt for lovlydige private, siden disse i hovedsak benyttes til ikke-rettighetskrenkende aktiviteter, selv om disse også kan brukes på rettighetskrenkende måter. Krigsvåpen skal ikke være tillatt siden disse i hovedsak kun kan benyttes på rettighetskrenkende måter."

Det Liberale Folkepartiet :-D Trodde ikke noen hadde "mot" til å sitere den gjengen lengre.
Du kan forsvare deg med en rifle eller en AG-3. Om jeg dreper noen med en elgrifle eller en AG-3 spiller da ingen rolle. Så hvorfor skal ikke lovlydige personer få lov til å kjøpe AG-3? Og hvorfor skal hasj være lovlig Niclas?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ah, da blir det noe annet. Selv tror jeg ikke lovverket kan løse disse problemene. Det er nok norsk kultur som gjør at vi har det sånn. Alt for mange nordmenn drikker alkohol for å bli fulle, ikke fordi det er godt. Sånn sett kan vi vel si at det er en nasjon av alkoholmisbrukere, litt avhengig av hvordan man definerer misbruker. I andre land er det langt mer vanlig å ta en glass vin eller øl til lunsj og middag, mens nordmenn samler opp hele ukekvota og bruker den på lørdagskvelden.

Og ja, jeg misliker også drikkekulturen vi har i Norge, selv om jeg absolutt ikke er noen avholdsmann. Langt bedre å ta seg to pils til en fotballkamp eller en god film i midtuken, enn å ta med to ekstra flasker med på vorspiel, som man bobledrikker for å slippe å bruke så mye penger på pils i byen.

Fylla blir jo generelt opphøyet også i mediene etter min mening, med realityserier hvor sprutfulle nordmenn på ferie til Syden blir kjendiser. Ikke rart at ungdommen som skal på fest første gang får et litt feil inntrykk av hvordan alkohol skal nytes.

Jeg er enig! Jeg hadde helst sett et forbud mot alkohol, men det er jo urealistisk - så da går jeg for restriksjoner på de tingene vi vet er mest problematiske. I klartekst; sette inn "støtet" mot aldersgruppen 18-23 år, siden vi vet disse drikker/misbruker mest, sloss mest og rent generelt oppfører seg verst i fylla.

Litt tøvete om ukulturen i norge:
- Drikker du en pils hjemme alene på en tirsdag er du usosial, et utskudd og et menneske på samfunnets skyggeside. Men hvis du drikker en KASSE pils på lørdag er du glad i livet, sosial og et veltilpasset individ.

Jeg leser en del moteblogger og ser på en del bilder på facebook og slikt. Jeg vil påstå at minst halvparten (sånn ca) er bilder fra vorspiel eller nachspiel. Da er det noe galt. Er dette den eneste aktiviteten ungdommene har idag? Skole, jobb, drikking?

Jeg er blitt så gammel at jeg synes det er myyyye hyggeligere med en vennemiddag eller en sånn parmiddag med kaffe etterpå og et greit program på TVen (gjerne Nytt på nytt).
 

Christian

Medlem
Jeg registrerer at mange har denne tanken, deriblant alle som er medlem av FrP, men det er dessverre ikke riktig vei å gå. Iallfall hvis man skal tro på forskning og statistikk.

Jeg skrev faktisk et leserinnlegg i Nordlys om dette etter at Frp-politiker Anni Skogman gikk ut og tenkte høyt at byen burde slippe å stenge:
Dumt forslag, Anni Skogman - nordlys.no
Fakta om alkohol - nordlys.no

Leserinnlegget er bygget på flere rapporter, men disse er de viktigste:
http://www.sirus.no/internett/alkohol/article/821.html
Actis -

Det finnes jo mange rapporter på dette, hvis du leter litt. Anbefaler å sette seg inn i statistikken og forskningen før man tar standpunkt. At alkoholen koster EU 1000 milliarder kroner pr år var for meg en liten overraskelse. Trodde ikke det var så høyt. Så der ser du.



Du tar det for gitt at jeg alltid har vært avholdsmann, det er ikke riktig. Trust me, jeg har drukket min del. Jeg har vært Russepresident og levd en rimelig fuktig tilværelse i årevis. Jeg ble ikke avholdsmann før i 2006.

Men at alkoholproblemene ikke rammer meg er jo feil. Det rammer meg sterkt, NETTOPP fordi jeg er avholdsmann. Jeg var jo aldri redd fulle folk på byen da jeg selv var full, men når jeg er edru føler jeg meg utilpass og "på vakt" overfor berusede personer. Som man jo møter overalt, til og med mandagsmorgen på kjøpesentrene. Konserter er helt uaktuelt nettopp fordi jeg vet av erfaring at det er et skikkelig fyllekalas. Festivaler er det bare å glemme. Og nå er det såpass mye fyll på Alfheim (leser jeg i avisene) at jeg ikke engang føler det behagelig å gå på fotballkamp.

Tallene og statistikker trenger jeg ikke lese så veldig nøye. Jeg er helt sikker på at du har dekning for tallene du kommer med og sier meg selvfølgelig ikke uenig at det er problemer. Og du er jo Trømsøværing, så at du har hatt dine fyllekuler er jo heller ikke noe som overrasker meg hehe. Men jeg mener at det er kultur som er hovedutfordringen og ikke tilgangen til alkohol.

Jeg aner ikke hvordan forholdene på Alfheim er. Jeg er selv fast innventar på Lerkendal (ikke i år desverre, da jeg har blitt søring), og har aldri opplevd noen problemer med fyll, utenom 16. mai kampene. Hverken når jeg har stått med supporterne eller når jeg har sittet på vanlige plasser. Både Alfheim og Lerkendal har de samme restriksjonene, så hvis Alfheim har store problemer med fyll må nesten svaret ligger i kultur.

Jeg har full forståelse for at du synes det kan være ubehagelig å være edru på byen med alle de fulle folkene, for det kan være ubehagelig. Dog kjenner jeg folk som aldri har drukket en dråpe i hele sitt liv som ofte er å se på byen. Alkohol kan gjøre mange situasjoner enklere å håndtere for folk. For eksempel å snakke med jenter eller for store forsamlinger.

Et stort problem for Norsk ungdom er jo sydenkulturen. Null restriksjoner og billig sprit gjør jo at sydenlandene blir invadert med overstadige skandinavere som sloss og herjer. Mens ungdommene som bor i disse landene, og har tilgangen til dette døgnet rundt ikke raver rundt i gatene som dette. Jeg tviler på at økonomien er grunnen til dette, men rett og slett kulturen. Jeg kjenner noen fra Rhodos og de sier at det er svært upassende å oppføre seg slik og at det er galt å drikke seg så fulle. Derfor føler jeg at hovedproblemet er holdninger og kultur, ikke alkoholtilgang.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å heve aldersgrensen på alkohol er ikke nødvendigvis en god løsning! Et godt eksempel på det er en episode som skjedde nylig borte i USA hvor det var 21 års grense. Der døde en 18-åring fordi ingen turde å ringe etter ambulanse når en av ungdommene "svartnet" på sofaen..... Terskelen for å ringe ambulanse var rett og slett for høy!

Der var det mange som var ganske klare på at å senke alkoholgrensen ville være løsningen.

I Danmark kan du handle alkohol på butikken fra du er 16 år. Man kan vel ikke akkurat påstå at det er så store forskjeller på problemene i Danmark og Norge!?!
Men, her er det også en litt annen drikkekultur!
 

Niclas

New Member
Det Liberale Folkepartiet :-D Trodde ikke noen hadde "mot" til å sitere den gjengen lengre.

Det finnes fremdeles "a few good men" igjen i denne verden.

Og hvorfor skal hasj være lovlig Niclas?

Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Om A vil produsere og selge til B som frivillig ønsker å kjøpe og bruke produktet så spiller det vel liten rolle for C som er helt uberørt? Såsant ikke C er en fascist som mener å ha rett til å detaljstyre A og B mot deres vilje. Om A, og hvertfall B, burde gjøre som de gjør er et helt annet spørsmål. Med individuell frihet følger individuelt ansvar.
 
Topp