Terje E.

Burde bedrifter prioritere å sette sammen en applikasjon?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Markedet for applikasjoner til bruk på telefon har vokst kraftig de siste par årene ettersom flere og flere aktører har sett behovet for en skreddersydd applikasjon som er tilpasset mobiler. Gjennom introduksjonen av Iphone 2007 har det vært en enorm utvikling når det gjelder markedet og antall brukere av applikasjoner over hele verden.

Spørsmålet som gjenstår, er hvorvidt det gir mening for selskaper å etablere sin egen applikasjon eller ikke. I denne artikkelen vil gå gjennom noen av argumentene for og imot en satsning på applikasjoner rettet mot mobilmarkedet og da særlig for selskaper i kasinobransjen, slik som LeoVegas Norge.

Skreddersydde tjenester

En av fordelene med applikasjoner rettet mot mobilmarkedet er at du kan tilby skreddersydde tjenester på en mye større skala sammenlignet med tradisjonelle web-løsninger. Enten du vil levere innhold i form av skreddersydd reklame eller kunne tilpasse brukeropplevelsen for hver bruker så er dette langt enklere å gjøre gjennom en mobil-applikasjon. Det finnes ulike teknikker for å gjøre dette. En av måtene du kan nå ut til brukere av din applikasjon på er ved push-varsler eller notifikasjoner som gir varsler ved tilbud. Hvis du for eksempel driver en nettbutikk så kan du sende ut skreddersydde notifikasjoner inne i applikasjonen når ulike artikler er på salg eller nyheter ankommer butikken.

En applikasjon for alle tjenester

Uavhengig av ditt hjemmemarked eller industri så vil det svært ofte gi mening å utvikle en applikasjon som gjør det lett å benytte seg av dine løsninger. Dette er særlig tydelig når det gjelder spill og kasinobransjen på nett. Her har det vært en stor utvikling de siste par årene i form av at mange etterspør applikasjoner hvor man spiller på mobilen direkte, noe som gir deg tilgang til alt fra odds-spill til slots og kasino. Tidligere var det slik at de fleste brukere måtte spille gjennom nettsidene til et spillselskap, noe som var mindre fleksibelt hvis du var på farten. I dag er det like enkelt å få tilgang til diverse kasinospill gjennom telefonen, noe som gjør at du kan spille på bussen eller toget når det passer for deg.

Utfordringer for selskaper som vurderer mobilapplikasjoner

I avsnittene ovenfor har vi gått gjennom noen av fordelene som finnes når det gjelder mobilapplikasjoner. På samme tid så finnes det også noen svakheter som det er viktig å være klar over for bedrifter som vurderer å utvikle sin egen applikasjon. Noe av det mest sentrale for deg som vurderer en applikasjon er å stille deg selv spørsmålet; hva ønsker vi å løse med en applikasjon? Og hvordan vil en applikasjon forbedre kundeopplevelsen?

Poenget med å stille seg disse spørsmålene er at det ofte kan være dyrt og tidkrevende for et selskap å utvikle en applikasjon som er effektiv og brukervennlig. Derfor er det viktig å tenke gjennom hvordan en applikasjon kan løse problemer eller ikke. En av ulempene med en applikasjon er at det gjerne krever regelmessige oppdateringer og oppgraderinger for å sørge for at innholdet er relevant. Det finnes mange eksempler på bedrifter som lanserer en applikasjon uten å ha tenkt gjennom fremtidige oppdateringer eller hva applikasjonens rolle skal være frem i tid. Da blir gjerne resultatet litt tilfeldig i mange tilfeller.

En annen ulempe med utvikling av applikasjoner i tillegg til utviklingskostnader og vedlikehold er at en applikasjon ofte må markedsføres for å nå ut til et publikum. Hvis du har mange brukere som benytter seg av web-versjonen til din hjemmeside så kan dette ofte dreie seg om store kostnader. Her gjelder det å gjøre undersøkelser om kundegrunnlaget og mulige inntektsmuligheter før du bruker store mengder penger på markedsføring av en applikasjon som det ikke er behov for.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *