Terje E.

Derfor bør du ha en mobilvennlig hjemmeside

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Du har 3 sekunder på deg til å fange en besøkende på nettsiden din. Hvis siden din ikke lastes innen denne tidsperioden, og hvis den ikke er brukervennlig å lese og navigere fra en mobiltelefon eller nettbrett, vil de aller fleste surfe videre på nettet. Og det er ikke bra, i hvert fall ikke for deg og virksomheten din. 

Antallet smarttelefoner og nettbrett stiger, og siden det er Googles fremste opplevelse å gi Google-brukere en ultimativ søkemotoropplevelse, vil Google straffe sidene som ikke er mobilvennlige.

Det er med andre ord viktig at du har en mobilvennlig hjemmesiden – også kalt responsivt hjemmeside – hvis du mener at Google er viktig for trafikken din. Og det gjør du sannsynligvis …

Salg av mobile enheter har for lengst overgått salget av stasjonære maskiner, og det meste av trafikken til mange nettsteder kommer nå fra mobile enheter. Det sier med andre ord seg selv hvor viktig det er at hjemmesiden fungerer like så godt på telefonen og lesebrettet, som på computeren. De aller mest seriøse aktørene på nettet har for lengst innsett behovet for dette, som for eksempel nettcasinoer med norske spilleautomater. Mobilen er noe vi alltid har på oss, og det er derfor den vi ofte tyr til når vi skal handle, spille og surfe. 

Vi handler mer fra mobilen

Undersøkelser viser at to tredjedeler av smarttelefonbrukere er mer villige til å kjøpe fra, og gå tilbake til en mobilvennlig hjemmeside. Og derfor er det naturlig at eiere av nettbutikker og hjemmesider vurderer mobilvennlig design – eller «responsiv» layout, som det også kalles.

Hvis SEO er en del av strategien din, noe det selvfølgelig bør være, og hvis du vil ha trafikk fra Google, må nettstedet ditt altså være mobilvennlig.

Anbefalt av Google

Google kaller «responsive nettsteder» «industry best practice»

Dette gjør de fordi et responsivt design tillater den samme URL og HTML og dermed er mer brukervennlig, ettersom det er lettere for brukere å dele og koble til enn innhold som lever et eget liv på en mobil side.

Ett nettsted – mange enheter

Et mobilvennlig nettsted lar brukeren få tilgang til en side på toget til jobben, fortsette på skrivebordet sitt og senere på smart TV-en sin – alt med samme brukervennlighet.

https://www.youtube.com/watch?v=xMLEq0FA_NM

Enklere å vedlikeholde

Mobilvennlige nettsteder er dessuten enklere å vedlikeholde når det gjelder SEO, siden alle «titler» og «tagger» er de samme. Med en desidert mobilside må alle SEO-øvelsene gjentas, og det er ekstremt tidkrevende.

Konklusjon

Mobilvennlige websider anbefales ikke bare, men er nærmest et krav fra Google fordi det forbedrer brukeropplevelsen. På toppen av det får du som eier av en hjemmeside fordelen av å «resirkulere» de samme URL-ene og bare ha en SEO-prosess som kjører. Derfor er mobilvennlige nettsteder det beste for deg – og hvis du ikke har utformet nettstedet ditt til et responsivt design ennå, anbefaler vi at du gjør det så snart som mulig.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *