Terje E.

Derfor har mange bransjer mye å lære av den digitale reisen til nettkasinoer

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

I dag er det helt nødvendig å være til stede på nett, og det er ingen bedrifter eller organisasjoner som kan forsvare å ikke ha i hvert fall en grunnleggende strategi for å lykkes med markedsføring og kommunikasjon på Internett. Dette gjelder uansett bransje og selskapets størrelse.

Å være på nett er et spørsmål om liv eller død

De aller fleste selskaper har akseptert at det er livsnødvendig å være på nett, men det kan fortsatt finnes noen få mindre selskaper som tenker at det ikke er spesielt viktig med en digital tilstedeværelse. Det er kanskje spesielt for disse selskapene som det kan være nyttig å sammenligne seg med bransjer som er helt digitale – som nettkasinoer. Det er helt enkelt nyttig å se for seg en situasjon der det kun er mulig å levere produktet eller tjenesten digitalt, eller i hvert fall innlede prosessen på nett. Det gir selvfølgelig ikke mening å levere rørleggertjenester eller snekkerarbeid digitalt, men det kan være spennende å tenke på en situasjon der det kun er mulig å bestille tjenestene digitalt.

Formålet med en slik øvelse vil selvfølgelig ikke være å kutte alle andre måter å selge eller møte kunder på. Det er fortsatt relevant for mange selskaper å være tilgjengelige på telefon, selge til kunder fra faste fysiske utsalgssteder og så videre. Men ved å tvinge seg selv til å tenke helt digitalt, så tvinger man også organisasjonen til å tenke rundt hvordan det er mulig å møte en fremtid der det kanskje ikke lenger kommer noen kunder via telefon eller fysisk besøk. Det er ingen som søker i telefonkatalogen etter et kasino på nett, det skjer selvfølgelig digitalt – finn et casino på nett hos MrCasinova, og det er ikke sikkert at noen vil ringe til rørleggeren om noen få år.

Det er ikke alltid mulig å digitalisere en eksisterende prosess

Det kan være utfordrende å digitalisere prosesser, og den største bøygen er kanskje at det faktisk helt enkelt ikke er alle prosesser som lar seg digitalisere på en god måte. Det er alt for mange selskaper som har prøvd å tilpasse en eksisterende prosess til «Internett», men uten å tenke over hvordan den digitale tilstedeværelsen egentlig passer sammen med bedriftens eksiterende arbeidsflyt og leveranse til kunden. Det hjelper lite å ha et bestillingsskjema på nett, hvis bestillingen bare ender opp i en e-postkasse som sjekkes en gang i uken. Dessuten må den fysiske logistikken, som for eksempel levering på eller innenfor døren, være samkjørt med den digitale opplevelsen.

I forhold til dette er nettkasinoer også et godt eksempel på hvordan en hel bransje ikke bare tok med seg en tjeneste til nett, men dessuten også forandret den i grunnen. Det er selvfølgelig slik at de opprinnelige spillene, som fortsatt er umåtelig populære, har en lang historie i den fysiske verden. Samtidig har nettkasinoene bygget videre på disse opplevelsene, og virkelig utviklet tjenester som sprenger grensene for hva som var mulig tidligere. Live spill på odds eller direktesendte kasinospill er bare et par eksempel på disse utviklingene, der bransjen har innsett at det ikke er nok å bare flytte den samme spillopplevelsen til nett. I en verden der alt fra strømmede TV-serier til pengespill og idrett konkurrerer om de samme kundene, er det helt enkelt ikke mulig å bli igjen på perrongen og levere den samme tjenesten som man alltid har gjort.

Dette betyr selvfølgelig ikke at alle selskaper og bransjer må være «disruptive» eller forandre hele forretningsmodellen sin. Men det er viktig å hele tiden være endringsvillig, og aldri være redd for å stille spørsmål ved eksisterende prosesser og sannheter.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *