Terje E.

Digitale og landbaserte opplevelser: Konkurrerer de med hverandre eller er de begge gyldige?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Shopping er en aktivitet som mange elsker å gjøre, men der differensiering spiller inn, kan den samlede opplevelsen være subjektiv. For tiden kan shopping foregå i to former – online eller i fysiske butikker. I en undersøkelse rapporterte rundt 50 % av shoppingentusiastene at de foretrekker netthandel, mens de resterende 50 % var mer tilbøyelige for fysiske butikker. Så svaret på spørsmålet om de konkurrerer mot hverandre eller begge er gyldige, er faktisk subjektivt. Noen ganger er forbrukeropplevelsen mer interaktiv i digitale butikker, mens andre ganger er opplevelsen bedre i fysiske butikker.

I denne artikkelen skal vi utforske både digitale og landbaserte shoppingopplevelser for å vurdere om de konkurrerer mot hverandre eller om de spiller på lag.

Muligheten til å browse forsterker kundens opplevelse

Kunder liker å vite hvilke alternativer de har. De vil vite alle mulige varer/tjenester som er tilgjengelige for dem slik at de kan ta en informert beslutning. Dersom man skal spille et spill på et online casino, vil man gjerne finne ut hvilke spill som er tilgjengelig på plattformen slik at det blir enkelt å velge et spill å satse penger på. Mange nettcasinoer viser variasjonen de har i et organisert format med kategorier.

Tilsvarende kategoriserer digitale butikker hele katalogen på nettstedet slik at kundene får muligheten til å se alle mulige tilgjengelige alternativer på en ryddig måte. Men i en fysisk butikk er det imidlertid litt annerledes. På et fysisk sted eller i en butikk vil du få vist frem alle alternativene dine, men de vises alle på en gang, noe som fører til bombardement og forvirring av kunden.

Elementet med å kjenne og føle

88 % av kjøperne forteller at de føler seg mer komfortable med å kjøpe en vare etter at å ha holdt den i hendene. Berøringsfølelsen får kjøperen til å kjøpe en vare ettersom de vet at den eksisterer fysisk. Elementet av det å kunne kjenne og føle både forsterker og forbedrer kjøpsopplevelsen.

Dette er ikke mulig i digitale butikker, men i landbaserte butikker er dette fullt mulig. Forbrukere kan gå til en butikk og fysisk inspisere varene de ønsker å kjøpe før de kjøper dem. For tiden jobber mange nettbutikker med teknologi for utvidet virkelighet slik at de på en eller annen måte skal få integrert denne funksjonen i butikkene sine, noe som vil forsterke forbrukeropplevelsen.

Tiden brukt på handleturen

Tid er dyrebart for alle mennesker. I denne fartsfylte verdenen liker folk å komme seg gjennom oppgaver og aktiviteter så raskt som mulig. Digitale butikker imøtekommer dette behovet, for her kan folk legge varer i handlekurven med et tastetrykk og kjøpe et produkt raskt som bare det. Dette gjør at de sparer tid. På den annen side, med all den opplevelsen som landbaserte butikker tilbyr, er det mer tidkrevende å gå til et fysisk sted å kjøpe varer. Men når det fysiske kjøpet er utført, får folk tilgang til varen øyeblikkelig.

Hovedbudskap!

Landbaserte butikker og digitale butikker tilbyr hver sine egne opplevelser. Mens en landbasert butikk utmerker seg med en fordel, utmerker en digital butikk seg med en annen. Begge shoppingformene konkurrerer med hverandre, men begge spiller også på lag ettersom de er så forskjellige.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *