Terje E.

La oss flytte fokus fra vekten til kroppen

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden
naturlig-kropp-ideal

Naturlige former

Dropp fokus på ekstremsport og fløtekaker og sett pris på kroppen som den er, skriver ernæringsekspertene.

I disse dagene florerer en interessant trend på de sosiale mediene:

Kvinner viser fram deres naturlige kroppsformer som en reaksjon mot nåtidens slanke eller perfekte kroppsideal.

Taryn Brumfitt, en australsk kvinne og mor til tre, har blitt en viral suksess fordi hun forteller sin egen personlige historie om å gå fra å hate kroppen sin til å elske den med former, strekkmerker og fettvalker.

Body Image Movement har kommet ut av dette, en bevegelse som skal få kvinner over hele verden til å elske deres naturlige kropper. Vi applauderer den nye bevegelsen.  Vi synes det er svært viktig at kvinner begynner å se med mildere øyne og mer kjærlig på kroppene våre. Både for vår egen skyld og for våre døtres skyld.

For som Taryn Brumfitt sier: «Hvordan kan jeg lære henne (red. datteren min) å elske kroppen sin hvis jeg ikke gjør det?»

Taryn Brumfitts Body Image Movement fokuserer ikke bare på overvekt eller undervekt. Bevegelsen oppmuntrer kvinner til å være mer aksepterende overfor hvem de er, blant annet ved å bruke et positivt språk om deres egen – og andre – kropp, uansett vekt, arr og andre skavanker.

La det ikke bli en unnskyldning

Vi kunne ikke være mer enig med Taryn Brumfitt, men imidlertid er det en ting, som vi har tenkt over med denne nye trenden:

Skal vi nå til å hylle lett overvektige eller meget overvektige mer enn undervektige?

Og vil et nytt kroppsideal bare bli brukt som en unnskyldning for å la stå til, slik at vekten sniker seg oppover år for år, med alt som hører med av livsstilssykdommer?

Som vi ser det kan for mye fett på kroppen komme fra det samme usunne stedet, som for lite fett på kroppen, nemlig der hvor for mye mat (overspising) eller for lite mat (anoreksi) blir brukt til å håndtere livets vanskeligheter.

Milde spiseforstyrrelser opptrer i stor stil, særlig blant kvinner. Og folk med en BMI over 30 kan ha like mye bruk for hjelp som folk med en BMI på under 18.

Det er viktig å ta med i betraktningen når vi hyller forskjellige kroppsstørrelser.

Les også: Fakta om tynnfedme | Nyttig om tynnfedme

Dropp fokus på ekstremsport og kaker

Når det så er sagt så gjelder det at vi begynner å verdsette kroppen i stedet for å straffe den med enten ekstremsport og brokkoli eller bløtkaker og Coca Cola.

Når vi verdsetter kroppen så oppstår en lyst til å passe godt på den og vi flytter i beste fall fokus vekk fra vekt og fettvalker mot en sunn og nærende livsstil.

Dermed vil vi forhåpentligvis begynne å hylle den naturlige kvinne- og mannekroppen, mer enn å hylle det tykke eller det tynne kroppsidealet.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *