Kjapp og trygg hosting for Wordpress

registreringsbolaget.se - nordiskdomanhantering.com - Nordic DomainHosting - svindel?

picxx

Well-Known Member
Det er ikke samme firma.

Beklager , feilformulering, samme person som står bak begge firma skulle det være, men det spiller vel kanskje ingen rolle?
 

neitakk

Medlem
European Economy Control AB

Det blir spennende å se på hva Finanstilsynet sier. Jeg tror jeg skal sende EEC ett brev der jeg forteller at jeg bestrider kravet som er rettet mot meg.

Takk for støtte,
hilsen
neitakk
 

picxx

Well-Known Member
Du MÅ sende EEC et brev, evt. fakse dem, og si at du bestrider kravet, ellers vil det bare balle på seg for din del, selv om selskapet ellers kan være under gransking.
 

picxx

Well-Known Member
Mistenker at han egentlig ikke trenger det siden han allerede har sagt dette til NDH i utgangspunktet, og kravet dermed ikke engang er lovlig å sende til inkasso...

Har hørt at innkassoselskap ikke kan gå videre ved bestridte krav, men kan man bestride krav også førstehånd, hos de som sender deg fakturaen, og få stoppet videre "saksgang"?

(hvis jeg f.eks. bestrider et statlig krav for TV lisens kan ikke de gå videre før man får en rettslig avgjørelse?)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har hørt at innkassoselskap ikke kan gå videre ved bestridte krav, men kan man bestride krav også førstehånd, hos de som sender deg fakturaen, og få stoppet videre "saksgang"?

(hvis jeg f.eks. bestrider et statlig krav for TV lisens kan ikke de gå videre før man får en rettslig avgjørelse?)

Den som utsteder den første fakturaen har ikke lov til å sende krav det er tvist om til inkasso - og derfor også plikt til å informere inkassoselskapet om evt tvist dersom denne oppstår etter at inkassokravet er sendt.

Med statlige krav er det derimot litt annerledes for å si det sånn, Picxx. De sender ikke til inkasso. De kommer og tar bilen din, selger denne og betaler lisensen for deg. Og ja. Det har de full rett til. Staten har ordnet det for seg selv vettu :)
 

picxx

Well-Known Member
Den som utsteder den første fakturaen har ikke lov til å sende krav det er tvist om til inkasso - og derfor også plikt til å informere inkassoselskapet om evt tvist dersom denne oppstår etter at inkassokravet er sendt.

Med statlige krav er det derimot litt annerledes for å si det sånn, Picxx. De sender ikke til inkasso. De kommer og tar bilen din, selger denne og betaler lisensen for deg. Og ja. Det har de full rett til. Staten har ordnet det for seg selv vettu :)

Ja, det var et dårlig eksempel. Alle ved sine fulle fem vet jo at de må betale staten først og fremst, ellers mister de først bilen, så båten, huset, hytta, mopeden, hunden, kona og unga (nei, forresten...de får du betale på likevel, beklager :D ). Vet du om de bruker kona i arabiske stalige bordeller for å innkreve gjelden?

Uansett, om jeg f.eks. tar en regning fra netcom (de er vel ikke statlige?), skriver bestrides på regningen og fakser det over til dem, da har ikke de lov til å gå videre med den fordringen før det foreligger en rettslig vurdering?
Takker for oppklaringen der PA, det var jeg faktisk ikke klar over :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Uansett, om jeg f.eks. tar en regning fra netcom (de er vel ikke statlige?), skriver bestrides på regningen og fakser det over til dem, da har ikke de lov til å gå videre med den fordringen før det foreligger en rettslig vurdering?

Nei, det er i strid med god inkassoskikk (og forretningsskikk forsåvidt) å drive inn krav det er tvist om. Tvister skal behandles i rettssystemet dersom partene ikke finner fram til en løsning (og en tvist betyr at en slik løsning ikke har blitt funnet).

Jeg vil likevel advare deg mot å spekulere i dette. Er kravet legitimt - de fleste krav er jo nettopp legitime - må du nok betale motpartens utgifter, rettsutgifter, osv. Blir fort dyrt, for å si det sånn :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg bestrider hver faktura som NRK (NORSK RIKSKRINGKASTING AS) sender.
Par §6.1 i denne LOV 1992-12-04 nr 127: Lov om kringkasting [kringkastingsloven]. sier jo: Norsk rikskringkasting er et aksjeselskap. Lov om aksjeselskaper gjelder for Norsk rikskringkasting AS om ikke annet følger av denne lov. Kan være jeg har oversett noe :§

Forresten så kommer på hver nye faktura tidligere beløp med. Jeg har spørt men får ikke oversikt at tidligere faktura ble kreditert - så nå har jeg flere faktura fra NRK hvor jeg blir fakturert for samme tjeneste.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg vil likevel advare deg mot å spekulere i dette. Er kravet legitimt - de fleste krav er jo nettopp legitime - må du nok betale motpartens utgifter, rettsutgifter, osv. Blir fort dyrt, for å si det sånn :)

Selvsagt skal jeg ikke spekulere i dette. Jeg betaler min skatt og avgifter med glede, for å si det slik.
Jeg tror bare det er en mengde forbrukere som overhodet ikke har peiling på dette, som burde blitt gjort oppmerksomme på akkurat dette. (uten å drille seg ned og søke på "nordiskdomenhåndtering.com").
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg bestrider hver faktura som NRK (NORSK RIKSKRINGKASTING AS) sender.
Par §6.1 i denne LOV 1992-12-04 nr 127: Lov om kringkasting [kringkastingsloven]. sier jo: Norsk rikskringkasting er et aksjeselskap. Lov om aksjeselskaper gjelder for Norsk rikskringkasting AS om ikke annet følger av denne lov. Kan være jeg har oversett noe :§

Forresten så kommer på hver nye faktura tidligere beløp med. Jeg har spørt men får ikke oversikt at tidligere faktura ble kreditert - så nå har jeg flere faktura fra NRK hvor jeg blir fakturert for samme tjeneste.

Sjekk fakturaen igjen. Det står "kringkastingsavgift", ikke sant - med et årstall bak? Avgift, mann, avgift. Du betaler ikke for en tjeneste som du påstår :)
 
Kilde

I dag gikk jeg til firma postkassen for å hente dagens post. Der lå nå inkasso kravet.

European Economy Control AB(EEC), sende meg et brev med betalingsoppfording. EEC som også finnes registrert i Brønnøysund som et utenlandsk foretak, har nå tatt over denne rollen. Bedriften har faktisk tillatelse fra Finanstilsynet, inntil videre, å drive inkasso på andres vegne, men et inkassokrav kan aldri bli mer legitimt en det originale kravet - som i dette tilfellet er grunnet i villedende markedsføring av en verdiløs tjeneste.

Ser vi da litt nærmere på det svenske European Economy Control AB så ser vi at dette er den samme Vincent K. Brudin som sitter i ledelsen. Domenet som bedriften bruker, Startsida, er dog ikke registrert i tilknytning til dette firmaet. Domenet er registrert av styreleder for NDH Sweden AB, med andre ord Nordic Domain Hosting - samme kunde som inkassobedriften skal drive inn krav for.

Det virker som det er litt uklarheter i hvem som er kunde og hvem som styrer hva.

Mottar dere et inkassokrav fra European Economy Control AB, og har tidligere lagt innsigelse til Nordic Domain Hosting, er dette et brudd på inkassoloven og vi oppfordrer at dere anmelder forholdet til Finanstilsynet.

Jeg har vært i kontakt med Finanstilsynet, inkasso avd.. Sendt over all info.

Hilsen
neitakk

Hei neitakk!

Det er flott at du sprer denne informasjonen videre! Det skulle dog vare hyggelig om du neste gang angav kilde for teksten du kopiert. Som det ser ut nå ser det ut som at du skrevet den selv... :)

Kilde (med teksten i sin helhet): Nyheter: European Economy Control AB - Trygg Handel

Mvh
Per Fredrik J. Svedlund
Adm. Direktør
Trygg Handel AS
 
Topp