Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettavisen, mengder med affiliatelenker

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg vet ikke sikkert, men mener bestemt at det er mye mer afflinker hos disse litt større nettsidene nå enn tidligere? Det virker altså som at de velger å gjøre det på denne måten istedet for / i tillegg til å ha vanlige annonser som betaler pr visning / pr mnd.

Tror dere at det er mest å hente på afflinker eller vanlige annonseavtaler for et nettsted som Nettavisen, med den trafikken de har?

Uten tvil - "vanlige" annonseavtaler!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg vet ikke sikkert, men mener bestemt at det er mye mer afflinker hos disse litt større nettsidene nå enn tidligere?

Det er det. Og grunnen er enkel; reklamemarkedet ser i dag noe annerledes ut det gjorde tidligere. Annonseprisene faller hele tiden og de riktig store annonsørene vrir i stadig større grad budsjettene over på andre kanaler. Det har sammenheng med at effekten av reklame har falt dramatisk grunnet overeksponering. Da jeg vokste opp var TV2 ennå ikke oppfunnet, og hovedvekten av reklametrykket traff oss gjennom lokalavisen. Jeg leste tall fra 2002 som sa at vi i den vestlige verden ble eksponert for rundt en million reklamebudskap i året. I dag har nok dette økt en del, slik at det samlede reklametrykket er så stort at vi som forbrukere ganske enkelt helt har sluttet å høre etter.

Konsekvensen er at reklame som virkemiddel fortsatt er effektivt - men ikke i nærheten like effektivt som tidligere. Det gjør at avisene ikke kan ta like mye for reklameplassene som de gjorde før, og vi har sett en bølge av nedskjæringer i en hel rekke aviser de siste årene.

Jeg tror ikke at avisene "bytter" til affiliatelenker fordi de er mer effektive enn mer tradisjonelt solgte annonseplasser. Jeg tror de gjør det fordi de ikke klarer å selge ut alle annonseplassene de har tilgjengelig. Overskuddsplassen må brukes til noe liksom, og da er affiliatebannere eller lenker i artikler veldig enkle erstatninger.

Dette er selvfølgelig bare noe som funker en liten stund. Vi blir nok blinde for affiliatenettsteder også dersom det blir for heftig :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er det. Og grunnen er enkel; reklamemarkedet ser i dag noe annerledes ut det gjorde tidligere. Annonseprisene faller hele tiden og de riktig store annonsørene vrir i stadig større grad budsjettene over på andre kanaler. Det har sammenheng med at effekten av reklame har falt dramatisk grunnet overeksponering. Da jeg vokste opp var TV2 ennå ikke oppfunnet, og hovedvekten av reklametrykket traff oss gjennom lokalavisen. Jeg leste tall fra 2002 som sa at vi i den vestlige verden ble eksponert for rundt en million reklamebudskap i året. I dag har nok dette økt en del, slik at det samlede reklametrykket er så stort at vi som forbrukere ganske enkelt helt har sluttet å høre etter.

Konsekvensen er at reklame som virkemiddel fortsatt er effektivt - men ikke i nærheten like effektivt som tidligere. Det gjør at avisene ikke kan ta like mye for reklameplassene som de gjorde før, og vi har sett en bølge av nedskjæringer i en hel rekke aviser de siste årene.

Jeg tror ikke at avisene "bytter" til affiliatelenker fordi de er mer effektive enn mer tradisjonelt solgte annonseplasser. Jeg tror de gjør det fordi de ikke klarer å selge ut alle annonseplassene de har tilgjengelig. Overskuddsplassen må brukes til noe liksom, og da er affiliatebannere eller lenker i artikler veldig enkle erstatninger.

Dette er selvfølgelig bare noe som funker en liten stund. Vi blir nok blinde for affiliatenettsteder også dersom det blir for heftig :)

Her var det mye udokumenterte sterke påstander!?!

[1] Store aktører vrir pengene over på nye kanaler...... Hvilke kanaler tenker du da? Web er vel fremdeles den mest økende kanalen!?!

[2] Effekten av reklame har falt? Dette er vel ikke helt sant.... God reklame har fremdeles den gode effekten. Det er bare mye mer dårlig reklame, og dermed mindre effekt.

[3] At prisene på web har blitt "korrigert" litt siden oppstarten er ikke noe merkelig. Å kalle det et fall i priser synes jeg blir å overdrive da prisene aldri hadde satt seg i dette fortsatt relativt ferske markedet.

[4] Nedskjæringene du snakker om er kommet i papiraviser - ikke web. Eksempelet er f.eks Aftenposten som i disse dager søker etter 17 digitale hoder. Så, jeg vil vel heller si at nettavisene er i en vekst.

Utfordringen til nettavisene er at de ikke tar betalt for avisene og dermed på hente inn ekstra kroner på andre måter. Å lage kommersielle artikler med aff.lenker i kan være en ekstra måte å gjør dette på.

Noen av de store avisene jobber aktivt med å se på hvordan de igjen kan ta betalt for produktet sitt, ved siden av å annonsefinansiere det. For det er vel ikke noen tvil om at skal man levere kvalitet, så koster det litt ekstra og det må man ta betalt for.
 

Travellingman

Nettgrunder
Jeg vet ikke sikkert, men mener bestemt at det er mye mer afflinker hos disse litt større nettsidene nå enn tidligere? Det virker altså som at de velger å gjøre det på denne måten istedet for / i tillegg til å ha vanlige annonser som betaler pr visning / pr mnd.

Tror dere at det er mest å hente på afflinker eller vanlige annonseavtaler for et nettsted som Nettavisen, med den trafikken de har?

Helst sikkert mer afflinker nå, men personlig gjør det ikke meg noe så lenge jeg slipper å betale for å lese innhold/nyheter på nettavisene....
 

picxx

Well-Known Member
Det er jo ikke i dag mulig aa se om det er en aff.link eller ikke ved aa sjekke en url paa en nettside. Vil nok derfor tro at alle ''artikler'' som tydelig viser at det er aff.linker i virkeligheten er solgte annonser solgt inn til en eller annen affiliatemarkedsfoerer. Ingen stoerre publikasjoner er saa dumme at de selv bruker affiliatelinker som ikke er rene linker (t.ex. kan man godt linke til cdon.com og det er fremdeles en affiliatelink).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Her var det mye udokumenterte sterke påstander!?!

Tja. Du kan jo f.eks gå inn på Kampanje og gjøre et par enkle søk så ser du at omsetningen for reklame stadig vekk går nedover. Dette har naturligvis ikke BARE sammenheng med at effekten av reklame har falt, men tendensen er ganske klar - selv om du selvfølgelig kan finne enkeltmåneder eller enkeltår der det er vekst i omsetningen.


[1] Store aktører vrir pengene over på nye kanaler...... Hvilke kanaler tenker du da? Web er vel fremdeles den mest økende kanalen!?!

Ja, men webben består da vitterlig av ganske mange ulike kanaler? Aviser, søkemotorer, sosiale medier, osv. Eller tenker du web som en enkelt kanal, kanskje?

[2] Effekten av reklame har falt? Dette er vel ikke helt sant.... God reklame har fremdeles den gode effekten. Det er bare mye mer dårlig reklame, og dermed mindre effekt.

Ja, det var jo dette med dokumentasjon da :)

Jeg sa forøvrig ikke at reklame som virkemiddel fullstendig har gått ut på dato. Jeg tror som deg at det fortsatt er slik at virkelig "god" reklame har god effekt. Poenget var at siden MENGDEN reklame har blitt så enorm - så er det naturlig at den samlede effekten av all reklame faller. Det er ganske logisk, synes du ikke?

Kan anbefale bøkene til Seth Godin dersom du er interessert i emnet.
 

hansson

Langveisfarende
At Nettavisen tyr til disse desperate greiene her tyder jo bare på at de ikke greier å hanke inn skikkelige annonsører på tradisjonelt vis. Tipper mange seriøse aktører velger bort useriøse Nettavisen til fordel for mer seriøse medier.

Og en annen ting. Hvem i alle dager er det som greier å sitte og skrive sånne ting som dette?

Dette hotellet er på Svalbard, og man skulle kanskje tro at det derfor ikke trengte å være generelt bra. Det er feil. Dette hotellet hadde vært nesten like kult om det lå et annet sted. Nå er det selvfølgelig ekstra kult med et hotell hvor avgiftene er annerledes enn på fastlandet. Så, nok om det.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Tja. Du kan jo f.eks gå inn på Kampanje og gjøre et par enkle søk så ser du at omsetningen for reklame stadig vekk går nedover. Dette har naturligvis ikke BARE sammenheng med at effekten av reklame har falt, men tendensen er ganske klar - selv om du selvfølgelig kan finne enkeltmåneder eller enkeltår der det er vekst i omsetningen.

Vi snakket om nettannonsering/affiliate her, og jeg antar du tenker på papir med dine uttalelser.
Nettannonsering faller ikke, noe du gjerne må lese om her: INMA - IAB Norway - Nettannonseringen fortsetter å øke

Ja, men webben består da vitterlig av ganske mange ulike kanaler? Aviser, søkemotorer, sosiale medier, osv. Eller tenker du web som en enkelt kanal, kanskje?

Web er da én kanal, med mange nisjer. På lik linje som avismarkedet, magasinmarkedet etc. Men, nå skal vi jo ikke snakke om definisjonen av en kanal.

[/QUOTE]
Ja, det var jo dette med dokumentasjon da :)

Jeg sa forøvrig ikke at reklame som virkemiddel fullstendig har gått ut på dato. Jeg tror som deg at det fortsatt er slik at virkelig "god" reklame har god effekt. Poenget var at siden MENGDEN reklame har blitt så enorm - så er det naturlig at den samlede effekten av all reklame faller. Det er ganske logisk, synes du ikke?

Kan anbefale bøkene til Seth Godin dersom du er interessert i emnet.[/QUOTE]

Så da er vi enige om at reklame fortsatt fungerer godt!?!
 
Topp