Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Qpsa.no - tilbakemeldinger ønskes

Deezire

Medlem
Mkander, kan du med hånden på hjertet si at dere ikke har tatt hele CSS-koden fra Twitter.com? Jeg ser faktisk enkelte kommentarer som dere har glemt å fjerne / glemt å oversette.

Det er litt som om Dagbladet.no ble misunnelige på noe VG.no hadde lagd, f.eks. live.vg.no, og stjal all backend-kode og la på ny grafikk. Det er plagiat.
 

picxx

Well-Known Member
Css er faktisk åpen kildekode.
Ville du strafferettslig forfulgt meg om jeg hadde kopiert robots.txt filen din.

Core filer er noe helt annet, da disse filene ikke er allment tilgjengelige.
 

mkander

Medlem
Mkander, kan du med hånden på hjertet si at dere ikke har tatt hele CSS-koden fra Twitter.com?

For å rydde opp i CSS-spørsmålet, så har vi utviklet CSS'en vår på følgende måte:
1) Vi tok Twitter sin CSS kode.
2) Vi la til våre egne klasser og gjorde masse endringer.
3) Vi fjernet haugevis med kode som vi ikke bruker.

hilsen Magnus
 

TorsteinO

Art Director & grunder
picxx: css er en viktig del av designet, og dermed et åndsverk, og enten du vil tro det eller ikke, naturligvis beskyttet som alt annet åndsverk. Du kan ikke bare kopiere en css-fil, bytte ut all grafikk, og dermed kalle det ditt. Imidlertid kan man slippe unna med ganske mye på spesielt html og css, siden mye MÅ være sånn og sånn for at det skal fungere (akkurat som f.ex. html, og mye mer "generelle ting" innenfor layout f.ex.), men å direkte kopiere i så stor grad som qpsa-gutta har gjort kan det hende vil være over grensen hvis det blir prøvd i en rettsak, spesielt siden det er for en helt identisk tjeneste som den det er kopiert fra.
 

vidarlo

Apache-junkie
Css er faktisk åpen kildekode.
Ville du strafferettslig forfulgt meg om jeg hadde kopiert robots.txt filen din.

Core filer er noe helt annet, da disse filene ikke er allment tilgjengelige.

At du har tilgang til kildekoden vil ikkje sei at det er fri programvare.

Du har tilgang til kildekoden på vBB om du har kjøpt produktet, men du har ikkje adgang til å kopiere det slik du vil. Samme gjelder t.d ei bok. Du kan sitere, men ikkje plagiere.

Og fyi - når det ikkje er spesifisert nokon lisens på eit verk, gjeld åndsverkslova. Det vil sei at du ikkje kan reprodusere åndsverket utan å få lov av opphavsmannen.

Som atomet er inne på kan ein greit sleppe unna med mykje innen CSS og HTML - fordi det er ein måte å gjere ting på. Men når kommentarer blir tatt med er det så hinsides åpenbart at det er reinspikka plagiat at det blir ikkje morsomt en gang.

Eg greier heller ikkje å forstå den iveren din etter å forsvare qspa for ein kvar pris. Har du kjøpt aksjer i det eller noko i den stilen?

Eg har ingen problem med å unne andre å få til noko - men då får dei jaggu faen holde seg til spelereglane. Når folk går så bredt ut i media som dei hjar gjort her så får dei jaggu faen vere godt forberedt på at rimelig mange vil komme med lys og lykt og sjekke det dei tilbyr. Det har dei tydlegvis ikkje vore forberedt på, for dei har blitt tatt med buksa nede gang på gang.

Siste ryktet eg har høyrt var at admin der fikk skifta passord for seg iløpet av natta... det tyder på at dei har ein del arbeid igjen, før dei burde release. Greit nok at dei ivra etter å komme i gang, men enkelte ting bør fiksast før release....

Eg synst etterkvart at dei har gjort så evig mange bommerter at eg begynner å lure på om dei er spesielt velegna til å drive ei slik nettside. Eg har iallefall ikkje meir tiltru til dei.
 

Daniel

q(O_o)p
Jeg kan skrive den for deg jeg.

1. Pick a fight (Utfordre noen store aktører)
2. Ha en side som ikke er spikra sammen på 1 dag
3. Skriv en velformulert pressemelding med kontaktinfo nederst
4. Legg ved bilder av deg eller logoen din
5. Send dette til redaksjoner rundt omkring i Norge, fordel om du sender det til en person du vet har skrevet om et liknende tema tidligere.

Msites, pixx: Hvorfor gidde å forsvare de engang? Fatt at vi synes det er gøy med nye prosjekter, men ikke når det er totale ripoffs.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nå skal det også sies at jeg ikke har titta så voldsomt nøye i css'en selv, men bare å titte på selve sidene deres avslører jo at det er veldig mye likt, og en kjapp titt i stilarket avslørte ihvertfall flere helt identiske deler. Det store spørsmålet i en eventuell rettssak vil bli om de har forandret nok til at det kan kalles et eget åndsverk, eller om de er over en (hittil) udefinert grense. I slike saker pleier det vel å innkalles sakkyndige, siden dommerne selv gjerne ikke har den nødvendige kunnskapen, og folk som kan kalles sakkyndige innen design og den slags pleier absolutt ikke å like plagiering i noen som helst grad, så jeg har en sterk mistanke om hvordan en slik sak vil ende hvis det er så mye identisk css som ting tyder på.

Kan også legge til et punkt 6 i lista til Daniel, og et lite tillegg til punkt 3:

3+: Skriver du pressemeldingen slik at den raskt kan endres til en artikkel, er mye gjort.

6: Velg timingen med omhu - er det agurktid og redaksjonene begynner å fylles med sommervikarer og er lett underbemannet er sjansene for å komme inn som fyllstoff mye bedre.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Eg har iallefall ikkje meir tiltru til dei.

Ifølge din første post er vel din karakteristikk av siden spamming, så forventer ikke at du skal skifte standpunkt.
Men, må likevel stille meg spørrende til noen som fikk en "spammer" utestengt fra kudos, mens man selv linker til twingly spammer på egen blogg...

Vel, nok sagt. Css er selvsagt beskyttet av åndsverksloven, men inngår det i copyright til en hvilken som helst side (twitter er ikke norsk vettu).

Uanset synes jeg dere har kommet med en god del gode argumenter som kanskje burde bli besvart av sidens eier(e). Og nei, jeg har ikke noe som helst å gjøre med denne norske twitter klonen, annet enn at jeg liker å trekke opp evt. spørsmål til diskusjon, og min hensikt er vel oppnådd i denne tråden.
 

picxx

Well-Known Member
Msites, pixx: Hvorfor gidde å forsvare de engang?

Det å oppfordre til diskusjon er ikke ensbetydende med at man forsvarer noen, og ensrettet negativ kritikk oppfordrer i veldig liten grad til diskusjon. Om jeg ikke husker feil hadde vel du samme opplevelse i ole irgens tråden ;)
 

vidarlo

Apache-junkie
Ifølge din første post er vel din karakteristikk av siden spamming, så forventer ikke at du skal skifte standpunkt.
Men, må likevel stille meg spørrende til noen som fikk en "spammer" utestengt fra kudos, mens man selv linker til twingly spammer på egen blogg...
Kvifor i alle dager ser du deg nødt til å begynne å argumentere på person, og ikkje sak, picxx? Eg greier ikkje heilt å innsjå relevansen av det argumentet ditt, for denne debatten.
Vel, nok sagt. Css er selvsagt beskyttet av åndsverksloven, men inngår det i copyright til en hvilken som helst side (twitter er ikke norsk vettu).
Hææ? Kva meiner du med det?

Det har ikkje noko å sei kva land twitter er i frå - gjennom WIPO-avtaler og Bern-konvensjonen har alle vestlege land omlag samme opphavsrettslege vern. Med omtrent så meiner eg at det er forskjeller i tidsperioder o.l, men ikkje i prinsippa.
Uanset synes jeg dere har kommet med en god del gode argumenter som kanskje burde bli besvart av sidens eier(e). Og nei, jeg har ikke noe som helst å gjøre med denne norske twitter klonen, annet enn at jeg liker å trekke opp evt. spørsmål til diskusjon, og min hensikt er vel oppnådd i denne tråden.
Du har IMHO oppført deg svært lite seriøst i denne tråden, kan vel m.a. bare minne om den stenginga du hadde i går. Det er IMHO ikkje en admin på et forum verdig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Du har IMHO oppført deg svært lite seriøst i denne tråden, kan vel m.a. bare minne om den stenginga du hadde i går. Det er IMHO ikkje en admin på et forum verdig.

Da vil jeg minne på at administratorer og moderators personlige meninger ikke har noen verdens ting med deres status på forumet å gjøre.
 

picxx

Well-Known Member
Kvifor i alle dager ser du deg nødt til å begynne å argumentere på person, og ikkje sak, picxx? Eg greier ikkje heilt å innsjå relevansen av det argumentet ditt, for denne debatten.

Jeg argumenterer på sak, og i denne saken dro jeg inn din troverdighet via dine tidligere handlinger som nettgrunder/webmaster av en nettside og hvordan du selv fremstår som dobbelmoralist.

edit: selvsagt er webmastere dobbelmoralister, men IKKE på bekostning av andre i samme yrke!
 

vidarlo

Apache-junkie
Jeg argumenterer på sak, og i denne saken dro jeg inn din troverdighet via dine tidligere handlinger som nettgrunder/webmaster av en nettside og hvordan du selv fremstår som dobbelmoralist.

edit: selvsagt er webmastere dobbelmoralister, men IKKE på bekostning av andre i samme yrke!

Åherregud. Nei, det er ikkje spesielt relevant kven eg linker til og ikkje frå bloggen min, all den tid det er ein personleg blog med mine meininger, som eg ikkje forsøker å markedsføre gjennom vg. Forøvrig lenker eg til folk eg kommuniserer med, og som skriv artige ting. Om dei er spammere ser eg ikkje på som mitt problem?

For det andre så omtaler ikkje eg meg som verken nettgrunder eller webmaster, og har heller ikkje noko ynskje om å gjere det. Eg uttaler meg som en person som er glad i programmering og tildels også systemadministrasjon, og levande opptatt av opphavsrett si stilling i samfunnet. At du da velger å dra inn kva eg har gjort og ikkje, når det er totalt uviktig i denne diskusjonen for så vere.

Eg har påpeikt fleire problem med qspa, og du vel altså like fullt å hake deg opp i siste setninga i eit innlegg på 10-15 linjer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, nok sagt. Css er selvsagt beskyttet av åndsverksloven, men inngår det i copyright til en hvilken som helst side (twitter er ikke norsk vettu).

Twitter er vel fra usa hvis jeg ikke tar helt feil, og siden både norge og usa (som også det aller meste av resten av verden) har signert bernkonvensjonen (edit: og wipo selvsagt) spiller det ingen rolle om de er basert i hvert sitt land, twitter kan helt fint anmelde qpsa for brudd på åndsverksloven. Og NEI, det trenger ikke å stå noe om copyright på materiale fra/i usa heller for at det skal være beskyttet, det er lenge siden det ble endret, nå har også usa relativt lik lovgiving på dette punktet som resten av verden (med unntak som f.ex. kina og russland, hvis jeg ikke tar helt feil, så hvis du vil unngå søksmål pga brudd på åndsverksloven bør du basere både firmaet ditt og tjenesten din der).

Ang. den "twingly-spammeren" som det linkes til fra vidars blogg, så er det vel et par mnd siden sist det ble skrevet en "twingly-sak" der...
 
Sist redigert:
Topp