Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Om å tjene til livets opphold ved hjelp av en blogg

Tonny Kluften

Administrator
Du kan bruke hostgator.com. Det er trygt og ikke noe tull, jeg har selv to kontoer der. (bruk affiliate linken min hvis du signer opp a):D

I norge kan du bruke noyos.no.(det er utenlandsk server, men norsk firma og support), kjempebillig, og alltid rask support.

ikke bruk one.com og de tullefirmaene der.

Skal du bruke utenlandske hoster og .no domene kan du ikke sette opp navneserver på vanlig måte, du må peke mot IP adresse, men det gjør ikke noe. Dette er nesten alltid slik fordi norid ikke har registrert de utenlandske navneserverne, det koster noen hundrelapper å gjøre det hvis du absolutt må.
1-klikks er bare tull. Det betyr vanskeligheter når du skal begynne å konfigurere etter egne ønsker når du blir mer avansert.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Har det derre grønne atomet ditt mutert nå? :D
 

Sindre

Medlem
Takk for tipset! Hvis det skulle bli hostgator, skal jeg huske på å bruke linken din. Hvis jeg finner den :p Må bare bestemme meg litt først. Hvorfor er one.com et tullefirma? Skal også sjekke ut noyos.no!
 

picxx

Well-Known Member
Personlig har jeg aldri brukt hostgator, men har hørt mange positive tilbakemeldinger fra de som bruker dem.
1-click installs er jo ikke tull da..man sparer 10-15 minutter på hver blog man setter opp, men om du skal sette opp kun en er det like greitt å ta det hele fra starten av slik at du vet hvordan det skal gjøres.
Personlig har jeg 3 kontoer hos dreamhost, som også er en billighost, men en kan være uheldig å havne på samme server som et par som driver noe fælt med adult, og da blir det fort trægt.
Ellers har jeg gode erfaringer med exmasters, som også er billig.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er helt klart mulig å overleve av å skrive på norsk! Det er jo i bunn og grunn det som er det store spørsmålet ditt!

Videre er det helt klart at du har tatt et steg i riktig retning ved å bli med på forumet her hvor det yngler av andre som også lever av og for web. Det du imidlertid skal ta i betraktning når du velger å bruke et forum som dette som kilde til læring, er at det er mange meninger og mange forskjellige bakgrunner på ressursene her. Så, du må filtrere med omhu det som passer deg og ditt best.

Det neste er at du MÅ ha 100% back-up fra din kjæreste på rammene for ditt arbeide med dette prosjektet - ellers vil det 99% sikkert mislykkes enten med prosjektet eller kjærligheten. DETTE ER VIKTIG!!!!

INNHOLD
Skap innhold - det er dette som er "produktet" som du selger til leseren!!
Ta deg ikke vann over hodet i iveren etter å komme i gang, publiser jevnt med artikler. Det er viktig å skape vaner for leseren. Heller en artikkel annenhver dag enn en på mandag og 4 på fredag!

INNTEKTER
Adsense, Tradedoubler ,Advertising etc er greit nok! Men, se på det som "bonus" hvis du virkelig raskt i gang med å tjene penger. For da skal du ut og selge deg inn til annonsører.
Annonsører er IKKE interessert i ditt innhold på artikkelnivå! De er interessert i den "røde tråd" og LESEREN. Det er leseren du selger til annonsøren.
Besøkstall trenger ikke være viktig!!! For en som selger produkter er han ikke ute etter at 1 mill lesere skal se annonsen hans. Annonsøren er ute etter ACTION - dvs salg, registrering e.l.
Vær ærlig med annonsøren - aldri lov han at han vil tjene den inn!! Men, få han gjerne til å fortelle deg hvor lite som skal til for at han dekker inn kostnaden på annonsen. Du kan aldri selge til din annonsørs kunder - det må han gjøre selv!! Så alt avhenger av han sin nettside, produkter, kundeservice etc.

SOSIALISERING/NETTVERK
Her er det mange "kjøkkenbenk" gründere feiler! Man bryter med sin tidligere arbeidsplass, mindre tid til venner, mindre tid til fritidsinteresser. Og, man er veldig alene når man sitter på et hjemmekontor.
Hvis du er 100% oppsatt på å ikke ha en deltidsjobb - så bør du vurdere å sitte i et kontorfellesskap enten fast eller 1-2 dager i uken.
Oppretthold kontakt med venner og bekjent, de er gode å ha når tiden kommer tilbake eller ting eventuelt skulle gå den gale veien. Det kan faktisk skje selv om man ikke tror på det når man starter opp.

SPAR TID OG PENGER
Skaff deg hjelp i tide til de tingene du ikke kan gjøre selv. Betal det det koster og bruk tiden din til det du er god på!
Du blir aldri fornøyd med din egen nettside! Bestem deg for når du skal oppdatere siden din slik at du ikke blir sittende og "flikke" på den dag etter dag!

Det var mine små tips for dagen! Ønsker deg lykke til med nettvirksomheten!
 

Tonny Kluften

Administrator
Takk for tipset! Hvis det skulle bli hostgator, skal jeg huske på å bruke linken din. Hvis jeg finner den :p Må bare bestemme meg litt først. Hvorfor er one.com et tullefirma? Skal også sjekke ut noyos.no!

Spør meg om linken hvis du skal ha den :) Men egentlig er det ikke noe å lure på. Jeg vet at hostgator er perfekt for deg. (blås i aff. linken om du vil det er ikke derfor jeg sier det). Skaff deg en host med cPanel+fantastico først som sist, da kan du bli så avansert du bare vil og ha masse muligheter til konfigurasjoner, mysql med på kjøpet osv. osv.
Du har også 3-click install av wordpress + masse gratis software som forumer, nettbutikker, CMS osv osv.

one.com er for ikke-webmastere som aldri behøver å konfigurere noen ting.

picxx, det skjer ukontrollerte ting med avataren min det er sikkert, hvordan vil det ende??!! kanskje best å evakuere forumet først som sist.
 
Sist redigert:

Sindre

Medlem
Fantastisk, nydelig svar! Mange gode råd her! Dere er sykt hjelpsomme på dette forumet, det skal dere ha alle sammen.

Det er helt klart mulig å overleve av å skrive på norsk! Det er jo i bunn og grunn det som er det store spørsmålet ditt!
Har du noen eksempler å vise til, eller en begrunnelse på hvorfor du mener dette?

Det neste er at du MÅ ha 100% back-up fra din kjæreste på rammene for ditt arbeide med dette prosjektet - ellers vil det 99% sikkert mislykkes enten med prosjektet eller kjærligheten. DETTE ER VIKTIG!!!!

Haha - det skal jeg sitere deg på ;) Hun støtter meg delvis, men hun er jo ikke overbegeistret... Men det er sant som du sier, viktig med litt støtte.

Ellers, takk for de gode rådene!
 

Tonny Kluften

Administrator
... Bestem deg for når du skal oppdatere siden din slik at du ikke blir sittende og "flikke" på den dag etter dag! ...

Dette er et godt tips. Skriv opp i boka når du skal oppdatere, f.eks. klokka 1400 mandag, onsdag og fredag. Ja, skriv det fysisk opp, det kan gjøre underverker. Det er utrolig hvor mye lettere det er å gjøre ting som står skrevet, for da er det liksom bestemt :)
 

Sindre

Medlem
Spør meg om linken hvis du skal ha den :) Men egentlig er det ikke noe å lure på. Jeg vet at hostgator er perfekt for deg. (blås i aff. linken om du vil det er ikke derfor jeg sier det). Skaff deg en host med cPanel+fantastico først som sist, da kan du bli så avansert du bare vil og ha masse muligheter til konfigurasjoner, mysql med på kjøpet osv. osv.
Du har også 3-click install av wordpress + masse gratis software som forumer, nettbutikker, CMS osv osv.

Høres bra ut dette altså! Det er absolutt notert. Jeg har også notert dreamhost som et eventuelt alternativ... er ellers åpen for andre norske eller utenlandske forslag.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Skulle bare si at du ikke må gå for 1-click installasjon, Sindre. Jeg ordner installasjonen for deg. Men husk dette når du bestiller server-plass:

1. Må være Linux! WP er php. Det vil si at du ikke kan bruke Microsoft-servere. Så, sørg fr at du får linux!
2. Database! Dritviktig!!!!! Spør hvor mye plass i databasen du får!!!!!!! Drit i lagringsplass forøvrig. Det er databasen som teller. WP lagrer alle artikler i databasen, så her må du ha bra kapasitet! Minst 200 MB!!! 200 MB holder til ca 1000-1500 artikler alt etter som. Og du skal jo skrive mye ikke sant?
Databasen skal forøvrig være MySQL.
3. Velg en norsk leverandør! Mye lettere å ringe til hosten din og klage og spørre enn å skrive mail. Men, har forsåvidt ikke noen å anbefale deg da alle jeg har prøvd har skuffet meg. Det vil si: Surftown, One.com, Webhuset pg ServeTheWorld. Har dedikert server hos servetheworld nå, og det virker visst bra, og har kjøpt det kun fordi andre har sagt at de er MYE bedre på dedikerte servere enn de er på shared hosting. Servicen inntil nå har vært brukbar, men nå er jo jeg også ganske masete og ringer hele tiden siden jeg kan null og niks om serverdrift. Det kommer du også til å gjøre, så velg en du kan ringe til! Norsk!
 

picxx

Well-Known Member
Dette er et godt tips. Skriv opp i boka når du skal oppdatere, f.eks. klokka 1400 mandag, onsdag og fredag. Ja, skriv det fysisk opp, det kan gjøre underverker. Det er utrolig hvor mye lettere det er å gjøre ting som står skrevet, for da er det liksom bestemt :)

Har for ikke så lenge siden begynt å brukt googles kalender jeg, og det er utrulig hvor mye mere man får gjort om man har en arbeidsdag skrevet ned.
Siste 1/2 timen går med til å skrive ned neste dags timeplan. (Det man ikke får tid til i dag, går først på timeplanen i morgen....d.v.s. om noe ikke blir gjort er det opp 2 timer tidligere :D )
 

Tonny Kluften

Administrator
Høres bra ut dette altså! Det er absolutt notert. Jeg har også notert dreamhost som et eventuelt alternativ... er ellers åpen for andre norske eller utenlandske forslag.

Jeg har også en dreamhostkonto og anbefaler ikke den, i motsetning til picxx så liker jeg ikke kontrollpanelet i det hele tatt. Noen liker mora og andre liker dattera (eller sønnen, alt ettersom).
Peterandrej, jeg syns ikke at man behøver en norsk host, det er grenser for hvor mye support man trenger for å skrive på en blogg. Tusenvis av lekfolk gjør det hver dag.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Det er plenty med publikasjoner på norsk! Om man kaller det en blogg, magasin eller avis spiller i bunn og grunn liten rolle i dag!
Det som er viktig er at man fanger en gruppe lesere som man kan selge til annonsørene.

Har du kompetanse på mat, så kunne du like gjerne laget en blogg om mat så lenge det du skrev var av kvalitet og fanget leserens interesse. Jeg er sikker på at en slik side fort kunne konkurrert med f.eks Art of Taste Forsiden !!! Og, jeg kunne sikkert nevnt mange andre nisjesider som like gjerne kunne vært "blogger".
Grensene for hva som er magasiner/aviser og blogger er blitt så flytende at det omtrent kun er det grafiske snittet som skiller dem - enn så lenge! Ta f.eks Agurkposten.no som Peterandrej ved flere anledninger har kalt en blogg!?! Er dette en blogg? Jeg ser mer på det som et magasin!
 

Sindre

Medlem
Takk for at du sa ifra om dette, peterandrej! Linux ja.. *huske huske*

Sant som brukernavn og picxx sier også, det lønner seg å skrive ned tingene! Dette er noe jeg begynte med for en tid siden, og kommer til å fortsette med fremover.

Msites ltd: Ja, er vel nettopp det som var poenget med ag-posten, å få en wordpress-blogg til å se ut som en avis. Og han har lykkes så til de grader med det!
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Peterandrej, jeg syns ikke at man behøver en norsk host, det er grenser for hvor mye support man trenger for å skrive på en blogg. Tusenvis av lekfolk gjør det hver dag.

Jo. Men de tusenvis prøver ikke å lage en arbeidsplass av bloggen sin. De har ikke i nærheten av de behov som Sindre her gir uttrykk for at han skal forsøke å få til med sin magasinblogg (?). Sindre skal jo ha en blogg med flere hundre tusen besøkende i måneden, og da må man jo ha brukbar hosting. Jeg verdsetter egentlig support så høyt at jeg gladelig betaler extra for å kunne ringe til en norsk supporttelefon og faktisk klage og spørre og sånn. Sikkert dumt av meg, og jeg hadde sikkert spart cash på å ha host fra utlandet - men jeg verdsetter altså denne delen så høyt at for meg er det kun norske som gjelder.

Siden Sindre er ny i gamet så ville jeg gått for en løsning der han faktisk kunne ringe og spørre og grave og sånn, og ikke en utenlandsk leverandør som han bare måttet chattet med eller sendt mail til.
 
Topp