Terje E.

Internettbruken forandrer seg raskt og dramatisk

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden
Norge er ikke verdensledende når det gjelder tilgjengelighet og internetthastigheter

Internett har på mange måter blitt en del av den helt livsviktige infrastrukturen i samfunnet, og i dag er en god og stabil internettforbindelse mer kritisk enn tilgang til telefon, TV-signaler eller annen elektronisk kommunikasjon. I takt med at netthandel også tar en alt større andel av markedet, så flettes også Internett sammen med den fysiske infrastrukturen i samfunnet og trender som dagligvarekjøp på nett påvirker alt fra hvor mange parkeringsplasser som må bygges i sentrum til behovet for ladestasjoner eller antall filer på veiene.

Nordmenn i forkant og samtidig på etterskudd?

De aller fleste nordmenn har selvfølgelig tilgang til internettforbindelser som er mer enn gode nok, men samtidig er Norge definitivt ikke verdensledende når det gjelder verken tilgjengelighet eller internetthastigheter. Når man ser på andelen nordmenn som bruker nett, så er bildet mer positivt. Det er bare Kuwait og Danmark som har en større andel av befolkningen som bruker Internett, hvis man ser bort i fra lilleputtstater som Liechtenstein, Falklandsøyene eller Andorra. Stadig flere no-domener er et annet tegn på at nordmenn definitivt ikke er sinker når det gjelder å bruke Internett.

I forhold til gjennomsnittlig internetthastighet befinner Norge seg vanligvis rett utenfor topp ti, noe som selvfølgelig ikke er dårlig. Samtidig er faktisk både Danmark og Sverige ofte over Norge på slike kåringer, og land i Asia er oftest på topp. Samtidig er bruk av Internett sannsynligvis et viktigere måltall enn gjennomsnittshastighet. Det finnes også andre innfallsvinkler til hva som er moderne bruk av Internett, og overgangen til mobile flater er et godt eksempel. Det er faktisk mulig å argumentere for at land som vi tradisjonelt ser på som mindre teknisk avanserte har et forsprang på dette området. Ved å helt enkelt hoppe over mellomløsninger som bankkort eller større skjermer, beveger  utviklingsland seg ofte direkte til mobilbetalinger, ansiktsgjenkjenning og mer avanserte teknologier.

Alt skjer på mobilen

Overgangen fra store faste skjermer til mindre mobile enheter har uten tvil vært en av de aller viktigste utviklingstrekkene i årene som har vært. I smarttelefonenes spede begynnelse var det vanskelig å i det hele tatt besøke nettsider via mobilen, men utviklingen har vært lynrask. Samtidig har store selskaper som Google hatt et ekstremt søkelys på mobil. For eksempel er selskaper belønnet for å ha mobilvennlige nettsider. I dag er det så selvfølgelig at en nettside må være tilgjengelig på mobil, at Google heller bruker pisk enn gulrot – nettsider som ikke vises riktig på mobil kan synke betraktelig i søkeresultatene.

Denne utviklingen har også lagt til rette for helt nye bransjer, bedrifter og markeder. Det var helt sikkert ingen som tenkte på det å utvikle apper til telefoner som en karriere for bare et tiår eller to siden. Programmering som fag har selvfølgelig en lang historie, men overgangen fra de større datamaskinene har vært et klassisk eksempel på slik utvikling.

Et annet resultat er at hele bransjer har flyttet over til Internett. Det gjelder for eksempel en større del av varehandelen, der rene nettbutikker har etablert seg som sterke konkurrenter til de fysiske butikkene. Innenfor pengespill er det nesten utrolig å tenke på at det ikke er mange år siden man krysset i en tippekupong manuelt med penn, spilte på fysiske spilleautomater i dagligvarebutikken eller bare kunne spille poker med venner og bekjente. I dag har nesten hele dette markedet flyttet over til Internett, og da særlig mobil. Når man besøker nettsteder som Betsafe Poker får man tilgang til en hel verden av spill, på en måte som aldri var mulig i den fysiske verden.

Strømming – musikk, så video, hva blir det neste?

Raskere nettforbindelser har også forandret nettbruken dramatisk på kort tid. Med ubegrensede datapakker og rask nedlastning er det ikke nødvendig å planlegge, laste ned komprimerte filer eller være forsiktig med databruken. Ja, det stemmer at nordmenn fortsatt ikke bruker så mye data per måned sammenlignet med mange andre land, men det er sannsynligvis få kunder som føler seg veldig begrenset av den inkluderte dataen i abonnementet.

Musikkmarkedet har vært helt dominert av strømming i flere år, med store aktører som Spotify, Tidal og Apple Music som pådrivere. Denne utviklingen har påvirket alle i musikkbransjen, fra enkeltartister til de store plateselskapene. I dag er det nesten sjarmerende å se tilbake på en tid der den største utfordringen for musikkbransjen var kopiering av kassetter. I en periode var selvfølgelig også piratkopiering av musikk via Internett en reel utfordring, men med rimelige eller kostnadsfrie strømmetjenester er denne aktiviteten kraftig redusert. For den vanlige mannen i gata er det helt enkelt mye enklere å betale noen kroner om dagen for strømmetjenester, sammenlignet med å jakte etter piratkopiert materiale på nett.

De tre store

Utviklingen har vært tilsvarende dramatisk når det gjelder strømming av video, og i dag står video fra tjenester som Netflix, HBO og Viaplay for en svært stor del av den totale datamengden på nett. Høyere oppløsning og flere kunder bidrar til denne utviklingen, og å legge til rette for mer strømming er uten tvil en av de største logistiske utfordringene på internett. Samtidig er også det tradisjonelle TV-markedet i rask nedgang, med en rekke strømmetjenester bare et tastetrykk unna så gir det ikke mening å slavisk følge en gruppe TV-programmer som noen andre har valgt ut.

Strømming av dataspill er et område som har sett rask vekst i det siste og det er flere av de virkelig store tech-selskapene som er inne i bildet. Google har lansert sin Stadia-tjeneste, og både Microsoft og Sony er på banen i forhold til både lokal strømming fra konsoller og spill som kjøres på sentrale servere. Denne utviklingen peker kanskje også mot en fremtid der internett i alt større grad handler om strømming, og forbrukernes lokale dingser i stor grad bare er mottakere av forskjellige opplevelser, videoer, spill, lyd og tekst. Kombinert med alt mer avansert artifisiell intelligens og smarte personlige assistenter, så vil måten vi bruker internett helt garantert fortsette å utvikle seg i årene som kommer, samtidig som det er vanskelig å spå fremtiden. Det eneste som er helt sikkert, det er at forandringene vil fortsette å være dramatiske og raske.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *