Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Qpsa.no - tilbakemeldinger ønskes

mkander

Medlem
Hei

Vi har nå tatt til oss kritikken som har kommet og har engasjert en fantastisk designer til å lage et særegent og flott design til oss helt fra bunnen.

hilsen Magnus
 

enoj

Medlem
Enig i at kopieringen er latterlig. Og nei, dette er ikke MISUNNELSE! Å kopiere eller videreutvikle et konsept er helt greit, og det er denne kopieringen alle snakker om at man må tåle. Direkte kopiering av hele CSS filen for deretter å tilpasse den litt er mildt sagt helt på trynet!

Enhver webutvikler som har i det minste BITTELITT respekt for seg selv, skriver sin HTML og CSS selv, eller lar et program ala Dreamweaver generere det for dem.

Eieren har jo selv innrømmet her på forumet at de kopierte CSS, for deretter å gjøre endringer og fjerne det overflødige. Da har de jo allerede innrømt at de har driti på draget deluxe!

Når det gjelder lovligheten så kommer de nok neppe til å bli tatt for det uansett. Og det er ikke så viktig heller. Twitter gir nok faen, da de fleste større slike sider blir kopiert på daglig basis.
 

mkander

Medlem
Enoj: Som du nevner skjer dette på daglig basis. Grunnen til at dette ble så stor sak er vel oppmerksomheten vi har fått. Den hadde vi ikke beregnet i så stor grad, men trodde vi skulle få inn noen brukere i starten og videreutvikle derfra.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Picasso sa en gang: Good artists copy, great artists steal.

Passer vel ganske greit inn her ? :p
 

picxx

Well-Known Member
Ang. den "twingly-spammeren" som det linkes til fra vidars blogg, så er det vel et par mnd siden sist det ble skrevet en "twingly-sak" der...

Det forandrer ikke det faktum at vidar fikk en mann utestengt fra kudos grunnet spamming, mens han selv linker til en side som benyttet seg av heavy spamming.
Men, som sagt, dobbelmoralister er vi nok alle....det å være så til de grader dobbelmoralist at man angriper andre innen samme yrke er derimot noe jeg ikke ville ha gjort.
 

picxx

Well-Known Member
Enhver webutvikler som har i det minste BITTELITT respekt for seg selv, skriver sin HTML og CSS selv, eller lar et program ala Dreamweaver generere det for dem.

Personlig har jeg null greie på css , og bruker samme css fil som flere hundre andre der ute på den verdensvante web'en. Vil jeg få mindre besøkende til siden min grunnet dette. Vil det være vanskeligere å markedsføre siden min grunnet dette. Vil jeg få mindre i inntekt grunnet dette. Vil jeg gå konkurs fordi jeg bruker samme stilark som flere hundre andre sider der ute.

Mitt svar: Nei!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så tilbake til topic:

Mailene som sendes ut har problemer med ÆØÅ.

Hvor er det blitt av tidslinja? Akkurat nå kan jeg jo ikke se annet enn det jeg skriver selv på siden og det er egentlig lite morsomt. Er ikke så veldig lurt å fjerne den nå som dere er i søkelyset tror jeg.

Har dere planer om å integrere qpsa.no mot andre tjenester? Hvis ikke vil det jo være lite vits å bruke den om den rett og slett bare er en ren chatteside.
 

mkander

Medlem
Så tilbake til topic:

Mailene som sendes ut har problemer med ÆØÅ.

Hvor er det blitt av tidslinja? Akkurat nå kan jeg jo ikke se annet enn det jeg skriver selv på siden og det er egentlig lite morsomt. Er ikke så veldig lurt å fjerne den nå som dere er i søkelyset tror jeg.

Har dere planer om å integrere qpsa.no mot andre tjenester? Hvis ikke vil det jo være lite vits å bruke den om den rett og slett bare er en ren chatteside.

Driver og ser på det mail problemet.

Den offentlige tidslinja er flyttet til "Hjem -> Alle". Følte det ble mer logisk å ha den der. Hva mente du med "å fjerne den nå som dere er i søkelyset"?

Qpsa.no er nå integrert mot facebook sånn at oppdateringene dine blir satt der også som status. Videre holder vi på med forskjellige widgets til blogger, hjemmesider osv. API er også underveis.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Om twitter ville ha brydd seg om det eller ikke kommer nok an på et par ting:
1: Hvor store qpsa blir
2: Hvor mye som er kopiert
3: Om de blir obs på det

...og hvis man skal bli stor på å stjele andres ideer, så er det en ting som er veldig viktig, nemlig å ikke bli tatt.

Om det å gå konk pga å bruke samme css som andre... vel, det kommer an på et par ting:
1: Om du hadde lov til å kopiere det eller ikke
2: Hvis "nei" på 1), om du blir saksøkt, og hvor mye du i såfall ender opp med å måtte betale.

Ang. det med tidslinja - siden jeg ikke har registrert meg (og nok ikke gidder å gjøre det heller med mindre det skulle bli stort nok til å kunne brukes i reklameøyemed) vet jeg ikke helt hva det er snakk om, men jeg regner med at kenneth rett og slett syns tjenesten ble dårligere når den ble flytta (ble mindre synlig?), og at det dermed er en tabbe å gjøre den slags endringer nå som dere virkelig har jernet varmt.

Forøvrig, lykke til, men skal det bli en virkelig suksess tror jeg dere virkelig må gjøre det til MYE mer enn det det er pr i dag. Folk må få noe som de ikke har overalt ellers for å gidde å flytte seg, rett og slett et USP.
 

vidarlo

Apache-junkie
Personlig har jeg null greie på css , og bruker samme css fil som flere hundre andre der ute på den verdensvante web'en. Vil jeg få mindre besøkende til siden min grunnet dette. Vil det være vanskeligere å markedsføre siden min grunnet dette. Vil jeg få mindre i inntekt grunnet dette. Vil jeg gå konkurs fordi jeg bruker samme stilark som flere hundre andre sider der ute.

Mitt svar: Nei!

Det er heilt ok å bruke samme på fleire sider, så lenge du har lovlig rett til det. Det har ikkje mkander her, med mindre han har fått løyve fra twitter.

At du ikkje greier å sjå forskjell på å kopiere egne ting, som du kan gjere slik du vil med, og å kopiere andre sine verk, får jaggu stå for di regning.

Forøvrig er eg forundra over at du som admin konsekvent vil dra inn meg som person i denne debatten. La meg gjette - var det du som forsvant ut fra kudos?

Mitt poeng er at alle skal spille på samme bane, etter dei lover og regler som gjelder. I tilfellet med kudos var det at spamming ikkje var tillatt. I dette tilfellet er det at kopiering av andre sine åndsverk er fy-fy - spesielt uten kreditering.

Seriøst picxx - ta deg sammen, og hold deg for god til barnslege personangrep.
 

mkander

Medlem
Vil presisere at vi ikke bruker en carbon-copy av noe av Twitters materiale, vi brukte bare den cssen som utgangspunkt i en lengre prosess.
 

picxx

Well-Known Member
Forøvrig er eg forundra over at du som admin konsekvent vil dra inn meg som person i denne debatten. La meg gjette - var det du som forsvant ut fra kudos?

Nei, det var ikke jeg som forsvant fra kudos, og om det hadde vært meg kunne det brydd meg mindre, men den du angrep hadde en konto, og hadde også kommet opp på kudostoppen grunnet stemmer fra brukerne.

Jeg bruker ikke mitt verv som admin for å dra deg inn, om jeg ville gjort det kunne jeg slettet enhver post du skriver her inne. Det jeg reagerer på er din dobbelmoralisme mot andre webmastere som jobber med det samme som deg selv. Hva med å bruke den samme tiden på å finne, og henge ut, surfere på internett som bryter åndsverskloven daglig. DA hadde du gjort en god gjerning da.

p.s. Selvsagt bør mkander og qpsa svare for seg om de har gjort noe ulovlig, og også ta følgende om de blir dømt for dette!
 

bxc

Medlem
Dere sier at Twitter er treg. Hva har dere gjort for å forhindre at deres tjeneste blir like treg? Hvordan skalerer qpsa?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vil presisere at vi ikke bruker en carbon-copy av noe av Twitters materiale, vi brukte bare den cssen som utgangspunkt i en lengre prosess.

Unnskyld meg, men er det ikke på tide å slutte å prøve å ro seg unna nå? Jeg var på nippet til å bli bedre stemt ovenfor dere etter at dere sa at dere hadde skjerpa dere og leid inn en designer, men disse linjene her er annenhver fra qpsa og twitter, ikke kom og fortell meg at dere bare tilfeldigvis har skrevet dette helt likt (og forandra et par størrelser i en av dem). Dette er bare ting jeg fant helt på toppen av stilarket, uten å scrolle i det hele tatt, skal vedde på at det er massevis hvis jeg leter mer, så slutt med pisspreiket nå. Legg dere flate, innrøm at dere gjorde noe dumt, og rett det opp asap, så kanskje dere kommer unna det med æren i behold. Og hvis dere skulle ha vært så dumme å kopiere noe grafikk eller javascript også, samme hvor smått, så bør dere IHVERTFALL fjerne det asap.

Kode:
body { text-align: center; font: 0.75em/1.5 'Lucida Grande', sans-serif; color: #333; }
body { text-align: center; font: 0.75em/1.5 'Lucida Grande', sans-serif; color: #333; }

#accessibility, #navigation h3, #footer h3 {position: absolute; left: -9999px; overflow: hidden;}
#accessibility, #navigation h3, #footer h3 {position: absolute; left: -9999px; overflow: hidden;}


#container { width: 800px; margin: 0 auto; padding: 12px 0; text-align: left; position: relative; }
#container { width: 755px; margin: 0 auto; padding: 15px 0; text-align: left; position: relative; }
 
Topp